Vlooien en ontvlooien

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Mleen »

Ik heb een vraagje! Sinds onze kittens bij ons zijn heb ik ze ontwormd met Milbemax. Volgens het schema moeten ze deze weer krijgen op 1 oktober en daarna elke 4 weken tot aan sterilisatie.

Nu heb ik een aantal weken geleden ontdekt dat onze poesjes tóch nog vlooien uit het nest mee hebben gebracht. Ik heb ze twee weken geleden daarom behandeld met Exil Fipralone huidspray. Ook heb ik elke dag gekamd, zo’n 25 vlooien afgelopen week weg gekamd. Ook de woonkamer helemaal gestofzuigd, omgevingsspray gebruikt en gedweild met vlooien(eitjes)dodend middel. Nu blijf ik nog steeds vlootjes op de katten vinden, dus heb aan de DA gevraagd om mij stronghold mee te geven. Als ik het goed heb begrepen werkt deze ook tegen wormen toch? Kan ik dan op 1 oktober (volgens schema) de Stronghold geven en zo behandelen tegen vlooien én wormen? Of geef ik ze daarnaast ook nog de Milbemax pilletjes?

Weet even niet zo goed wat te doen, maar wil wel zo snel mogelijk van alle vlooien af!
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Rik »

Ja, in dat geval zou ik alleen Stronghold geven.
Milbemax hoeft dan niet.

Die Exil zou ik gewoon weggooien.
Daar lees ik ook niet zulke goede ervaringen over.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Mleen »

Nee ik was er ook niet echt happy mee inderdaad. Ligt al in de prullenbak 😅!

En dankjewel voor je reactie Rik, dan weet ik dat mijn intuitie hierin juist was en dat de Stronghold dan voldoende is voor allebei. :)
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Mleen »

Frustrerend.... twee weken geleden heb ik onze kittens behandeld met Stronghold, omdat ze tóch vlooitjes uit het nest hadden meegenomen...
De dag na de behandeling kon ik zo enkele dooie vlooien uit hun vachtjes plukken! Nu was ik ze net even aan het kammen en tref ik op beide kittens toch weer levende(!) vlooien aan! Hoe kan dat nu?
Ik heb het hele huis al een aantal keer grondig gestofzuigd de afgelopen weken, kleedjes en kussens heet gewassen en kieren/plinten ingesprayed met omgevingsspray... Wat kan ik nou nog meer doen om te voorkomen dat dit echt een plaag wordt?

Ik ga in elk geval de behandeling over twee weken nog eens herhalen, maar ik wil gewoon al die vlooien weghebben, voor eens en altijd! ;)
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Rik »

Volgens mij werkt Stronghold ook 3 weken door op het eitjes-stadia (dat deze niet levensvatbaar meer zijn). Maar als je nu vlooien hebt die uit eitjes komen van voor de toediening, dan zullen die vlooien eerst moeten bijten om ook gedood te worden. Je zit dus eigenlijk met een hele cyclus.

Volgens mij doe je al wat je moet doen. Ik zou ze inderdaad goed kammen en de vlooien eraf plukken (en in een kommetje met zeepsop doen) en even kijken of er over een paar dagen nog levende vlooien zijn. Misschien waren dit er net een paar die gemist zijn door het gif of dus uit eitjes komen van nét ervoor.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Dinky »

Ik zou inderdaad even blijven kammen en vlooien verdrinken om dan over 2 weken het gif te herhalen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Anne »

Wie weet er een goed vlooienmiddel?

Ik kom er maar niet vanaf
Bella en Polleke dragen een seresto vlooienband, de rest "normale" vlooienbandjes van beaphar
Louie krijgt vlooiendruppels speciaal voor kittens
Toch zie ik nog regelmatig vlooiepoep, vooral in de vacht van Pluto
Ik kam ze regelmatig, af en toe eens een levende vlo
Lola krijgt 1 pipet maandelijks ( heb het idee dat zij ze mee naar binnen heeft genomen)

Door al die vlooien hebben ze nu voor de twede maal binnen drie maanden ook een lintworm besmetting
Ik vind namelijk gele rijstekorrels achtige spikkels op de slaapplaatsen, ( vooral waar Pluto ligt)
en dat zijn volgens mij segmenten van de lintworm

Ik moet ze nu dus goed ontvlooien, en ontwormen
Ik was regelmatig de kleedjes, mandjes e.d uit op 60 graden
En behandel alle meubels, kieren en dergelijke met de stoomreiniger

Nu dus op zoek naar een goed vlooienmiddel
Zelf dacht ik aan advantage

iemand anders nog een idee?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door nellebel »

Ik heb eenmaal comfortis gebruikt toen ze vlooien hadden. Tabletten eenmalig. Werkt perfect. Binnen een uur zag je de vlooien tevoorschijn komen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Anne »

Dat klinkt ook goed Wendy
Ik ken het middel niet
Je moest daarnaast zeker heel het huis ontvlooien?
Ik ga dat ook doen, maar ben bang dat de vlooien ook in de tuin zitten en dat maakt het erg lastig
In het voorjaar ga ik aaltjes kopen

https://aaltjesdirect.nl/?gclid=Cj0KCQj ... 17EALw_wcB
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door nellebel »

het middel werkt erg lang. heb 1 spuitbus gebruikt voor de kieren in huis en elke dag het huis gestofzuigt met een vlooienbandje in de zuigerzak. het viel mij reuze mee hoe snel de vlooien weg waren hoor. had als voorraad 2 bussen ingeslagen maar uiteindelijk maar 1 x gespoten. heb wel zitten janken toen ik het effect zag van die pillen. echt waar, binnen een half uur zag ik de vlooien naar buiten komen. dat snoetje van gijs. arm dier, die vieze dingen kwamen uit zijn snoetje gekropen (uit zijn haartjes natuurlijk maar het zag zo vies uit). ben hem toen meteen gaan kammen en eigenlijk was daarna ook geen vlo meer te zien. het middel werkt lang na voor de eventuele eitjes. volgens mij is het voornamelijk gebruikt voor honden maar omdat ons nieuwe huis behoorlijk groot was en mogelijk flinke plaag kreeg ik dit ook mee omdat het zo effectief was. en gen bijwerkingen gemerkt bij de katten. mocht het zich ooit weer voordoen bij ons, haal ik meteen weer deze pillen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Guazala
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jun 2023 17:27

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Guazala »

Onze 2 vriendjes zijn ook slachtoffer geworden van vlooien.

Gisteren hebben ze bij de dierenarts elk een pipetje in de nek gekregen. Dat moeten we nu maandelijks herhalen om zeker te zijn dat de op komst zijnde generatie vlootjes geen gastheer meer kunnen vinden. Filou is het gevoeligst, krabt het meest en die heeft ook een spuitje gekregen tegen de jeuk.
Dierenarts heeft ook aangeraden 24u te wachten met aan de grote kuis te beginnen, zodat ze zelf (hopelijk) geen vlooien meer rondstrooien.

Ik ga morgen om een vlooienkam om hen nog goed uit te kammen. We hebben bij de dierenarts ook een spuitbus meegekregen om o.a. tapijten en meubels te behandelen. Dus komend weekend zal in teken staan van poetsen, wassen en stofzuigen.

Maar wat ik me afvraag, wat doen jullie met kledij? De meeste kledij kan je maar op 30 graden wassen, wat te koud is om vlooien uit te roeien. Maar gezien wij zelf ook een geprefereerd ligplekje zijn, ga ik er van uit dat ook in onze kleding neten zullen zitten. Doen jullie hier ook nog iets mee? (En wat dan?) of is dat allemaal een beetje overkill en denk ik te veel erover na?

De hoeveelheid valt best nog mee. Er zitten zwarte korreltjes in hun vacht, maar tot nu toe hebben we nog maar 2 echte vlooien gezien. Het is dus niet dat we al in een fase zitten waar je ze door het huis ziet springen.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Asse-Poes »

Uhm, ik durf het bijna niet te zeggen...

Ik heb geloof ik 2x een kat met vlooien gehad en toen gebruikte ik alleen een Advantage pipetje + de vlooienkam om de vlooien uit de vacht halen en in een glas water doen.
En verder.... ?
Uhh..sorry.. !
Verder helemaal niks dus.
Geen grote schoonmaak, geen spuitbussen door het huis en al helemaal geen speciale behandeling voor onze kleding.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Guazala
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jun 2023 17:27

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Guazala »

Wel geruststellend dat het blijkbaar ook zo vlot opgelost kan zijn. In mijn hoofd is het al een heel horrorscenario, dus goed om weten dat dat niet direct nodig is. :D
De pipetjes die ze gekregen hebben, lijken wel goed te werken, want beide sinds gisterenavond al niet meer zien krabben.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Anne »

Hier hadden ze ook vlooien
Dus iedereen aan de advantage
Zout achter de plinten gestrooid, met een stoom reiniger alles uit gestoomd wat niet in de wasmachine kon
Beddegoed en kleding op 60 graden

Wat je kan doen is alles wat niet op 60 graden gewassen mag worden stop je in een goed afgesloten zak en leg deze minstens 48 uur in de diepvries
Dat overleven vlooien en eitjes ook niet
Daarna kun je het gewoon wassen

Sinds een half jaar gebruik ik nu geen advantage meer, ik zie geen enkele vlo
En als we die krengen weer zien herhaal ik bovenstaande gewoon opnieuw
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Miloe
Lynx
Lynx
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 mei 2023 15:56
Locatie: Groningen

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Miloe »

We hebben pilletjes tegen vlooien gekregen, maar Miyuki heeft er ineens veel last van. Wast en likt zichzelf als een tierelier. Dierenarts heeft ons niks over bijwerkingen verteld... heeft hier iemand ervaring met Credelio?
Cats choose us; we don't own them.

~ Kristin Cast
Plaats reactie