Oormijt?

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Oormijt?

Bericht door Marije »

Minerva heeft vorig jaar oormijt gehad, ze was toen een kitten.
Nu had ik het idee dat ze weer oormijt heeft. Ze schudt vaak met haar koppie, krabt af en toe (niet vaak!) en in 1 oor zie ik wat viezighied, het andere oor is schoon. Ook houdt ze haar oren soms een beetje platter dan normaal (en dan is ze niet boos of bang).
Ik heb de dierenarts gebeld, maar die zegt dat het niet kan dat ze nu al weer oormijt heeft.
Nu was ik op zich gerust, maar vanmorgen flapperde ze weer enorm met haar oren en hield daarna een tijd haar ene oortje (het vieze) plat.
Wat vinden jullie? Toch gewoon met haar naar de dierenarts? Of zou het gewoon oorsmeer zijn?

groetjes,
Marije
Gebruikersavatar
Het sprankelende bosbesje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 23 feb 2003 16:55
Locatie: Driebergen

Bericht door Het sprankelende bosbesje »

Waarom kan ze niet alweer Oormijt hebben? Onze kat Péqueño heeft daar vaker last van. 't Kan best wat anders zijn, maar als 't zo erg blijft, zou ik toch naar de dierenarts gaan.

Salu,

Paul
"Wat is jouw beroeping?", vroeg ze zachtjes, om de rest niet te storen.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Ja, dat vond ik ook al een beetje raar. Maar volgens de DA werkt het middel wat ik toen had gekregen (ik geloof Stronghold) wel een jaar.

Bedankt voor je tip, Ineke. Ik zal het vanavond eens voorzichtig proberen.

En anders ga ik toch maar even met haar naar de DA. Ik moet haar toch nog voorstellen aan mijn nieuwe DA, hier in Nijmegen.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Gebruik dan geen wattenstaafje want als de kat een keer met haar kopje schudt, is de gehoorgang beschadigd. Liever zoals Ineke zei, met een zacht doekje dat niet napluist.
Wel goed om te horen dat ook tea-tree helpt!

Ik gebruik Stronghold maandelijks en katjes met oormijt krijgen naast de Stronghold-druppel (die oormijt doodt), nog een zalfje in de oren. Dat herhaal ik na 3 weken en daarna zijn de oortjes schoon.

Je herkent oormijt aan de kleine zwarte stipjes, die er anders uitzien dan oorsmeer - dat is wat bruiner van kleur.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Ik heb het even geprobeerd gisteravond, met (verdunde) teatree-olie (op een doekje :wink: ). Het ging heel lastig. Mijn vriend is er niet en ik moest haar dus alleen vasthouden en proberen haar oortje schoon te maken. Dat is niet echt gelukt.
Vanmiddag ga ik met haar naar de DA.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

In je eentje gaat het ook lastig; je moet ze erg in de houdgreep nemen :wink:
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Ik raad absoluut af met een wattenstaafje in het oortje te gaan zitten, daar beschadig je heel snel de gehoorgang mee. Ook al doe je het voorzichtig, een onverwachte beweging van haar en je zit misschien verkeerd. Deze info heb ik van mijn dierenarts overigens..

-edit- sorry dat was al vermeldt door Marjolein zie ik nu pas :wink: -/edit-
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Nou, ik ben bij de DA geweest en Minerva had inderdaad oormijt. Alleen in haar rechteroortje, maar ik moet natuurlijk beide oortjes behandelen (en die van Luna!).

Nerf en ik waren ook nog zwaar beledigd want de DA zei dat Nerf uit moet kijken dat ze niet te dik wordt. Nouja zeg, die man had zelf een vette pens! :mad: Nerf heeft even flink naar hem geblazen en toen zijn we gauw naar huis gefietst (nouja, ik :wink: ). Thuis aangekomen heeft Luna Nerf van onder tot boven gelikt, haar verzekerd dat ze helemaal niet dik is en nu is alles weer koek en ei :grin:

Thanks voor alle adviezen!
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Mijn rode Peter had na jaren zwerfervaring last van stevige oormijt en ook bij hem heeft de Stronghold zoals al eerder vermeld wonderen gedaan.
Dit middel is ook goed tegen vlooien en wormen behalve de lintworm.
Je hoeft alleen maar het flesje in de nek uit te drukken.

Van de besmetting voor mensen heb ik nog nooit gehoord. Als je last hebt van uitslag zou ik even een bezoekje aan de huisarts brengen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

Sumi heeft precies last van haar oortjes, ze zijn niet volledig schoon, ze krabt er regelmatig aan en nu zie ik dat er hier en daar een beetje een bobbel komt op het uiteinde van haar oorschelp (daar ziet het ook een beetje rood). is dit oormijt of kan het ook iets anders zijn?

ik ga deze week sowieso naar de DA, maar wou al eens jullie mening horen en of ik misschien ondertussen iets kan doen of me zorgen hoef te maken ofzo.
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hoi Gini,

Ik zou toch ff langs de da gaan, want zover ik weet is ze, sinds je ze hebt nog niet nagekeken door een da hé ?
Het kan oormijt zijn, omwille van het schudden van haar kopje, maar als je zegt dat er rode bobbels opkomen, en ze krabt, kan ze ook last hebben van vlooien, die zie je niet altijd, en zitten graag rond de oren, daar is immers een warm plekje.
Ga ff langs de da, hij kan haar dan helemaal nakijken, enten, ontwormen en behandelen voor eventuele oormijt of vlooien...

groetjes, veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

ik gaan maandag langsgaan, en een volledig check-up laten doen ook. Ik dacht oormijt omdat haar oortjes langs binnen ook wat vuil zijn. Beetje bruinige smeer eerder. Vlooikes heb ik nog niet gezien voorlopig en ze flappert ook niet echt met haar oren, daarmee dat dit mij minder logisch zou lijken.

bedankt voor het antwoord alleszins!
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

de DA vond niks wat op oormijt kon wijzen, hij wist ook niet van waar de jeuk kan komen. vlooien vond hij ook niet (heb ik ook nog niet gemerkt).
maar ze heeft nu alles gehad tegen vlooien en oormijt enzo, dus het zal wel over gaan.
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Gini, ik dacht net nog aan iets...ze ook ook een allergie op haar eten kunnen hebben, maar dan kan ze niet alleen rode oren hebben, ik denk dat ze dan overal op haar velletje rode vlekken moet hebben.
Misschien eens kijken, onder haar vacht, hoe de kleur van haar velletje eruit ziet .
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

hmm het was terug beter, die druppel bij de DA heeft geholpen, maar nu vanaf vandaag heeft ze wondjes aan haar oren... ze krabt heel vaak eraan waardoor nu een aantal wondjes verschijnen. ze heeft ook een wondje bovenop haar hoofd, maar dat kan van alles zijn, heeft er daarom niets mee te maken.
ze heeft zo een druppel in haar nek gehad anderhalve week terug maar pas over anderhalve week krijgt ze een herhaling. ik vermoed dat het toch iets zou moeten zijn van oormijt of allergisch aan vlooien (hoewel ik er nog geen gezien heb: kan dat zo lang onzichtbaar blijven??)

ik hoop dat het niet te erg wordt en dat ik kan wachten tot volgende week...
Plaats reactie