Vlooien en ontvlooien

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Bericht door Boomer »

Vlooien en luizen kan je wel degelijk zien. Ze worden ongeveer 3 mm groot.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

ok ik ben een volledige leek op vlak van vlooien, maar ik heb op sumi haar hoofd 1 zwart beest zien rondlopen dat er eigl wel uitzag als een grote vlo. verder zie ik wel nergens vlooienstrontjes of zwarte spikkels. kan het zijn dat dit een enkele vlooi is? of moeten er sowieso anderen zijn ook? ik vind echt niet meer dan 1 beest...

verder wil ik eigl weten wat ik moet doen hieraan... ik zorg dat ze niet in de slaapkamer kunnen zodat er zeker naast mij geen nestje vlooien komt slapen. als ik een beetje vertikaal door alle pagina's hier lees, moet ik naar de DA voor product want bij de dierenwinkel is er niks efficient? en hoeveel kost dat, hoeveel keer moet je dat gebruiken, ... ? moet ik dan ook direct alle dekens in de zetels wassen enzo? ik heb ook een pummel van 5 maanden rondlopen, moet ik daarvoor een speciaal product hebben?

sorry voor de vele vragen, maar as i said, ik ben een volledige vlooienleek! :)
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

geen reactie blijkbaar... ben ondertussen bij de apotheker frontline spray gaan halen, de pipetjes en alle andere dingen daar stond bij dat dit voor katten is vanaf 6 maand en Ayo is er nog maar 5... Ik heb ze nu al ingespoten (wat een gevecht!!!!!) maar ik zie nog altijd vlooien. ik vind op de verpakking nergens terug wanneer je de behandeling mag herhalen... iemand raad?
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Bericht door Boomer »

Hmm je vorige berichtje niet gelezen :(
Frontline mag je dacht ik met 4 weken weer herhalen.
Verder zou ik alles wat je kan wassen gewoon wassen. Dit omdat er vlooien eitjes op kunnen zitten.
Wat ook goed helpt is je katten elke dag kammen met een vlooien kam. Ik pak er altijd een klein bakje water bij met een klein scheutje afwasmiddel ( niet opschuimen). Als je een vlo hebt dan doe je het in het bakje met water en verdrinkt het vanzelf door het afwasmiddel. Geen gedoe dan met dood knijpen :)
Ik weet dat stronghold op jongere katten mag. Dit heb je in verschillende soorten ivm gewicht van de kat. Dit zijn pipetjes die je bij de da haalt. Ze kosten ongeveer 8 euro per stuk en bij sommige da kan je ze los kopen ipv een pakje van 3.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

Frontline werkt niet goed meer tegen vlooien, dus je kunt beter Stronghold of Advantage halen. Als ze er veel heeft is het misschien ook een idee om de omgeving te behandelen.

Succes!

Groetjes Hilde
Gebruikersavatar
berg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 feb 2003 11:11
Locatie: H-S

Bericht door berg »

Dag dag,

Ik heb juist goede ervaringen met Frontline maar ik herhaal iedere 4 weken, óók in de winter. Af en toe wissel ik af met Advantage, maar dat is alleen tegen vlooien en Frontline is ook tegen teken en luizen. Ik heb 3 katten en ik hou het vlooienprobleem zo prima onder controle.
Overigens spuit ik zo af en toe ook plinten en de (slaap)kamers waar nu nog tapijt ligt af en toe preventief in met vlooienspray voor manden en omgeving.

Groetjes,
Jolanda.
marcello
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 sep 2007 16:54
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Bericht door marcello »

IK gebruik ook Advantage. Werkt prima.
Welke vlooienspray is het beste geschikt om in het huis te gebruiken?
KellyVG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 aug 2007 14:17

Bericht door KellyVG »

Hallo!

Ik heb vnvnd ook vlooien ontdekt op mijn twee katers... Snel naar de dierenarts. Die deed er nogal "gewoon" over. Ik kreeg ampulen mee om in hun nek leeg te nijpen en dat moet ik binnen 4 weken herhalen. Verder werd ik aangeraden alles te wassen en eens goed te stofzuigen. Nu ja, heb ik dus gedaan. Ik heb zojuist alle dekentjes uit de garage gehaald, ook deze uit de zetel en wasmachine binnen. Dan heb ik alles gestofzuigd.

Hier lees ik echter dat ik mijn huis ook moet behandelen. Maar op vele websites lees ik dat dat heel ongezond is voor ons en de katten?!

Wel of niet doen?
KellyVG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 aug 2007 14:17

Bericht door KellyVG »

Oh en wat nu eigenlijk het ergste is, ik durf mijn katers niet meer aanraken :-( Ik vind het echt erg van mezelf... Maar ik heb absoluut geen zin in benen of armen die vol vlooienbeten staan! Gaat dit zo rap? Of mag ik hen nog gerust op mijn schoot laten zitten?

En indien jullie zeggen dat een vlooienbestrijdingsmiddel voor het huis noodzakelijk is, waar kan je dat dan vinden?
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Bericht door Boomer »

Je kan gerust je kat aaien of op schoot nemen hoor. Een vlo gaat niet meteen in de aanval op een mens. Tenzij je echt een vlooien plaag hebt maar dat zal wel niet. Anders zie je ze wel op alles wat licht gekleurd is.
Ik zou je huis gewoon dagelijks stofzuigen. En alleen je huis spuiten als je echt een plaag hebt. Wat dan ook belangrijk is om de stofzuiger zak meteen weg te gooien.
Dagelijks kammen met een vlooienkam helpt ook.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
KellyVG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 aug 2007 14:17

Bericht door KellyVG »

En hoelang moeten we dit doen? Want ik heb sinds zondag op elke kat één vlooi gevonden. Hoe weet ik dan dat we er vanaf zijn?
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Door regelmatig je katten te controleren.
Als ze op schoot liggen kun je de vacht iets terug "vouwen" op de huid kan je dan (of juist niet meer) de vlooien zien.
inderdaad zoals Boomer al zegt, kammen met de vlooienkam (de vlooien die je er dan uit kamt in een bakje zeepsop doen, anders springen ze je weer weg).

Maar als je op beide 1 vlo hebt gezien denk ik dat het reuze mee valt
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Bij sommige vd katten hier met witte buik zie ik soms zwarte dingetjes, maar alleen rond de tepeltjes, verder nergens. Zijn dit óók vlooien(eitjes)?
Gebruikersavatar
Luuntje
Lynx
Lynx
Berichten: 104
Lid geworden op: 05 jun 2007 07:13
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Luuntje »

Laatst hadden wij iets nieuws; Metzli had ineens 1 enkele vlooi. Ja, wij noemen die dingen vlooi in enkelvoud, haha :-P.

Tux heeft zo lang als wij hem hebben nog nooit vlooien gehad, Metzli ook niet, maar ze had er dus een paar dagen terug ineens eentje. Ze lag te knuffelen met me en op haar vrij lichte buik zag ik zo'n klootzakje rondlopen.

Heb het wriemelende geval van haar afgetrokken en direct verzopen.

Heb dus meteen weer een pipetje Boflo Gold (superspul trouwens!!) in de nekjes van beide katjes leeggeknepen en ze allebei van top tot teen gekamd. Geen vlooien meer tegengekomen, ook geen vlooienpoepjes.

Wij hebben zelf ook geen last van vlooienbeetjes en ons tapijt beweegt nog niet, moeten we nu alsnog het hele huis besproeien?

We hebben natuurlijk wel alle losse dingen gewassen en flink gestofzuigd.

Groetjes, Luuntje.
De kat zei: "Ik ben geen vriend en geen dienaar. Ik ben een kat die gaat en staat waar hij wil en ik wil in jouw hol komen wonen."
KellyVG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 aug 2007 14:17

Bericht door KellyVG »

OK nog een vraagje... Ik had de lakens (ter bescherming van de zetel) verwijderd en gewassen. Mag ik deze al terugleggen? Of wacht ik met al deze dingen tot wanneer ik zeker ben dat ze vlooi-vrij zijn?

Nog steeds geen extra vlooi gevonden, wel wat zwarte puntjes in hun vacht... :-(
Plaats reactie