Vlooien en ontvlooien

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
Mleen
Poema
Poema

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Mleen » 26 sep 2018 18:41

Ik heb een vraagje! Sinds onze kittens bij ons zijn heb ik ze ontwormd met Milbemax. Volgens het schema moeten ze deze weer krijgen op 1 oktober en daarna elke 4 weken tot aan sterilisatie.

Nu heb ik een aantal weken geleden ontdekt dat onze poesjes tóch nog vlooien uit het nest mee hebben gebracht. Ik heb ze twee weken geleden daarom behandeld met Exil Fipralone huidspray. Ook heb ik elke dag gekamd, zo’n 25 vlooien afgelopen week weg gekamd. Ook de woonkamer helemaal gestofzuigd, omgevingsspray gebruikt en gedweild met vlooien(eitjes)dodend middel. Nu blijf ik nog steeds vlootjes op de katten vinden, dus heb aan de DA gevraagd om mij stronghold mee te geven. Als ik het goed heb begrepen werkt deze ook tegen wormen toch? Kan ik dan op 1 oktober (volgens schema) de Stronghold geven en zo behandelen tegen vlooien én wormen? Of geef ik ze daarnaast ook nog de Milbemax pilletjes?

Weet even niet zo goed wat te doen, maar wil wel zo snel mogelijk van alle vlooien af!
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012

Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik » 26 sep 2018 18:48

Ja, in dat geval zou ik alleen Stronghold geven.
Milbemax hoeft dan niet.

Die Exil zou ik gewoon weggooien.
Daar lees ik ook niet zulke goede ervaringen over.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)

Mleen
Poema
Poema

Bericht door Mleen » 26 sep 2018 18:52

Nee ik was er ook niet echt happy mee inderdaad. Ligt al in de prullenbak 😅!

En dankjewel voor je reactie Rik, dan weet ik dat mijn intuitie hierin juist was en dat de Stronghold dan voldoende is voor allebei. :)
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012

Mleen
Poema
Poema

Bericht door Mleen » 15 okt 2018 13:20

Frustrerend.... twee weken geleden heb ik onze kittens behandeld met Stronghold, omdat ze tóch vlooitjes uit het nest hadden meegenomen...
De dag na de behandeling kon ik zo enkele dooie vlooien uit hun vachtjes plukken! Nu was ik ze net even aan het kammen en tref ik op beide kittens toch weer levende(!) vlooien aan! Hoe kan dat nu?
Ik heb het hele huis al een aantal keer grondig gestofzuigd de afgelopen weken, kleedjes en kussens heet gewassen en kieren/plinten ingesprayed met omgevingsspray... Wat kan ik nou nog meer doen om te voorkomen dat dit echt een plaag wordt?

Ik ga in elk geval de behandeling over twee weken nog eens herhalen, maar ik wil gewoon al die vlooien weghebben, voor eens en altijd! ;)
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012

Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik » 15 okt 2018 13:35

Volgens mij werkt Stronghold ook 3 weken door op het eitjes-stadia (dat deze niet levensvatbaar meer zijn). Maar als je nu vlooien hebt die uit eitjes komen van voor de toediening, dan zullen die vlooien eerst moeten bijten om ook gedood te worden. Je zit dus eigenlijk met een hele cyclus.

Volgens mij doe je al wat je moet doen. Ik zou ze inderdaad goed kammen en de vlooien eraf plukken (en in een kommetje met zeepsop doen) en even kijken of er over een paar dagen nog levende vlooien zijn. Misschien waren dit er net een paar die gemist zijn door het gif of dus uit eitjes komen van nét ervoor.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)

Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky » 15 okt 2018 19:15

Ik zou inderdaad even blijven kammen en vlooien verdrinken om dan over 2 weken het gif te herhalen ;-)
Mirjam & Dinky (02-07-2006)

Dinky's Album

Plaats reactie