Vlooien en ontvlooien

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door ]-marjolein-[ »

Het is heel vervelend om vlooien in huis te hebben, en het kan ontzettend lastig zijn van ze af te komen.
Goed dat je al over bent gestapt op Stronghold, Frontline werkt nml niet altijd even goed. Als stronghold niet werkt is Advantage ook nog een goed alternatief.
Wanneer heb je de Stronghold gegeven? Het zou binnen een dag wel moeten werken, maar dat is alleen op de kat. De omgeving blijft lastig, dat is een kwestie van vaak goed schoonmaken, zoals je al doet, en evt nog met een omgevingsspray behandelen.
Belangrijk is dat je toch, de komende paar maanden de kat iedere 4 weken blijft behandelen met het middel, hoe vervelend het ook is dat die rotzooi erop moet, want het blijft toch gif.
Maar de kans is groot dat er eitjes in huis achterblijven en die kunnen na maanden nog uitkomen als de kat die oppikt. Als ze niet behandeld is met anti-vlooienmiddel begin je weer van voor af aan als de eitjes uitkomen.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
manon3

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door manon3 »

De Stronghold heeft ze pas in het weekende toegediend gekregen.
En we hebben wel al enkele dode vlooitjes gevonden.
Maar ik heb angst dat al die vorige vlooien , bij wie de Frontline waarschijnlijk niet goed heeft gewerkt, al voor een heleboel nakomelingen hebben gezorgd. :???:
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door pearlsofpassion »

JLC schreef:Over de frontline lees ik op dit forum geen goede ervaringen. Over stronghold wel. Zelf gebruik ik de Advantage. Wat anti-vlooienmiddelen ga ik altijd naar de dierenarts. Ik lees dat je al er goed bezig bent geweest. Mijn omgevingsspray haal ik ook bij de dierenarts en spuit ik ook in mijn stofzuigerzak. Ik heb even geen verdere tips. Soms kost het gewoon even tijd, voordat alle vlooien en eitjes dood zijn.

Ik heb wel goede ervaring met Frontline. Maar ik woon in België, en het kan goed zijn dat de resistente vlooien nog niet tot hier geraakt zijn...
Als je 24u na behandeling nog levende vlooien ziet, heeft het zeker niet afdoende gewerkt, en moet je overstappen op een ander middel.
Met een spot-on zou je géén vlooien meer mogen zien, en zouden ze er toch echt wel moeten vanaf geraken, als je het elke maand gebruikt. Anders werkt het niet afdoende op de vlooien die je in huis hebt.
Natuurlijk wel geen producten mengen, dus minstens een dikke maand wachten voor iets nieuws te gebruiken.

Stonghold werkt (als ik het goed heb) inderdaad ook tegen wormen, en moet je dus niet meer ontwormen.
Ik vind het wel vreemd, omdat ik toch dacht dat die producten enkel in de huid bleven, maar voor wormen te bestrijden moeten ze toch iets dieper het lichaam in gaan... Dus ik zou dat eerst eens goed navragen, hoe dat nu net zit...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door ]-marjolein-[ »

Er zijn producten als stronghold en profender voor ontworming. Bij katten die echt geen tabletje nemen is het een uitkomst, maar als je kat een serieuze wormbesmetting heeft of veel risico loopt zou het niet mijn 1e keus zijn....je dient het namelijk lokaal toe zodat het de huid indringt maar wormen zitten inderdaad toch echt in het lichaam, dus het zal nooit zo goed werken als iets wat ook daadwerkelijk door het lichaam gaat, waar de wormen dus ook zitten.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
Els+Zaza
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 apr 2011 11:10

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Els+Zaza »

Hallo!

Ik heb gister een kitten, vrouwtje van 8,5 week, gekocht.
Mijn eerste ervaring met een eigen kat.
Helaas niet zo'n goed adresje: vlooien...
Net "Frontline combo Spot-on cat" gekocht, hoop dat het toedienen goed is gegaan.
(stilzitten doet ze niet als je in haar nekje kriebelt)
Maar na 1 pipet zouden deze ondiertjes mijn kitten (en huis, zegt de verpakking) moeten verlaten?

Heb haar ook een aantal keer gekamd, dit vind ze gelukkig prima.
Hiermee heb ik 4 vlooien uit haar vacht kunnen vissen (en doden).

Graag advies!

Groetjes,
Els
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door castratenkoor »

Ik zou haar een paar maal per dag kammen, bakje zeepsop erbij om de gevangen vlooien in te doen.
Alles wat je zo wegvangt is meegenomen. Als je ze in je huis hebt is het lastig weg te krijgen.
Je huis vol gif moeten spuiten is zowel voor het katje als voor jezelf niet echt prettig.
Doorgaan dus met vaak kammen tot je ze allemaal hebt.

Veel plezier met het katje!

Mijn advies is verder, laat het diertje castreren zo gauw dat kan, met 6 maanden.
Dit om te voorkomen dat je meewerkt aan het kattenoverschot, elk jaar puilen de asiels en de kittenopvang uit.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door pearlsofpassion »

Als je nog vlooien vind na behandeling met een spot-on, kan je ervanuit gaan dat het middel tegen jouw vlooien niet werkt! Anders zouden ze binnen de 24 uur allemaal weg zijn op de kat zelf!
Maar dan moet je wel nog minstens een maand wachten om een andere spot-on te gebruiken! Want zolang blijft het vorige middel actief! En dan dus een ander middel gebruiken! Ga eentje bij de DA halen als je voor haar intentingen gaat. ;-)
Maar dus goed vertellen dat je haar nu behandeld hebt!
Je zou wel een vlooienbandje kunnen aandoen, dat is redelijk onschadelijk, maar werkt ook niet goed. Daarmee ga je ze niet wegkrijgen, het kan alleen je kammen wat ondersteunen.
In huis zou je vooral veel moeten stofzuigen en je kan ofwel een stukje vlooienband ofwel wat omgevingspray in de stofzak doen. In kieren en gaten spuiten met omgevingsspray kan ook, maar ik zou het inderdaad zoals Dinie zegt, eerst zonder gif proberen.
Tis alleen dat je dus die volgende maand moet zien te overbruggen zonder dat het een uitbraak wordt.
Met 1 katje zou dat nog wel moeten lukken. Dan heb je ook maar 1 haard. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door castratenkoor »

Vlooienband is ook gif, dat zou ik zeker bij zo'n jong ding niet doen binnen een maand na spot on.
Ik zou sowieso geen vlooienband doen, werkt erg slecht in de praktijk.
Die pipet is vandaag toegediend, dus kan best werken lijkt me.
Kammen kammen en nog eens kammen is het advies, vangen wat je vangen kunt.
Wel steeds goed je handen wassen omdat het katje gif in de nek heeft.

Vlooienband in de stofzuiger is wel een goed idee.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Els+Zaza
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 apr 2011 11:10

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Els+Zaza »

Oké! Bedankt voor alle tips.
Ik heb er zo'n 10 uit weten te kammen.
Steeds mijn handen gewassen nadat ik met haar speelde e.d.
Ik hoop echt dat het werkt!
Zal haar maar weer gaan kammen nu ;)

Nogmaals bedankt!

Els & Zaza
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door ayla »

wat raden jullie aan als middel om te ontvlooien?

advantege, frontline of stronghold?

heb het idee dat frontline niet goed werkt, maar wat is dan beter, advantage of stronghold?
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
manon3

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door manon3 »

Ik heb zelf geen ervaring met Advantage maar de Stronghold heeft hier wel goed geholpen.
Want we hadden begin dit jaar een behoorlijke vlooienplaag in huis en heb toen de poes, na eerst Frontline te hebben gebruikt wat niet werkte, met Stronghold behandeld.
Dat heeft ze 3 maanden gekregen en tegelijkertijd het hele huis aangepakt.
Dagelijks zuigen, spuitbussen voor in huis, enz ( zie mijn eerdere bericht in dit topic op de voorgaande bladzijde)
We zijn nu gelukkig zo'n 2 maanden vlooienvrij.( afkloppen)
rofecaru
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 sep 2011 22:17

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door rofecaru »

wie oh wie heeft voor mij het juiste advies .
ik heb een drachtige poes zij is nu 5 weken maar zit nu onder de vlooien.
mijn andere katten en honden heb ik een pipet gegeven maar de drachtige poes mag niets hebben volgens mijn dierenarts.
ik vind het gewoon zielig voor haar alhoewel zij onder de kale plekken zit maakt zij verder geen zieke indruk of zo maar ik moet toch iets kunnen doen hiertegen.
heeft iemand van jullie misschien een goede tip voor mij,
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door castratenkoor »

In bad doen misschien, met vlooienshampoo wassen?

Komt bij mij toch de vraag op, waarom is de poes zwanger en waarom heeft de poes vlooien.........
Als je poes niet losloopt wordt ze niet zwanger en krijgt geen vlooien.
Op tijd castreren en je tuin catproof maken een idee?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Mirjam86 »

Volgens mij mag je een drachtige poes gewoon behandelen met een middel speciaal voor heel kleine kittens. Frontline spray on, en nog een ander merk dacht ik. Raar dat je DA dat niet weet!
Informeer anders even bij de dierenwinkel.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Admin »

Volgens mij mag je ook drachtige poezen gewoon een pipetje Stronghold geven. Zo zorg je er ook voor dat de kittens straks vlovrij ter wereld komen.

Zie http://www.dekattensite.nl/html/hvekdk.html#dracht
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Plaats reactie