ongeluk met serestobandje

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
Henry70
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 jun 2020 09:39

ongeluk met serestobandje

Bericht door Henry70 »

Hallo,

Vandaag hebben wij onze kitten van 16 weken een seresto bandje omgedaan omdat pipet's niet werkten. Hij heeft het bandje proberen af te doen en is bekneld geraakt met zijn bek dat open bleef staan, we zijn nu bang. Wat zijn jullie ervaringen en advies? Misschien 's nachts af doen? We vinden het jammer we lezen ook veel goeie dingen over de band.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: ongeluk met serestobandje

Bericht door Rik »

Heeft je kitten op dit moment ook vlooien? Ik neem aan dat ie nog niet buiten komt.

Waarom en welke pipets werken niet?

Ik ben al niet zo voor antivlooienmiddel en al helemaal geen banden waarmee ze zich op kunnen hangen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Henry70
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 jun 2020 09:39

Re: ongeluk met serestobandje

Bericht door Henry70 »

We zijn begonnen met fiprotec van de dierenwinkel, daarna stronghold van de dierenarts. We vangen elke dag met kammen zo'n 7 levende vlooien. Toen onze kitten nog niet buiten kwam had hij al vlooien, sinds een aantal dagen komt hij alleen bij ons in de tuin af en toe.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: ongeluk met serestobandje

Bericht door Anne »

Heb je met de da overlegd of het wel mag met 16 weken?
Hummel* had ook lange tijd een serestoband en mijn ervaring ermee is dat het stukje wat je moet afknippen erg kan gaan hangen
Als het uiteinde dan steeds in de bek komt is het schadelijk. Knip het daarom goed af
Ik heb het idee dat Hummel* er nierfalen door heeft gekregen omdat ik het niet goed afknipte
Als je het niet vertrouwd zou ik het snachts afdoen ( maar dan werkt het natuurlijk ook niet) en overdag als je er bij bent verder met oefenen. Je kat moet er wel aan wennen uiteindelijk
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: ongeluk met serestobandje

Bericht door Rik »

Stronghold zou toch goed moeten zijn. De fiprotec (middel fipronil) staat wel bekend dat het vaak niet goed werkt. Fipronil doodt ook geen eieren. Stronghold doet dit wel.
https://www.catmoneo.nl/beste-vlooienmiddel-kat/

Hoe lang geleden is de stronghold? Die moet je wel de kans geven. Plus dat meerdere middelen snel achter elkaar een extra zware belasting voor zo'n klein kittenlijfje is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: ongeluk met serestobandje

Bericht door Synemios »

Ik zou het bandje in je stofzuiger stoppen, ( dood de vlooien als je ze opzuigt), niet meer om de nek, zeker niet bij kittens.
Advantage werkt hier altijd goed en mag vanaf 8 weken gegeven worden.
Wel de 40 <4 variant gebruiken en pas als de stronghold uitgewerkt is.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Henry70
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 jun 2020 09:39

Re: ongeluk met serestobandje

Bericht door Henry70 »

Anne schreef: 17 jul 2020 19:19 Heb je met de da overlegd of het wel mag met 16 weken?
Hummel* had ook lange tijd een serestoband en mijn ervaring ermee is dat het stukje wat je moet afknippen erg kan gaan hangen
Als het uiteinde dan steeds in de bek komt is het schadelijk. Knip het daarom goed af
Ik heb het idee dat Hummel* er nierfalen door heeft gekregen omdat ik het niet goed afknipte
Als je het niet vertrouwd zou ik het snachts afdoen ( maar dan werkt het natuurlijk ook niet) en overdag als je er bij bent verder met oefenen. Je kat moet er wel aan wennen uiteindelijk
hebben het kort genoeg afgeknipt, mag gebruikt worden vanaf 10 weken
Henry70
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 jun 2020 09:39

Re: ongeluk met serestobandje

Bericht door Henry70 »

Rik schreef: 17 jul 2020 19:27 Stronghold zou toch goed moeten zijn. De fiprotec (middel fipronil) staat wel bekend dat het vaak niet goed werkt. Fipronil doodt ook geen eieren. Stronghold doet dit wel.
https://www.catmoneo.nl/beste-vlooienmiddel-kat/

Hoe lang geleden is de stronghold? Die moet je wel de kans geven. Plus dat meerdere middelen snel achter elkaar een extra zware belasting voor zo'n klein kittenlijfje is.
2 weken geleden hebben we stronghold gebruikt
Henry70
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 jun 2020 09:39

Re: ongeluk met serestobandje

Bericht door Henry70 »

Synemios schreef: 17 jul 2020 19:36 Ik zou het bandje in je stofzuiger stoppen, ( dood de vlooien als je ze opzuigt), niet meer om de nek, zeker niet bij kittens.
Advantage werkt hier altijd goed en mag vanaf 8 weken gegeven worden.
Wel de 40 <4 variant gebruiken en pas als de stronghold uitgewerkt is.
stofzuiger is gevaarlijk voor jezelf, blaast van achteren de giftige damp weg.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: ongeluk met serestobandje

Bericht door Rik »

Henry70 schreef: 17 jul 2020 19:47 stofzuiger is gevaarlijk voor jezelf, blaast van achteren de giftige damp weg.
Hahaha... en jij denkt dat het dan niet gevaarlijk is voor zo'n kitten :enaughty:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Henry70
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 jun 2020 09:39

Re: ongeluk met serestobandje

Bericht door Henry70 »

Rik schreef: 17 jul 2020 19:53 Hahaha... en jij denkt dat het dan niet gevaarlijk is voor zo'n kitten :enaughty:
Bedankt, Klopt helemaal, ben er ook huiverig voor. Normaal gesproken ben ik helemaal anti gif, ook buiten. Eet ook alleen maar biologisch en gebruik alleen natuurlijke middelen tegen genezing, maar met die vlooien zie ik het even niet zitten. Ga overwegen om iets natuurlijks te gebruiken.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: ongeluk met serestobandje

Bericht door Rik »

Ik kan me het wel voorstellen hoor. Zelf zie ik die middelen ook allemaal niet zitten. Maar als je eenmaal met een plaag zit... dan moet je wat.

De stronghold zou nog even door moeten werken (tenminste als die effectief is). Verder inderdaad vlooienkam en een bakje water met zeep om ze in te laten verdrinken als je ze uit de vacht plukt. De band zou je om kunnen doen onder begeleiding. Maar 's-nachts zeker af. En omgeving goed stofzuigen en de zak daarna wegdoen.
https://www.ongediertebestrijden.com/vl ... estrijden/

Hopelijk doet die stronghold dan nog wel goed zijn werk op de eitjes en ben je er over een weekje of twee helemaal vanaf.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: ongeluk met serestobandje

Bericht door Synemios »

Nou dat gevaarlijk voor een volwassen mens valt wel mee hoor als zelfs een kitten eraan bloot gesteld kan worden.
Ik heb er nog nooit wat van gekregen in ieder geval.
Maar net als Rik gebruiken wij hier zelden antivlooien middelen meestal alleen als we kittens hebben die vlooien meebrengen.
En als ik Advantage geef is het ook eigenlijk meteen opgelost.

Ik zie bij ongediertebestrijding.com eigenlijk als enige staan dat je het niet moet doen, ivm giftige stoffen maar verder wordt het overal als tip gegeven.
Kijk wel uit met tips als het geven van knoflook of tea tree olie want dat is schadelijk voor katten.

*Laatst was er hier iemand anders waarbij de stronghold niet werkte, ik hoop dat het bij jou een kwestie van tijd is maar in het verleden is er ook zoiets gebeurd met frontline, daar bleek in sommige regio’s ineens dat vlooien er resistent voor waren geworden,
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie