Tekentijd?

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Gebruikersavatar
Stella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 sep 2003 20:27
Locatie: Rozenburg (ZH)
Contacteer:

Tekentijd?

Bericht door Stella »

Hallo allemaal,
Volgens mij zitten we hier op Rozenburg in de tekentijd. Onze Tim komt elke dag met zo'n 5-8 teken op de kop thuis. Moe heeft er bijna elke dag 1 in zijn keelgedeelte (buitenkant natuurlijk) en arme Oscar sinds kort dus ook. Wat mij opvalt is dat alle katten vorige maand voor het eerst Stronghold kregen en voorheen Frontline. De katten die "per ongeluk" nog frontline kregen hebben nergens last van. Ik vanmorgen de dierenarts opgebeld omdat ik het even niet zag zitten met van die kriebelspinnetje. Ik had Emma ook al gevraagd wat ik moest doen maar twijfelaar die ik ben wist het dus niet meer. De dierenarts vertelde dat Stronghold wel goed was maar beter nog om Frontline te gebruiken. Ik was stomverbaasd omdat ze mij vorige keer Stronghold aanraadde. Waarop ik dit zei en vroeg waarom ze me dit vorige keer dan ook heeft "aangesmeerd". Nu zit ik met de "gebakken teken". :wink:

Stronghold is dus voor: vlooien, teken en bijna allerlei soorten wormen. Het dood de vlooien en teken niet!
Frontline dood binnen 48 uur de vlooien en teken maar ontwormt niet.

Nou die ontwormingstabletten geef ik wel apart want dit is niet te doen.
Misschien een tip voor jullie!

En verder kun je natuurlijk ook een lauwwarm badje maken met tea-tree olie, kam erdoor halen en proberen je kat te overmeesteren en hem dan kammen. Teken en vlooien vinden dit echt niet leuk.
Laatst gewijzigd door Stella op 20 mei 2004 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Stronghold doodt volgens mij wel degelijk vlooien hoor. Ik doe de meiden altijd met stronghold en ik heb nog nooit een vlo gevonden. Aan de andere kant...... ze komen ook niet buiten dus het risico dat ze vlooien krijgen is wat kleiner. Jeetje..... ik kijk hier erg van op! De hond deed ik ook altijd met Stronghold, die had bijna nooit een vlo. Ik snap er helemaal niks meer van. Wat gaf je dierenarts voor antwoord toen je vroeg waarom je eerder Stronghold "aangesmeerd" kreeg?
Ik kan me in elk geval helemaal vinden in je gevoel over de teken, dat is echt om wanhopig van te worden... zeker als ze zich al volgezogen hebben, de griebels lopen over je grabbels...
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Stronghold doodt hier alle vlooien :shock: Frontline gebruik ik voor de kleintjes en werkt na 24 uur. De vlooien versuffen langzaam en gaan dan dood.
Hoe het voor teken zit, wist ik niet precies, maar daarvoor zou Stronghold ook moeten helpen.

Ik heb een speciale teken-pen, maar die heb ik nog niet hoeven te gebruiken. Vinnik nie erg! :cool:
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Als je katten buiten komen kan ik me inderdaad voorstellen dat je liever apart een ontwormingsmiddel koopt en dan iets hebt tegen teken en vlooien. Maar mijn katten komen nooit buiten en hebben daar dus ook geen last van. Ik gebruik dus wel gewoon stronghold.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Stella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 sep 2003 20:27
Locatie: Rozenburg (ZH)
Contacteer:

Bericht door Stella »

daantje schreef:Stronghold doodt volgens mij wel degelijk vlooien hoor.
Ja ze doden de vlooien wel, maar de teken niet en die zijn voor mij nu op dit moment het belangrijkste om te doden. Vorige maand had ik Stronghold bij verschillende katten op aanraden van de dierenarts omdat er een ontwormingsmiddel in zit.

Dus nu tracht ik de katten te vangen en te druppelen met Frontline en die wormenkuur (tabletten) duw ik wel ik die kleine bekkies das niet zo'n probleem.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ik wil je niet ontmoedigen..... maar ehh mijn vriendin was hier vanmiddag en ze vertelde dat haar kater ook met veel teken (rond de 3 per dag) thuis komt. Zij gebruikt Frontline... zou de ene kat gewoon veel gevoeliger zijn dan de andere voor teken en/of vlooien? Ze heeft ook nog een poes en die heeft nergens last van.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
annastasia
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 17 jun 2003 00:56
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door annastasia »

Daarom zweer ik ook bij Frontline, maar dan wel de spray, ideaal en ik heb 3 honden en op het moment 15 katten. Ontwormen die ik 2 keer in het jaar bij de groten.
Natuurlijk is het wel zo dat je Frontline wel goed in de huid moet masseren alleen het kopgedeelte dus niet en dan wil het wel eens gebeuren dat daar de teek in zit.
Anna&Cats Afbeelding

Geen paniek, niets is onder controle.
Gebruikersavatar
Stella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 sep 2003 20:27
Locatie: Rozenburg (ZH)
Contacteer:

Bericht door Stella »

Inmiddels zijn we een paar dagen verder en heb ik alle katten kunnen voorzien van Frontline. De meeste hebben een ontwormingspil binnen (je moet niet vragen hoe). Oscar de kleinste van het stel wil dus niet en die probeer ik te slim af te zijn. Maar ja, katten zijn erg slim dus die pil ligt te wachten totdat meneer even niet oplet. Romy, zijn moeder, had ik eindelijk te pakken maar die draaide zo dat ik uiteindelijk, 's morgens om half 7, languit over het laminaat belandde. Maar die pil is binnen.
Timmie zit nog steeds onder de teken en heeft inmiddels 2 zweertjes die ik behandel met Colloïdaal zilver in- en uitwendig. Waarschijnlijk heb ik bij het uitdraaien van een teek iets laten zitten. Hopelijk is het binnen een week allemaal weer onder controle. Ik gebruik dus gewoon weer het "oude" middel Frontline alhoewel het soms halsbrekende toeren geeft om het aan te brengen. :wink:
Gebruikersavatar
annastasia
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 17 jun 2003 00:56
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door annastasia »

Dat klopt Stella, dan zijn honden makkelijker :wink:
Ik wikkel ze in een doek en stop de pil er gewoon in en met spuiten heb ik ze in het nekvel. En bij diegenen waar het echt niet gaat spuit ik Vytamint in het mondje. Maar het is inderdaad een hele klus en doe het dan ook altijd samen met Bauke en zie er dan ook wel gehavend uit na de tijd :wink:
Anna&Cats Afbeelding

Geen paniek, niets is onder controle.
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Ik gebruik de pipetten van Frontline sindskort omdat ik elke keer met de spray zat te worstelen met een paar op hol slaande katten :lol:

De spray dood de teken ook niet, is mij verteld, de pipetten wel.

Stronghold is mij ook aangeraden maar er is bij verteld dat deze inderdaad niet tegen teken helpt.

Mijn katten hebben met de pipetten nog geen teek weergehad, maar ben benieuwd.

Teken er zelf uithalen lukt me niet, zelfs niet met een speciale tang dus als ze hier een teek hadden, trok mn buurman ze eruit, en mochten ze inderdaad zwemmen door t putje van de wasbak :wink:

Ben benieuwd of t bij jou met Frontline nu over is.
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
Stella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 sep 2003 20:27
Locatie: Rozenburg (ZH)
Contacteer:

Bericht door Stella »

Timmie heeft er, sinds hij een paar dagen geleden Frontline kreeg, geen nieuwe teken meer bij gekregen. :lol: Die er nog zaten zijn niet groter geworden maar ook verdwenen. Hij heeft alleen nog de wondjes maar dat is mijn schuld omdat ik ze waarschijnlijk niet helemaal verwijderd had. Voortaan dus "Frontline" :lol:
Gebruikersavatar
BlackPanther999
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2003 16:12
Locatie: Goeree-Overflakkee
Contacteer:

Bericht door BlackPanther999 »

annastasia schreef: Natuurlijk is het wel zo dat je Frontline wel goed in de huid moet masseren alleen het kopgedeelte dus niet en dan wil het wel eens gebeuren dat daar de teek in zit.
Voor het kopgedeelte pak ik altijd een washandje. Daar spuit ik dan een beetje frontline op en masseer voorzichtig het kopgedeelte.
ik ben de trotse eigenaar van 3 katten, namelijk Misty, Ugly en Jamie.
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Ik gebruik sinds deze maand Frontlinepipetten.

Nu gaan de teken wel dood, alhoewel die van gisteren nog leefde.
Er uittrekken lukt me nog steeds niet, maar in dit geval zit de teek op Giz zn wang en heeft ie zelf een wondje erom gekrabt :?

Het werkt dus wel, alleen heb ik nu een teek die dood is maar nog wel vastzit.

Vorige week zat er ook een, maar die duwde ik er zo uit, maar deze lijkt haast vast te zitten ofzo.
Misschien tips hoe ik dit kan weghalen, want de wond zit om de teek heen, en ik kan er haast niet aanzitten.

Iemand tips?
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
Stella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 sep 2003 20:27
Locatie: Rozenburg (ZH)
Contacteer:

Bericht door Stella »

Bij elke dierenwinkel en meestal ook de DA kun je speciale tekentangen kopen. Deze werken heel simpel en je haalt de hele teek in 1e weg. Kosten zijn geloof ik ± €5,00
Gebruikersavatar
Angie
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 sep 2003 21:39
Locatie: Oost-Vlaanderen (België)

Bericht door Angie »

Heeft er soms iemand een afbeelding van een tekentangetje?
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik nog niet hard gezocht heb :oops:. Op google snel gekeken maar was 1 foto'tje maar niet zo duidelijk. Was meer een tekening.
Groetjes Angie ;-)
Piekeren neemt zorgen voor morgen niet weg, het neemt alleen je krachten weg v vandaag.
Gesloten