Vlooien en ontvlooien

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kiyari
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 jun 2007 13:58
Locatie: Gent (België)

Bericht door Kiyari »

Ik had het topic over edelgist al gelezen en was ook al van plan om het als additief te geven (is wel moeilijk te vinden hier in belgië :roll: ). Maar ik heb al een alternatief gevonden: vitaminesupplement van beaphar (edelgist en vitamine D). 2x voordeel: mooie vacht en geen vlooien!

Nu ben ik toch nog steeds van plan ze bij aankomst een pipetje stronghold te geven en dan in de toekomst verder te kijken of het nodig zou zijn (hopelijk niet dus :grin: )
Maar het helpt natuurlijk ook al dat we hier geen enkel tapijt hebben en geen stoffen zetels.

Dus voorlopig zet ik al die enge vlooien-gedachten even aan de kant en probeer ik aan de leukere poezenvoorbereidingen te denken 8-)
Gebruikersavatar
a3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 mei 2007 11:48
Locatie: Meppel

Bericht door a3 »

Ik gebruik ook al een aantal jaren frontline, en ik moet zeggen dat ik tot gisteren geen vlooien bij onze katten had gevonden ookal komen ze heel veel buiten. Tegen teken heeft het mijns inziens nooit echt gewerkt; in ieder geval niet de op de verpakking beloofde 4 weken want ik vind er regelmatig een. (dat gezegd hebbende; we wonen ook in een gebied waar teken goed gedijen qua coniferen/bossen ed).

Maar goed, gisteren voond ik op een van de katten dus wel een paar vlooienpoepjes, ookal zag ik geen vlooien... Zit er dus toch aan te denken over te stappen op wat anders. Is stronghold ook in de dierenwinkel verkrijgbaar? Of enkel bij de DA? En heeft iemand ervaring met de boflo druppels?
jewelz
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 mei 2007 15:07

Bericht door jewelz »

Weet iemand waar je edelgist kunt kopen? Heb geen idee hoe ik eraan kan komen...
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Gewoon bij een natuur/reformwinkel ;-)
Gebruikersavatar
Kiyari
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 jun 2007 13:58
Locatie: Gent (België)

Bericht door Kiyari »

a3 schreef:Ik gebruik ook al een aantal jaren frontline, en ik moet zeggen dat ik tot gisteren geen vlooien bij onze katten had gevonden ookal komen ze heel veel buiten. Tegen teken heeft het mijns inziens nooit echt gewerkt; in ieder geval niet de op de verpakking beloofde 4 weken want ik vind er regelmatig een. (dat gezegd hebbende; we wonen ook in een gebied waar teken goed gedijen qua coniferen/bossen ed).

Maar goed, gisteren voond ik op een van de katten dus wel een paar vlooienpoepjes, ookal zag ik geen vlooien... Zit er dus toch aan te denken over te stappen op wat anders. Is stronghold ook in de dierenwinkel verkrijgbaar? Of enkel bij de DA? En heeft iemand ervaring met de boflo druppels?
Stronghold kan je niet vinden in de dierenwinkel, juist omdat het werkt denk ik ;-) Maar je kan het wel gewoon bij de apotheek halen.

Boflo druppels ken ik niet...
Kattenoppas
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jun 2007 22:40

Oppaskat blijkt vol vlooien, help aub

Bericht door Kattenoppas »

Hallo allemaal,

Sorry dat ik zo kom binnenvallen, ik weet dat het nogal onbeleefd is, maar ik heb op dit moment even een groot probleem.

Ik moet de komende 2 weken op de kat van de buren passen, maar toen ik vandaag bij hun thuis aan kwam, bleek het huis vergeven van vlooien.
Hoe kan ik voorkomen dat ik die vieze smeerbende ook in mijn huis krijg?

Mijn eigen kat krijgt altijd Frontline, maar zou dat ook helpen tegen vlooien die je meesleept?
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Hallo oppas,

Ik weet niet hoe de band met je buren is. Komt hun kat ook buiten?
Het kan dat het huis ineens vol vlooien raakt als de mensen weg zijn. Kan je je buren bereiken? Het beste zou zijn hun kat te ontvlooien en het huis even te spuiten, dan is het probleem snel opgelost.

Succes!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Oh ja, je kan misschien aparte kleding dragen als je daarheen gaat.
Ik hoop dat snel contakt krijgt met je buren.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
leonie78
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 sep 2006 23:21

Bericht door leonie78 »

Mijn poezen hebben helaas weer vlooien. Ik heb een busje spray staan van Frontline. Dat wil ik nu gaan toedienen, alleen laten mijn beestjes dat niet echt toe. Volgens de verpakking is acht x spuiten 1 ml, en ze moeten 1 ml per kilo, dat is dus in hun geval 32x spuiten per poes. Dat accepteren ze echt nooit! Hoe pakken jullie dit aan?
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Bericht door fvddungen »

Dat produkt ken ik niet.

Ik gebruik altijd die pipetjes voor tussen de schouderbladen. Werkt prima en de katten hebben er geen probleem mee.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Pipetjes zijn inderdaad veel handiger, maar als je de spray niet wilt weggooien dan is 3 à 4 keer goed op de rug en zijkant spuiten per kat genoeg. Niet in de richting van hun koppie spuiten, want dan komt het misschien in hun ogen en bek.

Als het mogelijk is is het handiger om ze goed vast te houden, maar als dat niet gaan dan moet je ze maar even in een hoek dwingen en spuit dan in 1 keer goed door. Dit levert wel stress op, maar gelukkig niet lang. Als je aarzelt of te voorzichtig bent duurt het veel langer en daar wordt het niet beter van. Het is niet echt mijn favoriete methode maar ja sprayen is veel lastiger dan een pipetje.

O ja, vlooien schijnen tegenwoordig resistent te zijn/worden op Frontline, dus als de spray op is kun je misschien beter pipetjes van Stronghold of Aventage nemen.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

inderdaad Advantage gaan gebruiken.
Is veel makkelijker en ook veel effectiever.
De spray kan je verder wel opmaken om hun mandjes enzo mee te behandelen evt. Maar op je katten heb je kans dat je eerst gaat martelen met die spray en vervolgens als nog de vlooien hebt omdat Frontline niet meer goed werkt.

Advantage kan je bij de dierenarts krijgen, niet in de dierenwinkel geloof ik. (of de DA bij de Jumper, daar halen wij het altijd)

Als ik hier toch een promo verhaal voor advantage doe ;)
Advantage krijg je in verschillende maten, dus voor katten onder en voor boven de 4 kilo. Vind ik een groot voordeel omdat het zo veel nauwkeuriger is.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
leonie78
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 sep 2006 23:21

Bericht door leonie78 »

Dank voor de tips! Ik wil ze de stress niet aandoen. Ik heb daarom pipetjes gehaald van de DA. Alleen hadden ze geen Advantage, maar Promeris. Dat is nieuw. Komt van fabrikant Wyeth. Een bekende naam dus op zich vertrouw ik het wel. Ik heb de kleintjes elk behandeld (ook dat vonden ze NIET leuk) maar het is ech voor hun eigen bestwil. Gisteren met kammen haalde ik uit elk van hun vachtjes minimaal 15 vlooien. Zo zielig! Ik laat wel ff weten hoe/of het werkt!
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Bericht door fvddungen »

Door het middel vallen de vlooien ook gewoon uit hun vacht. Als je laminaat hebt heb je kans dat je de vlooien dood of stervend op je laminaat ziet liggen. Als je vloerbedekking hebt is dat wat lastiger. Maar vergeet niet goed te stofzuigen dus. En eventueel kun je voor alle zekerheid wat spray in de stofzuigerzak spuiten.
leonie78
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 sep 2006 23:21

Bericht door leonie78 »

Ik zag vanmorgen nog heel veel levende vlooien op hun lijfjes. Ze springen ook nog. Toch merk ik wel verschil, want ik kan de vlooien er nu zelf uitpakken. Ik hoop wel dat ik het echt goed heb toegepast. Het probleem is vaak dat zodra het pipet op de nek komt, de poesjes dan al heel erg gaan spartelen en wegwillen. Ik krijg nooit een perfect kaal stukje waar ik de pipet op leeg kan drukken. Wel druk ik extra hard en wrijf ik even flink heen en weer. De nekjes zijn nu helemaal plakkerig en stekelig. Ik hoop zo dat het gaat werken! Ik ga nu weer zuigen, dat sprayen in de stofzuigerzak is een goed idee, dankje!
Plaats reactie