Vlooien en ontvlooien

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Gebruikersavatar
Sjanke
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:21

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Sjanke »

Zou het overleggen, dan kan je dierenarts direct adviseren wat te doen. Waarschijnlijk zal de dierenarts adviseren om ontvlooien niet te snel na een enting te doen.
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Mleen »

Dankjewel! Ik zal het even aankaarten bij de DA! Voor nu blijf ik ze in elk geval gewoon even met een kammetje controleren.
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
SanneSaar
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 sep 2018 18:10

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door SanneSaar »

Mijn kitten Saar (nu nog bij moederpoes) blijkt ook vlooien te hebben. We zijn vandaag gaan kijken en ik zag een vlo zitten.
Wel helemaal verliefd, prachtig beestje. Dus ik ga haar echt niet om vlooien afwijzen.
Wel denk ik dat ze niet ontvlooid en ontwormd gaat worden, mijn collega heeft veel katten en zelf een middeltje bij de dierenarts kopen en alvast meegeven is dus ook niet heel handig denk ik?
Wanneer we haar krijgen ga ik linea recta met haar naar de dierenarts, bij thuiskomst even goed kammen. Hopen dat het werkt en dat ik geen vlooien in huis krijg. En hopelijk is dit allemaal niet te stressvol voor haar!

Toch vind ik het een naar idee, zo'n kleintje en nu al vlooien.
Ik probeer me zo goed mogelijk voor te bereiden om haar het beste te bieden dus wie nog een tip heeft, heel graag!
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Mleen »

Dat zijn waarschijnlijk nestvlooitjes, dat komt wel vaker voor!

Wel vind ik het vreemd dat het nestje nu dan niet ontvlooid wordt? Ook ontwormen is erg belangrijk, want wormen kunnen voor grote gezondheidsrisico’s zorgen! Ik zou daar toch even op aandringen eigenlijk! 🙂
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Dinky »

Ik zou zeker aandringen op ontvlooien en ontwormen. Vlooien en wormen zijn zeker voor zo'n kleine kitten een enorme aanslag op het lichaam en zullen een negatieve invloed hebben op de ontwikkeling!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door pinguin »

Ik zou er ook op aan dringen des noods zelf kopen bij de dierenarts en toe dienen. Beter iets dan niets.
Kittens kunnen dood ziek worden van wormen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
SanneSaar
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 sep 2018 18:10

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door SanneSaar »

Ik koop inderdaad zelf Advantage en dan mag ze op mijn kosten ook de andere kittens ontvlooien. Er zitten 3 kittens in het nestje, 4 pipetjes in een pakje, dus mag mams ook meteen.
Hopelijk is ze dan wanneer ze hier komt al vlo-vrij, dan kam ik hier alles er nog even goed uit en dan valt het hopelijk allemaal mee..
Of wellicht is stronghold een beter idee omdat ze dan ook meteen ontwormd worden? Of kan een combi Advantage/anti wormen middel ook?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Rik »

Persoonlijk ben ik niet zo voor die gecombineerde middelen. Eigenlijk ook niet voor dat anti-vlooienspul maar ik kan me voorstellen dat je/ze daar nu geen keus in hebben. Ik neem aan dat alle kittens goed sterk en gezond zijn.

Als je kiest voor advantage zou ik het ontwormen zelf doen als ze een weekje bij jou zijn en wat gewend zijn. En dan liefst met milbemax (pil of pasta).

Als je voor stronghold gaat (dat moet je bij de DA halen want mag niet online zonder recept verkocht worden) dan pak je natuurlijk gelijk alles aan.

De stronghold/advantage zou ik daarna alleen doen als er dus echt vlooien zijn. Ik zou die later niet gebruiken alleen maar preventief. Preventief doe ik niets aan vlooien. Ik heb liever een vlooienplaag dan dat ik elke keer gif in de nek van de katten moet doen want dat is zeer belastend voor het lichaam (nog niets gezegd over de eventuele gevolgen voor de gezondsheid).

Maar nu uit het nest kan (en moet) het dus eigenlijk wel een keer.

(O, en welkom op het forum :) )
Laatst gewijzigd door Rik op 14 sep 2018 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door pinguin »

Mag dat middel wel bij kittens? Advantage

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Rik »

Ja, advantage zou voor kittens vanaf 8 weken zijn.

De "redelijk" veilige middelen zijn Frontline, Advantage en Stronghold. Van alle andere anti-vlooienmiddelen wegblijven.

Alleen frontline schijnen ze steeds meer immuun tegen te worden.

"Gelukkig" heb ik geen ervaringen met deze middelen omdat ik het niet gebruik :)


Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Dinky »

Rik schreef: 14 sep 2018 18:25 Ja, advantage zou voor kittens vanaf 8 weken zijn.

De "redelijk" veilige middelen zijn Frontline, Advantage en Stronghold. Van alle andere anti-vlooienmiddelen wegblijven.

Alleen frontline schijnen ze steeds meer immuun tegen te worden.

"Gelukkig" heb ik geen ervaringen met deze middelen omdat ik het niet gebruik :)
Maar de kittens zijn nog in het nest wat mij doet vermoeden dat ze nog geen 8 weken zijn ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Rik »

Dinky schreef:Maar de kittens zijn nog in het nest wat mij doet vermoeden dat ze nog geen 8 weken zijn ;-)
Oeps. Ja, daar zeg je wat. Ik ging er eigenlijk vanuit dat ze al 8 weken waren en pas bij 12 weken ofzo weg konden. Of dat ze een weekje voordat ze weg konden behandeld zouden worden. Maar dat zal wel niet zo zijn.

Dus... sowieso altijd de bijsluiter goed lezen (e.v. downloaden voor kopen).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
SanneSaar
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 sep 2018 18:10

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door SanneSaar »

Ik wist inderdaad dat het vanaf 8 weken is. Ze is nu pas 2 weekjes oud, dus ik ga sowieso even contact opnemen met de dierenarts over de opties, en met 8 weken geef ik mijn collega gewoon die pipetjes mee.
Saar komt met 9 weken (2 november) bij ons. Dit vind ik ook wel prettig, voor de enting en ontworming. Ik denk gewoon echt niet dat het in het nestje gegeven/gedaan gaat worden. Maar meer wil ik daar niet over kwijt, weet niet of mijn post herkenbaar gaat zijn ;)

Ik vind de kittens sterk, ze spelen al, lopen/tijgeren ook al heel goed rond.
Zal proberen een fotootje toe te voegen.

Ik snap dat men denkt dat ik met deze omstandigheden beter voor een andere kitten had kunnen kiezen, maar dit poezenmeisje is er al en ik kan haar een gouden mandje bieden! Ik heb een dochter van 7, ze zal dus alle aandacht krijgen en we zijn veel thuis. In de toekomst krijgt ze een vriendje, zodra ik ga samenwonen. Mijn vriend heeft een kat, Tom. Hoe leuk, Tom en Saar <3
Spreekt voor zich dat ik haar natuurlijk laat steriliseren! Tom is ook gecastreerd.

Ik ben in ieder geval helemaal fan!
Ik vind de tip van niet preventief behandelen een goede! Dankje! Zit inderdaad wat in. Saar gaat een binnenkat worden dus ik hoop dat het eenmalig gaat zijn.

Afbeelding
Met mijn dochter. Ze is dolverliefd! (En ik ook!)

Afbeelding
In mijn handen <3 Zeg nou zelf, dit is toch té zoet?

Krijg de foto's niet kleiner, sorry!
Bedankt voor het welkom en de tips!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Rik »

O, dan zijn ze inderdaad nog erg jong. Ja, dan kun je niet helpen daar verliefd op te worden :) Ze zijn ook nog zo lekker klungelig op die leeftijd.

Je moet dus nog wel even wachten. Als Saar er is en je woont nog niet met je vriend (en Tom) samen, dan zou je misschien in een vroeg stadium Saar een paar keer mee kunnen nemen (voordat ze 3 tot 5 maanden oud is). Het is natuurlijk niet ideaal (want een maatje is het meest ideale) maar als kitten kan ze nog wel heel snel aan nieuwe situaties en met nieuwe omgevingen omgaan. En Tom zou haar als kitten ook makkelijker kunnen accepteren dan wanneer ze b.v. 1 jaar oud is. Hoe ouder ze wordt hoe moeilijker dat wordt. Dus af en toe een bezoekje is als kitten geen probleem. Het kan de uiteindelijke (re)introductie versoepelen. Hoe oud is Tom?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
SanneSaar
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 sep 2018 18:10

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door SanneSaar »

Tom is 3! Ik zal het eens bespreken!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie