Mijn katten hebben vlooien

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Marijke1998
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mei 2021 17:54

Mijn katten hebben vlooien

Bericht door Marijke1998 »

Hoi!

Mijn twee katten hebben vlooien..
Ik heb het vlooien topic al even doorgelezen, maar zit ik toch met een paar vragen.

Ik ben er afgelopen zondag achtergekomen en ze meteen een vlooienkuur gegeven (frontline combo kat). Daarna ons huis behandeld met een spuitbus tegen vlooien. Alles ingespoten dus. Daarnaast alle dekens die ik op de bank heb liggen in de was gedaan.

Wij hadden alleen afgelopen maandag 3 dagen Parijs gepland staan, mijn vriendin kwam in huis op onze katten letten. (echt zo niet top gepland, vond het sneu om ze zo achter te laten). Ik hoopte dus heel erg dat het voorbij zou zijn, ik heb verder nog nooit vlooien bij mijn katten gehad.

Maar vandaag ben ik terug gekomen en zie ik ze nog steeds over hun heen lopen. Ook krabben en likken ze zooo erg, meer dan eerst. Bij één van mijn katten (Arie) zie ik ook een kale plek in zijn nek. Daarnaast zit Arie ook steeds te kuchen (lijkt op haarbal), komt denk door het te veel likken?

Wat kan ik nu het beste doen? Zal ik morgenochtend even de dierenarts bellen? Of wat zijn voor mij de goede stappen om die vlooien tegen te gaan?

Ik wil ze snel verlossen van die verschrikkelijke jeuk! :-(

Dank je wel alvast!

Liefs Marijke
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mijn katten hebben vlooien

Bericht door Rik »

De kale plek is een bekend probleem bij frontline.
Het is immers gewoon vergif en zeer agressief spul.

Je kunt nu ook niet opnieuw antivlooienmiddel meer gebruiken (voor tenminste een maand of tijd die in de bijsluiter staat) zonder je katten nog meer te vergiftigen.

Dus het enige dat je nu kunt doen is zoveel mogelijk de omgeving proberen te behandelen (veel stofzuigen) en ze eventueel veel borstelen met een vlooienkam met waterbakje met wat zeep ernaast om de vlooien die je bent te verzuipen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Marijke1998
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mei 2021 17:54

Re: Mijn katten hebben vlooien

Bericht door Marijke1998 »

Kan ik nu niks meer doen? Maar het enige wat ik ze zie doen is likken en krabben, ze doen niks anders meer… Arie heeft er ook erg last van. (Kuchen) De kale plek begon zondag al, nog voor dat ik de kuur had gegeven.

Is er echt niks anders dat ik eventueel zou kunnen geven? Of dan maar even dierenarts bellen? Het is vervelend om het aan te zien, hoe erg ze er last van hebben.
Marijke1998
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mei 2021 17:54

Re: Mijn katten hebben vlooien

Bericht door Marijke1998 »

Daarnaast ben ik ook bang dat de fronline minder goed zijn werk heeft gedaan. Het was lastig om aan te brengen, omdat ze druk waren en niet wilde blijven zitten.

Ze hebben er daarnaast ook wat aan gelikt.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mijn katten hebben vlooien

Bericht door Rik »

Marijke1998 schreef: 20 okt 2022 21:39 Kan ik nu niks meer doen?
Ja, alleen wat ik al zei.
Een tweede keer te vroeg antivlooienmiddel toedienen moet je absoluut niet doen. Dan gaan die gifstoffen opstapelen en kunnen de nieren het niet meer aan (en met twee katten met nierfalen ben je nog verder van huis).

Van frontline had ik inderdaad begrepen dat het niet meer effectief is.
Zie mij post hier https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... 53#p749353

Maar helaas kun je daar nu niets meer aan doen. Dat had je van tevoren moeten onderzoeken.
Marijke1998 schreef: 20 okt 2022 21:39 Is er echt niks anders dat ik eventueel zou kunnen geven? Of dan maar even dierenarts bellen?
Je kunt de dierenarts bellen om te vragen of hij iets weet voor de jeuk. Maar zeg duidelijk dat je al antivlooienmiddel gegeven hebt (want hij mag niet zeggen dat dat nog een keer gegeven mag worden).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Marijke1998
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mei 2021 17:54

Re: Mijn katten hebben vlooien

Bericht door Marijke1998 »

Bedankt Rik voor je reacties.

Ik zal morgenochtend dierenarts even bellen en duidelijk melden dat ze al een kuur hebben gehad en hopelijk krijgen ze iets tegen de jeuk.

Ik zal morgen wel even een update geven.

Groetjes,
Marijke
Marijke1998
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mei 2021 17:54

Re: Mijn katten hebben vlooien

Bericht door Marijke1998 »

Vlooienupdate!

Ik heb net de dierenarts gebeld en die zegt inderdaad gelijk dat ik niks meer mag en kan doen. Als het echt ernstig is, dan mag ik eventueel na 14 dagen weer iets geven, maar dan moet ik weer even contact met ze opnemen.

En inderdaad geen kuur halen bij de dierenwinkel… stom stom stom, maar dat weet ik nu ook weer.

Wat ik eventueel zou kunnen doen tegen de jeuk is met zeep de katten een beetje wassen voor verlichting. Dus ik denk dat ik ze straks met water en zeep ga uitborstelen. Ik denk namelijk niet dat ik ze echt in bad kan stoppen. Zeep helpt tegen het dood maken van de vlooien?

En dan nog even een vraagje over de vlooien, want is dit schadelijk voor ze of kan dit schadelijk zijn? Ik kan het moeilijk aan zien dat ze zoveel jeuk hebben en dat ik nu nog zeker een dikke anderhalve week moet wachten.

Dank jullie wel weer!

Liefs Marijke
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Mijn katten hebben vlooien

Bericht door Anne »

Hoi Marijke

Wat een vervelend probleem
Hier ook vlooien gehad. Vlooienbandjes hielpen niet voldoende en sinds ik
advantage druppels gebruik heb ik geen vlooien meer gezien
Om de 4 weken krijgen ze deze druppels en zo houdt ik ze vlo vrij
Ook strooi ik zout achter de plinten, daar drogen ze vanuit samen met hun eitjes

Je kan met een stoomteiniger hun slaapplekken behandelen of wassen in de wasmachine op 60 graden
Inclusief je eigen beddengoed als ze bij je op bed liggen

Hier staan nog wat andere tips

https://www.duurzaamthuis.nl/vlooien-be ... tra-risico

Succes ermee, ik hoop dat je er gauw vanaf bent!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Marijke1998
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mei 2021 17:54

Re: Mijn katten hebben vlooien

Bericht door Marijke1998 »

Hii Anne,

Bedankt voor je berichtje en tips! Goede tip over het zout, ga ik ook proberen! Is het niet erg als die katten aan dat zout gaan zitten?

Liefs Marijke
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Mijn katten hebben vlooien

Bericht door Anne »

Oei dat weet ik niet. Ik strooi het achter de plinten en ik zie nooit dat ze daar aan zitten, maar hou het in de gaten want het is niet gezond voor ze
Alhoewel het me sterk lijkt dat ze het lekker vinden ;-)
Wat voor de plinten valt kun je heel makkelijk opzuigen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mijn katten hebben vlooien

Bericht door Rik »

Marijke1998 schreef: 21 okt 2022 08:25 Wat ik eventueel zou kunnen doen tegen de jeuk is met zeep de katten een beetje wassen voor verlichting. Dus ik denk dat ik ze straks met water en zeep ga uitborstelen. Ik denk namelijk niet dat ik ze echt in bad kan stoppen. Zeep helpt tegen het dood maken van de vlooien?
De zeep moet je dan ook weer uitspoelen want dat moeten ze ook niet teveel binnen krijgen.
Zeep doodt de vlooien niet echt maar ze plakken er wel aan.
Vandaar dat ik het had over zo'n vlooienkam en een bakje water met zeepsop.
Dan kam je ze, en elke vlo die je tegenkomt pak je tussen je vingers en dan doop je je vingers in dat bakje.
Omdat daar zeepsop in zit, glijden de vlooien makkelijk van je vingers en verzuipen ze in het water.

Een beetje uitborstelen met water en zeep... ik weet niet hoe goed dat werkt. Eigenlijk zo je ze helemaal moeten wassen (dan zie je op een gegeven moment dat ze allemaal naar de nek vluchten ;) ). Maar ja, dat kan niet met alle katten.

Ja, het is heel vervelend, zo'n vlooienplaag. Maar toch zou ik die liever een keer hebben dan mijn katten iedere maand het gif toedienen. Mocht blijken dat ze elke keer weer met vlooien thuiskomen (dat ze dus regelmatig in risico gebied komen), of dat ze een vlooienallergie hebben, of dat er inderdaad b.v. een hond in huis is die vlooien en teken mee kan nemen, ja, dan zou ik het wel overwegen om het preventief toe te dienen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Marijke1998
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mei 2021 17:54

Re: Mijn katten hebben vlooien

Bericht door Marijke1998 »

Dank je wel Anne en Rik voor jullie reacties!

Ik heb ze vanochtend uitgekamd met zeep en water, ik had veel eitjes en af en toe een vlo. Vanmiddag nog een keertje, wil ook echt wassen wel proberen, maar denk dat ze daar niet zo blij van worden.

Ik ben nu al de hele ochtend bezig met het huis in te sprayen, zout strooien en wassen wassen wassen.

Liefs Marijke
Marijke1998
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mei 2021 17:54

Re: Mijn katten hebben vlooien

Bericht door Marijke1998 »

En nog een andere vraag, Arie kucht ook heel veel. (Klinkt beetje als een haarbal) Andre af en toe, weten jullie of dit komt door het vele likken?

Bedankt weer!
Marijke1998
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mei 2021 17:54

Re: Mijn katten hebben vlooien

Bericht door Marijke1998 »

Hoi!

Nog even een vlooien vraag. Op moment zijn wij (ik en mijn vriend) onze katten continu aan het kammen, maar helemaal weg krijgen we ze niet.

Ik weet dus niet of dit kan en mag, dus ik dacht misschien kunnen jullie ons helpen.

Mag ik wel al een vlooienband om doen? Of geef ik dan nog steeds een overdosis?

Ik wil ze zo graag een beetje helpen, om wat verlichting te geven.

Dank je wel weer.

Liefs Marijke
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Mijn katten hebben vlooien

Bericht door Anne »

He wat vervelend :-|
Hoelang moeten jullie nog wachten voordat je weer wat mag geven?
Misschien dat wassen met vlooienshampoo wel mag?
Lastig hoor :-(
Dat kuchen zou ook kunnen komen doordat ze wat meer haren inslikken maar ik weet niet of ze veel jeuken, likken of bijten in hun vacht?
Dan zou je tijdelijk een haarbalpasta kunnen geven
Sterkte !!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie