Tekentijd?

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

Volgens mij praten we een beetje langs mekaar heen... :icon_shifty:

We zijn beiden van mening dat de kans heel klein is, maar dat het wel mogelijk is. Bij deze discussie gesloten?
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
Gebruikersavatar
Bjørn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 75
Lid geworden op: 21 jun 2005 13:49
Locatie: Rotterdam

Bericht door Bjørn »

Bedankt Sandra en Lotte!
Fijn dat jullie zo meedenken.

Ik denk dat Luna nog steeds teken bij zich draagt van de boerderij waar ze vandaan komt.

Ik hoop dat, wanneer ze allemaal verwijderd zijn, we ze niet meer terug krijgen. Ik krijg er helemaal de kriebels van en vind het zielig voor Luna en ben bang dat Sjors ze dan ook krijgt.

Krijg er nog slapeloze nachten van, van al dat gepieker ;).

groetjes, Monique
Het uitlezen van een goed boek is als afscheid nemen van een goede vriend. (Voltair)
Gebruikersavatar
Bjørn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 75
Lid geworden op: 21 jun 2005 13:49
Locatie: Rotterdam

Bericht door Bjørn »

Gisteren aaiden we Luna en voelden een bultje.
En ja hoor, het was weer een teek.

Nu ben ik benieuwd, hoe komt hij eraan?
Hij komt van de boerderij, maar we hebben hem inmiddels al 3 weken in huis. Luna is sinds die tijd niet naar buiten geweest (alleen een enkele keer op het balkon, maar daar staan geen planten).
Het was een 'verse' teek, want hij was nog helemaal wit en z'n pootjes bewogen ook nog wat.

De DA vertelde me vorige keer dat ik die er zelf ook uit kan halen met een pincet.
Dit hebben we gisterenavond dus ook gedaan, maar hoop dat ik het goed gedaan heb. Luna is natuurlijk nog klein en speels en bleef dus niet echt stil zitten.
Ik heb de pincet zo ver mogelijk over de teek heen gezet, een kwartslag gedraaid en hem er toen uitgehaald.
Het gehele lijfje had ik in de pincet zitten en aan het eind een beetje een slijmerig goedje.
Geen poten en ook geen kopje.

Weet iemand of ik dit goed gedaan heb en weet ook iemand toevallig hoe die teek bij Luna gekomen kan zijn?
(wij zijn voor de rest niet in de bossen of zoiets dergelijks geweest, dus ik weet ook niet of we hem zelf meegenomen hebben).

Nog een klein vraagje erachteraan: Luna (en ook Sjors) zijn precies 3 weken geleden behandeld met een anti-vlooienmiddel. Luna met Stronghold en Sjors met Frontline. Kan dit al uitgewerkt zijn?

groetjes, Monique
Het uitlezen van een goed boek is als afscheid nemen van een goede vriend. (Voltair)
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Ik vraag me af of er witte teken bestaan :ethink: Iemand?
Gebruikersavatar
Bjørn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 75
Lid geworden op: 21 jun 2005 13:49
Locatie: Rotterdam

Bericht door Bjørn »

De teek was heel lichtbruin, bijna wit.
Het uitlezen van een goed boek is als afscheid nemen van een goede vriend. (Voltair)
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

dan zijn de teken die zich nog niet hebben volgezogen, dan zijn ze soms haast wittig inderdaad.
Je kan ze inderdaad met een pincet er uit halen, maar mij bevalt de tekentang veel beter, omdat je dan niet de pincet tijdens het draaien ingedrukt moet houden.

Ik vraag me dan ook af hoe ze aan die teken bij jullie komen. Is er iemand met een hond bij jullie geweest??
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Bjørn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 75
Lid geworden op: 21 jun 2005 13:49
Locatie: Rotterdam

Bericht door Bjørn »

Nee, er zijn voor de rest geen dieren hier geweest.
Op 17/9 is Bjørns broer hier geweest en die hebben thuis een hond. Misschien dat hij de teek bij zich droeg, maar dat is alweer een paar weken geleden.

Ik ga straks wel gelijk een tekenpen kopen. Maar heb ik dat wel goed gedaan met die pincet?

groetjes, Monique
Het uitlezen van een goed boek is als afscheid nemen van een goede vriend. (Voltair)
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Volgens mij heb je dat prima gedaan, Monique. ;-) Als ze zo klein zijn, zie je vaak ook nog geen kop of poten, dan is alles 1 geheel. Ik vind het wel heel vreemd dat Luna nu weer een teek had. Het is misschien een stomme vraag, maar heb je het huis wel heel grondig gestofzuigd toen Luna er net was en onder de vlooien en teken zat? Ik kan me anders bijna niet voorstellen waar die beestjes nu nog vandaan kunnen komen.
Gebruikersavatar
Bjørn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 75
Lid geworden op: 21 jun 2005 13:49
Locatie: Rotterdam

Bericht door Bjørn »

Toen we erachter kwamen heb ik heel het huis gestofzuigd, de vloer gedweild met dethol, alles wat maar in de was kon in de was gedaan (handdoeken en fleecedekens waar die 2 op hadden gelegen) en ook nog een middel gehaald bij de dierenspeciaalzaak om vlooien ed mee te doden. Dat heb ik overal wat van stof was opgespoten (bank, kussens, kleed, deurmatten).

Nu weet ik wel dat Luna eitjes liet vallen. In haar mandje lag een donkerblauwe handdoek en lag vol met eitjes.
Kan het zijn dat die teek daaruit gekomen is, of zijn dat over het algemeen alleen maar vlooien?

Hij is trouwens de neten in z'n vacht nog steeds niet kwijt. Enig idee wat ik daar aan kan doen?

Bedankt!

groetjes, Monique
Het uitlezen van een goed boek is als afscheid nemen van een goede vriend. (Voltair)
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Nou, dan kan het daar niet aan liggen, zo goed heb je schoongemaakt! ;-)

Volgens mij komen uit de eitjes alleen vlooien. Teken zijn namelijk eigenlijk spinnetjes. Maar hoe dat precies zit weet ik niet. Misschien kan je dierenarts daar meer over vertellen.

Tegen de neten zou ik Luna en Sjors nog eens met Stronghold behandelen. Dat mag elke 4 weken, dus dat kun je dan bijna doen. Zo moeten ze er toch een keer vanaf komen lijkt me!
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

Bjørn schreef: Ik heb de pincet zo ver mogelijk over de teek heen gezet, een kwartslag gedraaid en hem er toen uitgehaald.
Het gehele lijfje had ik in de pincet zitten en aan het eind een beetje een slijmerig goedje.
Geen poten en ook geen kopje.
Weet iemand of ik dit goed gedaan heb en weet ook iemand toevallig hoe die teek bij Luna gekomen kan zijn?
Ik weet niet helemaal of je het wel echt goed gedaan hebt hoor... Niet om lullig te doen, maar het klinkt alsof er nog een deel teek is achter gebleven in het wondje. Als je een slijmerig goedje zag is de teek dus open gegaan en is dus waarschijnlijk de kop en poten in het wondje achtergebleven. Meestal zweert dit er vanzelf uit (net als een splinter), maar het kan ook lelijk gaan ontsteken. Ik zou het dus wel even in de gaten houden hoor! Ik heb ook wel eens een kleine (verse) teek gezien en daarvan kun je wel degelijk pootjes en een kopje zien (goed inzoemen).

Volgende keer kun je het beter met een tekenpincet doen ipv een gewoon pincet. Verstandig is ook om meer te draaien en maar zachtjes te trekken. Een teek heeft sterke kaken en dan kun je hem dus kapottrekken.

Waar die teek vandaan komt weet ik niet... :geenidee:
Bjørn schreef:Nog een klein vraagje erachteraan: Luna (en ook Sjors) zijn precies 3 weken geleden behandeld met een anti-vlooienmiddel. Luna met Stronghold en Sjors met Frontline. Kan dit al uitgewerkt zijn?
In de bijsluiter van deze producten staat hoe lang het 'geldig' is. Volgens mij gaat de Frontline drie maanden mee, de stronghold weet ik niet... Maar zoals ik al zei: zie bijsluiter.
Vraag je dit vanwege de teek of vanwege vlooien? Deze vlooienmiddelen zijn namelijk in de eerste instantie bedoeld tegen vlooien. De tijd dat de stof werkzaam is, is dan ook op vlooien gebaseerd. Omdat een teek een veel hogere dosis gifstof moet krijgen voor hij dood gaat is werken vlooienmiddelen die ook tegen teken helpen niet altijd voldoende tegen teken. Het vlooienmiddel is in een steeds afnemende hoeveelheid aanwezig in de huid/bloed van je kat. Dit neemt af omdat het lichaam deze stof afbreekt en je dus weer een nieuwe dosis moet geven om het werkzaam te houden. Tegen het einde van de werkzaamheid van de stof is de dosis dus eigenlijk te laag voor de veel sterkere teek. Ik zou dus niet te veel op dit soort middelen vertrouwen (althans, voor teken dan, voor vlooien werkt het prima) en regelmatig met een tekentang controleren.
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
Gebruikersavatar
Cathy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 jun 2005 17:19
Locatie: Moorsele West-Vlaanderen Belgie

Bericht door Cathy »

Voeger heb ik al eens teken verwijderd bij de kat van de buren die daar niet binnen mag en dus meer bij ons zit .
Je zag de teken goed zitten (meerdere zelfs) en die waren donker van kleur.
Verleden week was ik ons Aristo aan het strelen en voelde ik een bobbeltje ,je kon het niet zien .
Onder zijn vacht zg ik een wit iets die loshing ,je kon het eigelijk weg en weer bewegen.
Nu is Aristo en heel moeilijke kat en haalt onverwachts uit ,toch dacht ik niet dat het om TEKEN ging daar ik geen idee had dat dit WIT kon zijn.
DA gebeld om uitleg en zij zei dat het inderdaad wel om teken kon gaan maar dat ze enkel met het kopje vasthing en zich nog moest volzuigen!!
Dan maar de handschoenen erbij genomen en assistentie van mijn broer .
Aristo lag net op bed zodoende dat we hem goed vasthadden en aan het werk konden beginnen.
Eerst nog moeten zoeken waar de Teek zat ,zo makkelijk vonden we ze niet .
Eenmaal de Teek opgespoord hebben we ze zonder zelf gewond te raken van onze kolerieke Aristo :twisted: succesvol kunnen verwijderen.
Cathy ,trotse mama van Harry,Droopy,Kayleigh,Aristo,Gismo (Dido+) Karel,Felix (Hanneke+) Maaike ,Titi en Siska.
Gebruikersavatar
banoentje
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 24 jan 2007 12:32
Locatie: Kapellen (België)

Teken!

Bericht door banoentje »

HUULP!

Ik vond daarstraks een teek in kimba's oorschelp. Ik heb al vaker teken verwijderd met succes maar deze was een mislukking. Het kopje zit er nog in!!
Kan dat nu gaan ontsteken? Wat doe ik eraan?

De teek was nog klein en wit, moet je wachten om die eruit te halen tot ze zich wat voller gezogen hebben?

Groetjes Kathy en Kimba
Gebruikersavatar
catzz
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 08 jul 2008 09:59

Re: Teken tijd?

Bericht door catzz »

bah die teken....wat een rotbeesten.....(hebben ze uberhaupt enig nut??)
vandaag had mijn zwarte er 2! ondanks Frontline pipet.....balen dus
eentje ging er wel uit, de andere niet helemaal.....ik heb zo'n plastic tekentangetje maar daar gaat het toch niet zo goed mee...ik trek die arme schat zijn vel mee en dat doet pijn!!
morgen in de dierenwinkel eens kijken of ze een ander tekenverwijderding hebben....
zo'n 'lepel-ding'lijkt me wel wat?
Gebruikersavatar
catzz
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 08 jul 2008 09:59

Re: Teken tijd?

Bericht door catzz »

ondertussen weer een tijdje maar ook heel wat teken verder.....
ik heb nu bij de apotheek een tekenverwijderaar gekocht die ik zelf echt ideaal vind!
het is zo een plastic tangetje waar een nylon draadlusje uitkomt als je er op drukt
lusje om teek heen, drukknopje los laten waardoor lusje zich om teek spant (precies tussen lijf en kopje) en er uitrekken
hiermee beschadig je de huid niet en de teek gaat er redelijk makkelijk uit
daarna teek in stukje plakband, dichtplakken en weggooien...
Gesloten