Oormijt?

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Oormijt?

Bericht door Ilone »

Nu heb ik dit topic doorgelezen, en kom een hoop tegen wat de klachten zijn, en hoe het te behandelen is..

Maar hoe ZIE je nou dat de kat oormijt heeft?
Want Speedy gaat steeds meer krabben in en op zijn oor. Heb net gekeken, maar zie niet veel bijzonders, op een enkel bruinig vlekje na.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Oormijt?

Bericht door castratenkoor »

Je kunt oormijt met het blote oog niet zien. De da ziet het onder de microscoop. ik heb meermalen een kitten uit een opvang gehaald met oormijt. Ze krabben als een gek en houden hun oortjes vaak ook een beetje opzij. Volgens mij krijg je daar een rozig goedje voor wat je in de oortjes moet spuiten en dan inmasseren. Mijn ervaring was dat het best snel dan over is. Ook nooit overgeprongen op de grote katten gelukkig.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Oormijt?

Bericht door Ilone »

Hm, moet zeggen dat als ik terug denk, dat ik de 2 dames, vooral Muka, ook wat meer heb zien krabben.
Morgen maar eens de DA bellen voor advies.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Oormijt?

Bericht door castratenkoor »

Als zo'n dier er al langer mee rond loopt kan hij inderdaad de hele club besmetten.
Ik hoop dat het meevalt voor jou en de poezels.
Laatst gewijzigd door castratenkoor op 22 sep 2010 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Oormijt?

Bericht door Ilone »

Ik hoop met je mee :lol:
Sja, ik ben wel bang dat ie het heeft ja, hij krabt zich suf...en er is weinig te zien in zijn oortje.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Oormijt?

Bericht door Flo_o »

Ik denk dat Lynn ook oormijt heeft :-( Haar linkeroor zit vol met zwarte stukjes, terwijl het andere oor helemaal schoon is. Dus het lijkt me ook geen kwestie van ''niet goed schoongehouden'' of iets dergelijks, dan zou het andere oor er hetzelfde uit zien lijkt mij? Ook haar oogjes en neusje zijn de laatste tijd wat schmutzig, maar niet echt iets om me zorgen over te maken (dacht ik).

Ik ga morgen naar de DA (heb gelukkig een vrije dag) want ik heb gelezen dat hoe langer je wacht, des te moeilijker te behandelen en ik zie het niet zitten om het eerst nog een tijdje aan te kijken. Ook al vind de DA mij al overbezorgd, maar dat maakt me niets uit. Ik zie er alleen wel tegenop om haar weer in het reismandje te krijgen, dat was de vorige keer echt een gevecht :-( Gelukkig is ze inmiddels wel meer gewend aan oppakken en op schoot zitten en springt ze niet meer meteen weg zoals eerst. (Vandaag kwam ze voor de allereerste keer uit zichzelf op m'n schoot gelopen! :grin:). Hopen dat het meevalt dus...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Oormijt?

Bericht door castratenkoor »

Wat vervelend voro Lynn dat vieze oortje. Normaal hebben ze het wel aan beide oren. kan dus ook gewoon een vies en/of geïrriteerd oor zijn.
We heel verstandig morgen naar de da te gaan.
Hij kan wat oorprut onder de microscoop bekijken of er levende oormijt in zit.
Krabt ze er veel aan en schudt ze haar kop en houdt ze haar oor vaak scheef?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Oormijt?

Bericht door Dafpoetser »

Hé Flo, we hadden je al gemist!
Succes met Lynnie morgen bij de DA.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Oormijt?

Bericht door Flo_o »

castratenkoor schreef:Wat vervelend voro Lynn dat vieze oortje. Normaal hebben ze het wel aan beide oren. kan dus ook gewoon een vies en/of geïrriteerd oor zijn.
We heel verstandig morgen naar de da te gaan.
Hij kan wat oorprut onder de microscoop bekijken of er levende oormijt in zit.
Krabt ze er veel aan en schudt ze haar kop en houdt ze haar oor vaak scheef?
Ja dat doet ze wel redelijk veel, dat was me een tijdje geleden al opgevallen. Ik heb dat de vorige keer bij de DA ook al aangegeven (eind augustus), en hij heeft nog in haar oren gekeken maar toen was alles blijkbaar nog prima.

Krabben doet ze al vanaf ze bij ons is, en ze is sindsdien nog 2x helemaal nagekeken dus dat valt ook niet meer zo op zeg maar. Maar aan d'r oortje krabben en kop scheef houden was wel nieuw, maar ik kan zo niet zeggen hoe lang dat al is.

Wat een tijdje geleden wel veel voorkwam, was dat ze veel krabde in haar nek en achter haar kop, en dat er overal kleine korstjes met haar op de grond lag :???: Ik heb haar huid bekeken en zag nergens wondjes ofzo, alleen korstjes die al in de vacht ''hingen'' en los waren van de huid. Het enige wat ik daarover op internet en in m'n kattenboek kan vinden is allergie. Ik zal het morgen ook aangeven bij de DA.

Hee Rob, heb jullie ook gemist hoor ;-)

x Flo
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Oormijt?

Bericht door castratenkoor »

Ben benieuwd naar de bevindingen van de da.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Oormijt?

Bericht door Flo_o »

Phew, gelukkig geen oormijt :grin: Alleen een vies oortje met teveel oorsmeer wat ik moet helpen schoonmaken... Blijkbaar maakt het ene oor meer smeer aan dan de ander... waarom geen idee. De binnenste gehoorgang was in ieder geval schoon, het zat alleen aan de buitenkant. En de korstjes op de huid heeft blijkbaar te maken met hormonen/sterillisatie/ik weet niet meer welke term hij gebruikte, maar het is in ieder geval over nu.

Dus ook deze keer weer een consult eigenlijk voor niks, maar goed.. natuurlijk beter dit dan dat ze wel iets heeft + bijkomende medicijnen en alles.. Haar in het reismandje doen was deze keer in 1x gelukt (gelukkig maar, pff..) en bij de DA wilde ze er niet meer uit! Deksel er af, onderzocht, deksel er weer op :lol: Maf meisje van me.

Nu ga ik d'r even verwennen met een snoepje en knuffelen! :grin:

x Flo
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Oormijt?

Bericht door nellebel »

fijn dat het meeviel. Beter een rekening teveel betaald voor niks, als dat er werkelijk iets is.
Geniet van je meissie.
En ik ken het, dat snoepje maakt veel goed.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Oormijt?

Bericht door Admin »

In deze video zie je hoe oormijt eruit ziet.

[youtube][/youtube]
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Kadavir
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 jan 2011 14:29

Re: Oormijt?

Bericht door Kadavir »

ieeeeeeh! Wat naar moet dat voor ze zijn :(
Plaats reactie