Vlooien en ontvlooien

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
thatsmemarije
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 sep 2010 16:40

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door thatsmemarije »

Nou ik zit het weekend bij mijn vriend en daar zitten onze katten en thuis bij mijn ouders heb ik er wel eens 1 gezien. Ik weet dat vlooien niet bij mensen zitten zoals ze dat bij katten doen maar als laatste overlevingsmiddel (dus als er geen lekkere beesjes zoals honden of katten zijn) bijten ze mensen wel. Maar wees niet bang dat je ook vlooien hebt want dat kan voor zover ik weet niet. (Kan het wel, vertel het mij dan ook even ;])
Denba
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 okt 2010 18:53

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Denba »

Ik heb Frontliner voor mijn katten gebruikt.. Werkt niet, Dus ik ga zeker stronghold maar proberen dan !
Medusa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 04 sep 2009 12:01

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Medusa »

Annemieke schreef:Stronghold is verkrijgbaar bij de dierenarts. Het is een pipetje met vloeistof wat je tussen de schouderbladen aan moet brengen. Heel gemakkelijk en snel. Het werkt tegen vlooien, vlooieneitjes, oormijt en diverse soorten wormen. Een alles-in-één middel dus.

Wij gebruiken het ook en het werkt hardstikke goed.

Groetjes,
Annemieke
Ik vind dat wel straf dat je het enkel bij de da kan kopen want dat middel krijg ik mee zonder mijn dieren te tonen maar ik kan het niet kopen in de apotheek - verstaan wie verstaan kan.

Ik geef Promeris als ontvlooing en Panacur als ontworming
PoesMaartje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 okt 2010 10:14

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door PoesMaartje »

Gisteren heb ik mijn poezenmeisje opgehaald.. stijf onder de vlooien. Echt onnoemelijk veel..
Ik heb haar in de douche gekamd (bad) en ook afgespoeld, je zag de vlooien zo er af gewassen worden. (gadverredamme..) Daarna heb ik haar behandeld met Bolfo Gold.

Nu dácht ik van alles af te zijn.. maar net zag ik weer een kreng lopen op haar..
Ik heb haar verder doorzocht en kan nu niets vinden, maar ik ben als de dood voor een vlooienplaag.

Alles van stof in mijn huis, heb ik wel al ingespoten met spray..maar zou het genoeg zijn?
Gebruikersavatar
Kaas
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 okt 2010 17:26

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Kaas »

Ik ben er achter gekomen dat mijn kat ook vlooien heeft. Ik zag eerst de zwarte korreltjes in zijn vacht en na opgezocht te hebben wat dat kon zijn, heb ik ook een vooi/vlooien gezien.

Ik heb nu Advantage gekocht en bij hem gebruikt.

Ik heb ook omgevingsspray gekocht, Virbac Indoor X. Heeft iemand daar ervaring mee? Op de verpakking staat dat het voor naden en kieren is, maar ik zou het graag op de bank en deurmat gebruiken, op die plekken ligt mijn kat regelmatig. Daarnaast staat op de verpakking dat je 4 uur na gebruik de ruimte niet in mag, de kat ook niet. Hoe ga ik dat doen? 4 uur lang de kat naar buiten doen wil hij niet en vind ik ook wat zielig, hij is al best oud. Maar als ik hem in een andere ruimte in huis doe, verplaats ik het probleem naar mijn idee. Iemand hier nog tips over?

Daarnaast lees ik veel over goed stofzuigen en de stofzuigerzak daarna weggooien, maar wat moet ik mij hierbij voorstellen? Elke dag een schone stofzuigerzak gebruiken?
Billy - 01.04.1994
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou je huis dan in twee keer doen. Eerst op de ene plaats en dan een halve dag later op de andere en in tussentijd daar dan niet komen...
Ik zou de matten zeker mee behandelen. Alle stoffen zaken kruipen de vlooien graag in, en naden tussen vb plinten zijn ook favoriet.

Een vlooienbandje in de stofzuigerzak en daar dan goed mee stofzuigen is ook goed om ze weg te krijgen.
Advantage op je kat is goed, niet combineren met iets anders! Als het toch niet zou werken kan je beter naar de DA gaan en dan zeggen wat je gedaan hebt.
Maar normaal zou het zo wel moeten werken!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Kaas
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 okt 2010 17:26

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Kaas »

Dan ga ik het maar gewoon in twee delen doen, ja. Als ik hem in de gang laat, kan de kat naar boven gaan, maar ik wil sowieso boven ook even aanpakken met de spray. Gewoon om zeker te zijn dat daar niets meer zit.

Ik heb nu ook van die spray in de stofzuiger gespoten. Als ik dan het huis helemaal gestofzuigd en daarna bespoten heb, gaat de stofzuigerzak weg.

Wanneer kan ik het beste beginnen met het uitkammen van de kat? Is dat iets waar ik gelijk mee kan beginnen, of kan ik dat beter doen als Advantage ingewerkt is en de vlooien dood gemaakt heeft?

Ik heb overigens het idee dat mijn kat er (gelukkig) weinig last van heeft.
Billy - 01.04.1994
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door pearlsofpassion »

Normaal heeft het middel binnen de 24 uur alle vlooien die op dat moment op de kat zitten gedood. Ik denk dat je best elke dag een kamt, maar misschien is dat zelfs niet nodig.
Als het middel goed werkt, zou het niet veel uitmaken...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
katgevonden
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 nov 2010 16:41
Locatie: Heino

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door katgevonden »

Even iets anders over vlooienmiddel...Ik kreeg Prac-tic (een nieuw merk?!) bij mijn DA voor de poezen en honden. Het ruikt niet zo vies/scherp als de anderen(beetje als profesionele wc reiniger) en werkt super. Mijn doggie Ringo wil nog eens irritatie krijgen van vlooienmiddel maar dat bleef uit. Kennen jullie dit middel ook al? En wat is jullie ervaring ermee?
liefs, Nadia
Katie, Mauw en Sharief
Ringo en Elmo

R.I.P. 2pac
Gebruikersavatar
Kaas
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 okt 2010 17:26

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Kaas »

Ik heb net Billy mee naar buiten gekomen om hem even te kammen. Ik durfde eerst eigenlijk niet zo goed, omdat ik bang was voor wat ik aan zou treffen. Vind het idee van vlooien toch een beetje vies, ook al weet ik dat Billy er niets aan kan doen.

Billy vond het kammen heerlijk en dat maakte het alles iets moeilijker, hahaha. Maar bij het kammen kwam ik alleen maar veel haren tegen en vlooienpoepjes. Je had moeten zien hoe de sneeuw er buiten uitzag hahaha.

Maar ik ben dus helemaal geen vlooien tegen gekomen, ook geen dode. Ik heb tot nu toe elke dag gestofzuigd en vooral ook goed de plekken waar hij vaak ligt. Daar ben ik ook geen dode vlooien tegen gekomen, maar dat kan ook komen doordat de bank een wat bruine kleur heeft. Het beestje dat ik op Billy heb zien lopen was licht bruin, maar ik lees hier op het forum ook iets over zwarte vlooien??

Ik neem aan dat dit wel goede signalen zijn? Vandaag ga ik boven goed stofzuigen en inspuiten met de spay. Als dat gedaan is en de 4 uur zijn over en het is goed door gelucht ga ik de beneden verdieping aan pakken.
Billy - 01.04.1994
Gebruikersavatar
Kaas
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 okt 2010 17:26

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Kaas »

Overigens is het mij alleen gelukt om zijn rug en nek (zeg maar de bovenkant) van hem te kammen. Zijn buik en oksels lukken niet echt, omdat hij het zo lekker vind, gaat hij kopjes geven tegen het kammetje. Daarbij wil hij helaas niet gaan liggen. Kan ik er wel van uitgaan dat als ik op zijn rug/nek/staart aanzet geen vlooien ben tegen gekomen, deze ook niet op zijn buik zitten?
Billy - 01.04.1994
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door pearlsofpassion »

Je maakt een kleine redenatiefout. De eitjes zijn minstens even belangrijk om weg te krijgen als de vlooien.
Als de vlooien toch al dood zijn van het middel maakt het niet uit of ze er nog op blijven zitten of niet (proper is het wel als ze weg zijn natuurlijk). De eitjes echter komen binnenkort uit en dan zit je weer met vlooien die binnen de paar dagen nieuwe eitjes leggen.

Lees dus de bijsluiter van je vlooienmiddel eens goed na en kijk hoelang het werkt tegen de vlooien (langwerkend middel is echt wel nodig, maar ik denk wel dat je dat hebt). Zodra het mag moet je dan nogmaals ontvlooien en dat kan je best 3 keer doen (dus 2 keer herhalen).

Ik gebruik Fronline en dat werkt 30 dagen tegen vlooien (iets minder lang tegen teken maar daaar gaat hun nu niet om), dus zou je om de maand moeten toedienen.
Zo zorg je ervoor dat als de vlooien uitkomen, ze niet de kans krijgen zich te vermenigvuldigen. Eitjes kunnen niet gedood worden en kunnen soms echt maanden niet uitkomen, maar in een warme omgeving doen ze dat meestal wel vrij snel.
Eitjes uitkammen en omgeving ontvlooien helpt dus om alles zo snel mogelijk weg te krijgen.
Vlooien kunnen erg lang overleven in tapijten en kieren en zo, daarom moet je die juist goed behandelen. Je moet het dan een paar maand volhouden om alle eitjes die er nu al zijn ook te verwijderen (of wat eruit komt).
Met een kortwerkende spray is dat dus ondoenbaar. Bij een langwerkend middel doet dat het werk voor je en blijft de kat de hele tijd door beschermd. (een spray mag je maar om de 2 weken gebruiken vaak, en dat is langer dan de generatietijd van de vlooien en blijf je dus gemakkelijk bezig... of je moet hele dagen door uitkammen om de gaten op te vullen, maar mijn ervaring is dat op die manier de vlooien uitroeien heel erg moeilijk is.)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Kaas
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 okt 2010 17:26

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Kaas »

Het middel op de kat werkt een maand en ik heb nu nog voldoende in huis om het nog drie keer toe te dienen. Ik ben eigenlijk ook niet van plan hiermee te stoppen, dus dat anti vlooimiddel zal ik weer kopen als het op is.

De spuitbus voor in huis zou 3 maanden werken, maar op de verpakking staat dat alser vlooien aanwezig zijn, je het na een maand nog eens moet gebruiken en minimaal 4 maanden moet blijven herhalen. Ook dat ben ik van plan te blijven doen. Ik heb nu de bovenverdieping ingespoten en vooral ook goed langs de plinten en langs de trap ed. Het middel heeft een know down effect, maar werkt ook langere termijn.Het dood de vlooienlarven ook, maar tegen de eitjes doet het volgens mij niets.

Zijn de eitjes zichtbaar, of zijn die zo klein dat ze niet te zien zijn?
Billy - 01.04.1994
manon3

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door manon3 »

Onze Noorse Boskat had toen we haar 4 maanden geleden kochten een paar vlooitjes.

Vanaf het begin hebben we haar dagelijks gekamd met de vlooienkam, iedere dag het hele huis gestofzuigd boven en onder, niet alleen de vloeren maar ook de bank, fauteuil enz.
Dekbedden en dekens al verschillende keren naar de stomerij gebracht.
Alle vloerkleden en badmatten in het hele huis weggehaald.
Alle kieren en spleten behandeld met spuitbussen.
Beddegoed en kleding wordt zo heet mogelijk gewassen, dingen die niet gewassen kunnen worden leg ik minimaal een week in de vriezer in de hoop dat de eitjes kapotvriezen.
De stofzuigerzak wordt regelmatig verschoond en ik strooi er altijd vlooienpoeder in.
We hebben zelfs een stoomreiniger gekocht om het huis te ontsmetten.
De poes is al 3x behandeld met Frontline Combo, nu ben ik overgestapt op Stronghold.
En nog steeds kom ik vlooien tegen, ondanks al het werk en al het geld wat het al heeft gekost.
Omdat ik een ernstige vorm van reuma heb begint al dat extra huishoudelijk werk me te veel te worden.Ik heb angst dat ik dit niet lang meer kan opbrengen.
Ik heb zo'n angst dat we nooit van die rotbeestjes afkomen en dat we onze arme poes dadelijk haar leven lang met die rommel moeten behandelen.
Is er iets wat we over het hoofd zien ??
Heeft iemand enig idee?

Groetjes Manon.
ps.Nog een vraagje over de Stronghold: In de bijsluiter staat dat het ook helpt tegen verschillende soorten wormen.
Betekent dit dat we haar geen extra wormtabletten hoeven te geven?
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door JLC »

Over de frontline lees ik op dit forum geen goede ervaringen. Over stronghold wel. Zelf gebruik ik de Advantage. Wat anti-vlooienmiddelen ga ik altijd naar de dierenarts. Ik lees dat je al er goed bezig bent geweest. Mijn omgevingsspray haal ik ook bij de dierenarts en spuit ik ook in mijn stofzuigerzak. Ik heb even geen verdere tips. Soms kost het gewoon even tijd, voordat alle vlooien en eitjes dood zijn.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Plaats reactie