Mijn katten hebben vlooien

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Marijke1998
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mei 2021 17:54

Re: Mijn katten hebben vlooien

Bericht door Marijke1998 »

Ik ben er al zelf achter gekomen. Vlooienband kan ook niet.

Toen ik in de dierenwinkel stond, raadde zij mij aan om Vlo Kill pillentjes van beaphar te gebruiken. Ik ga zo even bijsluiter lezen en hopen dat die pilletjes wat verlichting geven. (Het zou de levende vlooien moeten doden op het lijfje)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mijn katten hebben vlooien

Bericht door Rik »

Het middel van een vlooienband komt in principe niet in het bloed maar wordt verspreid via de talglaag van de huid (vertlaagje). Het duurt daarom ook enkele dagen voordat dit zich goed verspreid heeft.

Maar ondanks dat het niet in het bloed komt via de band zelf kan het natuurlijk wel zijn dat een kat het binnenkrijgt via zichzelf schoonlikken (wat een kat natuurlijk veel doet). Hoeveel gif ze op die manier dan binnenkrijgen weet ik eigenlijk niet.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Marijke1998
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mei 2021 17:54

Re: Mijn katten hebben vlooien

Bericht door Marijke1998 »

Goedemorgen,

Vandaag 3 weken geleden dat ik een pipetje had toegediend. Nog steeds hebben ze erg last van vlooien, dus ik was blij dat ik ze opnieuw een pipet mocht toedienen en hopelijk ook de laatste..

Ook netjes bij de dierenarts gehaald. Nog om advies gevraagd. Dacht echt nou wat kan er nu nog mis gaan. De pipetten net 2 uur geleden toegediend.

En op de een of andere manier dacht ik toen (vraag me niet waarom, want ze doen niet heel anders) ik ga het middel nog even opzoeken.

En toen las ik echt horror verhalen over.. bravecto..

Ik dacht echt nou hier hoef ik niet onderzoek over te doen, want ik heb meerdere keren met de dierenarts gebeld en nu lees ik dat het een gevaarlijk middel is. Ik dacht van de dierenarts?? Dan zal het toch wel goed zijn??

Ik zit hier weer met een heel vervelend gevoel in mijn buik en was benieuwd of iemand er wel positieve ervaring mee heb? Of dat er iemand is die mij een beetje gerust kan stellen.

Bedankt alvast.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mijn katten hebben vlooien

Bericht door Rik »

Marijke1998 schreef: 06 nov 2022 11:59 En toen las ik echt horror verhalen over.. bravecto..
Ai :roll:

Ik had niet verwacht dat dierenartsen dit middel nog voerde. Ik wist wel dat het nog op de markt was.

Ik zie dat er in dit topic nog geen alternatieve genoemd waren maar hier had ik dus wel gezegd dat frontline niet meer effectief is en wat je dan beter had kunnen gebruiken.
https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... 53#p749353

Voor vlooien zou ik dus alleen vertrouwen in Advantage (of Bolfo gold) of Stronghold (maar het blijft natuurlijk gif).

Gelukkig is het niet zo dat bravecto gelijk voor problemen zorgt en ik meen me te herinneren dat het grootste probleem volgens mij optreedt bij herhaal toedieningen (en dan met name bij honden). Dat komt omdat er een makkelijke opstapeling kan vormen en op die manier een overdosis op kan treden (na 2e en volgende toediening).

Hopelijk werkt het nu wel gelijk en ben je er snel vanaf.

En welkom bij de club die dierenartsen niet meer kunnen vertrouwen op hun mooie blauwe ogen :icon_shifty:

Ps. Er zijn ook positieve ervaringen met bravecto hier. (Je kunt rechtsboven de zoekfunctie gebruiken).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Mijn katten hebben vlooien

Bericht door Anne »

Ik gebruik al bijna een jaar zonder problemen advantage
Hier moet dat wel want onze Lola komt elke dag andere honden tegen
Ik doe dit standaard om de 4 weken
Nooit meer een vlo gezien want het pakt ook de larven in de omgeving aan
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Marijke1998
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mei 2021 17:54

Re: Mijn katten hebben vlooien

Bericht door Marijke1998 »

Dank je wel Rik en Anne voor jullie bericht.

Nou ik was een beetje gerust gesteld de uren daarna, Arie en Andre reageerde er eigenlijk niet anders op.

Alleen... Arie ligt nu naast me (Heeft een groot gedeelte witte vacht) dus kan makkelijk eitjes en vlooien zien. En ja hoor.. ik zag er nog een paar rond lopen. Ook nog steeds zwarte puntjes in de vacht. Daarnaast zit Andre ook af en toe nog te krabbelen, dus die zal er ook nog wel last van hebben.

Ik zit echt met mijn handen in het haar.. ik wil ze niet nog meer gif toedienen. Nu niet maar eigenlijk ook niet over een maand. Wat zouden jullie mij adviseren? Toch maar advantage?

Ik weet ook niet zo goed of dit misschien nog vlooien zijn die uit hun eitjes zijn gekomen en nog dood gaan? Hun vacht is op de plek van het pipet nog een klein beetje vet. (2 dagen geleden toegediend)

Ik ontvang heel graag reactie, bedankt alvast!

Liefs Marijke
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Mijn katten hebben vlooien

Bericht door Anne »

Wat zegt jouw da?
Wat een drama voor jullie :-|
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Marijke1998
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mei 2021 17:54

Re: Mijn katten hebben vlooien

Bericht door Marijke1998 »

Jaa.. echt verschikkelijk.. :(

Ik heb de dierenarts nog niet opgebeld, morgenochtend maar even doen denk ik.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5146
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Mijn katten hebben vlooien

Bericht door Synemios »

Wat ontzettend vervelend.

dierenarts bellen inderdaad en als het kan over op advantage, dat werkt hier altijd heel goed.
( tenminste, de keren dat ik vlooien had)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mijn katten hebben vlooien

Bericht door Rik »

Marijke1998 schreef: 08 nov 2022 15:31 Ik zit echt met mijn handen in het haar.. ik wil ze niet nog meer gif toedienen. Nu niet maar eigenlijk ook niet over een maand. Wat zouden jullie mij adviseren? Toch maar advantage?
Voorlopig (een maand) mag je sowieso weer niets toedienen (net als vorige maand na de frontline).

Voorlopig is het dus even regelmatig stofzuigen, schoonmaken en handmatig kammen en vlooien plukken.

Wat staat er overigens in jouw bijsluiter over behandelingsschema?
Voor een optimale controle van een vlooieninfestatie, dient het diergeneesmiddel toegediend te worden met een interval van 12 weken
Dit diergeneesmiddel is een systemisch insecticide en acaricide met onmiddellijke en aanhoudende vlooien- (Ctenocephalides felis) en teken- (Ixodes ricinus) dodende werking gedurende 12 weken.
Dat zou betekenen dat het 12 weken zou moeten werken. Dan zou een maand wel erg kort zijn (kan ik me ook voorstellen dat er zoveel dieren omgevallen zijn als die na 4 weken een herhaaldosis kregen).

Ook uit de blijsluiter:
Binnen 8 uur na aanhechting van vlooien (C. felis) en binnen 12 uur na aanhechting van I. ricinus en binnen 48 uur na aanhechting van D. reticulatus teken treedt het effect op.
Uiteraard heeft het middel alleen effect op vlooien die ook daadwerkelijk "aanhechten". Zolang ze dat nog niet gedaan hebben, zullen ze nog vrolijk in de vacht rondlopen. Maar je zou dus na 2 dagen effect moeten gaan zien. (1e dag om het middel goed op te nemen in het bloed en dan 1 dag voor de vlooien om te bijten en het loodje te leggen.)

Je zou dan na een maand kunnen kijken of de bravecto echt goed effect heeft gehad en dan eventueel kijken of je voor advantage wil gaan. Als ze over een maand nog vlooien hebben lijkt me dat wel verstandig (hoewel het wel gif is) want anders kom je er nooit vanaf.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Marijke1998
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mei 2021 17:54

Re: Mijn katten hebben vlooien

Bericht door Marijke1998 »

Dankje Synemios voor je berichtje!

En Rik wat super lief dat je het voor me heb opgezocht en mij wat meer duidelijkheid heb gegeven. Echt heel erg bedankt! Andre heeft sinds een paar uur ontzettend veel jeuk (de afgelopen 2 dagen helemaal niet), ook Arie krabt meer. Wellicht dat het middel nu begint te werken?

We wachten het af en anders ga ik inderdaad over 4 weken beginnen met Advantage.

Ik hou jullie op de hoogte.

Liefs Marijke
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mijn katten hebben vlooien

Bericht door Rik »

Ik zou toch over 4 weken even kijken of het nodig is en dan even verder onderzoeken of die bravecto nu inderdaad 4 of 12 weken effectief zou moeten zijn. Sjees. 12 weken. Dat moet toch een behoorlijk sterk middel zijn om 12 weken effectief te blijven :icon_shifty: Normaal is het dus maar 4 weken (met andere middelen). En van bravecto is zeker al bekend dat je niet wilt gaan "stapelen" (eerder toedienen dan de vorige dosis is uitgewerkt). Hopelijk is het nu gewoon effectief.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Marijke1998
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mei 2021 17:54

Re: Mijn katten hebben vlooien

Bericht door Marijke1998 »

Jaa ah hoop echt dat het nu gewoon zijn werk doet.

Maar als het zo'n heftig spul is zou ik eigenlijk niet nu al vlooien moeten zien, dus ik denk inderdaad dat het middel nog gewoon ze werk moet gaan doen. Dus we wachten af.

Nogmaals bedankt Rik (en fijne avond!)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Mijn katten hebben vlooien

Bericht door nellebel »

ik krijg altijd comfortis van de DA. 1 tablet en binnen een half uur zie je de vlooien eruit komen (uit de vacht) en van het lijfje vallen. gelukkig maar 1 x echt vlooien gehad. werkt ideaal volgens de DA ook voor katten die moeilijk zijn met middelen slikken of pipetjes pakken. (guusje is moelijk vast te houden en al helemaal om pillen te slikken). iei voor honden maar werkt in lage dosering ook perfect voor katten. heb toen zitten janken toen ik zag wat er bij gijs uit kwam, maar binnen een uur waren ze vlo vrij. uit voorzorg na 1 maand nog een extra behandeling gedaan maar echt binnen een uur gene vlo meer te zien. en elke dag met vlo kam gecheckt. en we hebben witte beddenlakens
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Marijke1998
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mei 2021 17:54

Re: Mijn katten hebben vlooien

Bericht door Marijke1998 »

nellebel schreef: 09 nov 2022 07:17 ik krijg altijd comfortis van de DA. 1 tablet en binnen een half uur zie je de vlooien eruit komen (uit de vacht) en van het lijfje vallen. gelukkig maar 1 x echt vlooien gehad. werkt ideaal volgens de DA ook voor katten die moeilijk zijn met middelen slikken of pipetjes pakken. (guusje is moelijk vast te houden en al helemaal om pillen te slikken). iei voor honden maar werkt in lage dosering ook perfect voor katten. heb toen zitten janken toen ik zag wat er bij gijs uit kwam, maar binnen een uur waren ze vlo vrij. uit voorzorg na 1 maand nog een extra behandeling gedaan maar echt binnen een uur gene vlo meer te zien. en elke dag met vlo kam gecheckt. en we hebben witte beddenlakens
Dank je wel Nellebel voor je bericht. Ik was even benieuwd, want hoe zit dat dan met eitjes die nog in de vacht zitten en nog uit moeten komen?
Plaats reactie