Vlooien en ontvlooien

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sammie1986
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 apr 2006 13:23
Locatie: borculo

ontvlooien

Bericht door sammie1986 »

mijn poesje is nu 18 weken mag je dan al beginnen met ontvlooien? zij komt niet buiten..... :smile:
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hoi,

Als ze niet buiten komt, en ze heeft op't moment nog geen vlooien, dan zou ik het nog niet doen.
Vlooien kan je herkennen aan de kleine zwarte korreltjes/tikkeltjes die in haar vacht hangen, als ze veel vlooien heeft, zie je ze ook kruipen, vooral rond de oren/nek gaan ze zitten.

Als je toch wil ontvlooien, moet je dat met een speciaal produkt voor kittens doen, je kan dat bij de da krijgen. In ieder geval GEEN produkt gebruiken voor volwassen katten, het moet speciefiek voor kittens zijn.
de produkten voor volwassen katten, zijn giftig voor kittens.
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Ik zou het absoluut wel doen!! Als je 1 vlo op je kat ziet kan dat betekenen dat er 100 op je vloerkleed of bank zitten namelijk. :???: Dus wachten tot je ze ontdekt, is echt te laat. Je katje komt dan niet buiten, maar jij kan ook heel makkelijk vlooieneitjes mee naar binnen nemen, bijvoorbeeld onder je schoenzolen.
Omdat ze nog zo jong id, moet je natuurlijk inderdaad een middel kopen dat geschikt is voor kittens. ;-) Het gaat hierbij vooral om het lichaamsgewicht, boven de 2,5 kilo mag ze spul voor volwassen katten.
Gebruikersavatar
sammie1986
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 apr 2006 13:23
Locatie: borculo

vlooien nog steeds

Bericht door sammie1986 »

hoi,

Een paar weken terug heb ik een jonge kitten van de boerderij gehaald 2 dagen erna merkte ik dat ze helemaal onder de vlooien zat (had ik ook kunnen weten) ik heb haar gelijk behandeld met vlooien spray van frontline. ik heb nog een poes en die heb ik ook gelijk behandeld de dagen erna heb ik ze telkens gekamt met een vlooienkammetje om alle eitjes eruit te kammen. Na een paar dagen goed kammen was het na mijn idee weg.

4 weken na deze behandeling mocht ik ze weer behandelen en ik merkte al gauw dat ze allebei weer onder zaten alleen niet zo erg als hiervoor.
Nou ben ik er vandaag weer achtergekomen dat ze weer helemaal onder de eitjes zitten en een aantal vlooien. maar ze mogen pas over 2 weken weer een vlooiebehandeling.

Toen ze de 1ste keer onder zaten heb ik de meubels behandeld met spray die er voor zorgd dat de vlooien zich niet kunnen nestelen in de bank enzo...
en ik was elke week was ik hun dekentjes en stofzuig goed hun krappaal.
hier kan het hoop ik niet aan liggen.

heeft iemand dit ook meegemaakt en heb je misschien tips voor mij wat misschien zou kunnen helpen om ervoor te zorgen dat ze niet elke keer weer onder zitten.

zelf heb ik aan vlooieshampoo zitten denken maar weet niet of dit wel geschikt is voor een kat van 6 maand en 12 weken.en hoevaak je deze mag gebruiken.

alvast bedankt
Gebruikersavatar
telefoonklep
Lynx
Lynx
Berichten: 139
Lid geworden op: 05 aug 2005 12:20
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Bericht door telefoonklep »

Hoi Sammie

Ik heb hetzelfde gehad met Frontline. Sinds ik Stronghold gebruik zijn mijn katten helemaal vlovrij. Ik hoor deze klacht vaker over Frontline.

Stronghold is alleen bij de da te verkrijgen overigens
Een wekker is een mechanisch instrument om mensen te wekken die geen kinderen hebben.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ja Stronghold is inderdaad fantastisch, wij gebruiken het ook (preventief) in het asiel.

Als je dan toch bij de DA bent voor de Stronghold vraag dan gelijk even wanneer je het mag gebruiken. Wij gebruiken ontvlooiIngsmiddelen liever niet te snel achter elkaar en zeker niet van een verschillend merk.

groetjes,
Sandra

PS: het is ook fantastisch tegen oormijt!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

O ja, Averantage is ook heel goed en ook bij de DA te verkrijgen. Maar volgens mij is Stronghold ook tegen oormijt en diverse wormen (niet tegen lintworm) en Avantage niet.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
sammie1986
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 apr 2006 13:23
Locatie: borculo

Bericht door sammie1986 »

oke ik moet maandag toch met de jongste naar de DA dus vraag ik er gelijk na
Gebruikersavatar
angela1983
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 jul 2006 21:17
Locatie: harderwijk
Contacteer:

Bericht door angela1983 »

Ik ontvlooi mijn kittens met frontline en ontworm met een pasta, die vooral Bickel (mijn kater) niet lekker vind!!
[Afb. groter dan een smiley zijn helaas niet toegestaan in het onderschrift]
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Er zijn wat mensen op het forum die geen geweldige ervaringen met Frontline hebben, in ons asiel gebruiken wij Stronghold en Avantage.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

Hoi,

een domme vraag misschien: we hebben Musti van vrijdagavond en ik ben zatermorgen met hem naar de da geweest.

Die heeft hem nagekeken en er kwam 1 vlooienstrontje uit zijn vacht. Op zich niet verwonderlijk want hij leefde met een aantal katten samen en kwam ook buiten.

Ik heb Mustie (en Woefie voor de veiligheid ook) gelijk ontvlooid. Er wordt hier regelmatig gestofzuigd en we hebben geen tapijten enkel stoffen zetels en stoelen. Maar om de zetels te beschermen hebben we wel dekentjes erin liggen. Deze moeten nog gewassen worden, maar wij hebben geen droogkast, dus met zo'n regenweer is dat niet echt evident.

Moet ik nu echt de zetels en de stoelen gaan behandelen? Heb het niet zo met zo'n chemische spullen. Maar ja, als ik kan kiezen tussen 1 keer drastisch en er dan vanaf te zijn of steeds maar aan te modderen met ontvlooiingsspul, kies ik toch het drastische. Maar liever niet natuurlijk. Het kan volgens mij niet echt gezond zijn.

Groetjes,

de mormeltjes Musti en Woefie
en ikke natuurlijk
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Nee joh, zover hoef je echt niet te gaan hoor. Dat zou je moeten doen als je een besmettelijke ziekte of zo in huis had ;). Tenzij dat het echt een hardnekkig probleem hebt, moet je niets anders doen dan de katten zelf ontvlooien.
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

Gelukkig. Want dat zie ik echt niet zitten. Vandaag ziet het er redelijk droog uit, dus we zullen die dekentjes al eens een grondige wasbeurt geven.

Had dat eigenlijk zondag moeten doen, toen was het hier kei schoon weer, heel de dag zon, maar ja, hoe ga je die ophangen als je zelf niet thuis bent?

Bedankt.

Woefie en Musti,
en Lies natuurlijk
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ik heb hier van de dierenwinkel een poeder "home shield" Dat is natuurlijk. Je kan dit eventueel in hoeken en kieren van je kamer strooien. Ik zuig het op met de stofzuiger om te voorkomen dat er vlooien in de zak blijven zitten.

Dit jaar heb ik iedereen met Stronghold behandeld en Milbemax tegen de lintworm moet nog even.
Er is een nieuw middel: "profender"ook tegen lintwormen. Die heb ik voor de hele moeilijke katten gehaald.
Ik lees nu ook dat het tegen vele wormen is die ook in de Stronghold zitten. Even bellen met de dierenarts dus. Het moet natuurlijk niet te gek gaan worden.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Een beter en vriendelijker middel is een natuurlijk middel wat ook nog is goed is voor de huid en vacht.
Edelgist, ik geef het al ruim 2 jaar aan mn katten en ik heb ze niet meer hoeven ontvlooien tot nu toe.
Vlooien hebben namelijk een hekel aan katten die edelgist krijgen.
Gewoon 1 klein theelepeltje per dag door het voer.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Plaats reactie