Verplicht ontvlooien/ontwormen?

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
BillieBrain
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 apr 2020 14:38

Verplicht ontvlooien/ontwormen?

Bericht door BillieBrain »

Goedemorgen allemaal,

Excuses alvast als dit bij het verkeerde forumonderdeel staat/al ergens op staat.

Mijn kat Billie is nu helemaal gewend na twee weken. Hij speelt veel, is heel sociaal en lief en doet het gewoon super goed. Vanuit het asiel is hij ontvlooid/ontwormd.

Maar, nu lees ik ontzettend veel verschillende dingen op het internet. 4x per jaar ontwormen, 1x per maand ontvlooien? Veel mensen zijn er op tegen, veel mensen zijn er voor .. ik weet niet goed wat ik het beste kan doen, Billie is mijn eerste kat ...

Mijn vraag is: hoe denken jullie erover? Hoe doen jullie het? Reageren jullie katten daar goed/slecht op?

Of is er ergens een algemeen topic waar iedereen ervaringen/advies/tips/tops deelt?

Alvast bedankt
π™±πš’πš•πš•πš’πšŽ π™±πš›πšŠπš’πš— 𝟢𝟺-𝟢𝟺-𝟸𝟢𝟷𝟼
Gebruikersavatar
daxensep
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 mei 2020 14:21

Re: Verplicht ontvlooien/ontwormen?

Bericht door daxensep »

Ik heb twee binnenkatten en ontwormen doe ik regelmatig.. misschien niet precies volgens een schema maar ik denk wel zeker 4x per jaar ik schrijf het wel altijd op in hun entingspaspoort. Ontvlooien doe ik eigenlijk alleen wanneer ik het nodig acht.. omdat mijn katten dus niet buiten komen. Bijvoorbeeld wanneer ze ergens gaan logeren omdat ik op vakantie ben of als er eentje naar de dierenarts moet ofzo..

Ik gebruik de pipetjes (stronghold) die je bij de dierenarts kunt krijgen voor ontvlooien deze werken na mijn weten het beste. Wormen tabletjes duw ik tussen een snoepje (zo eentje met zachte vulling van binnen) voor mijn katten geen probleem.

Ik denk dat het wel goed is om het bij te houden als je kat naar buiten gaat... Ik heb toen ik Dax als kitten kreeg vlooien in mijn huis gehad doordat hij immuun was voor de vlooienspray en ik dit niet op tijd in de gaten had. Geloof me! Vlooien in je huis... dat wil je echt niet.. ze zaten overal en het is niet makkelijk om er vanaf te komen. Ben toen aan de gang gemoeten met agressieve verdelgingssprays etc. omdat ze ook tussen je laminaat kruipen. Gelukkig was ik er toen na 2-3 weken van af. Maar in het ergste geval moet je dan dus de verdelgingsdienst bellen.
Groetjes Kiki, Dax (2) en Sep (3mnd)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verplicht ontvlooien/ontwormen?

Bericht door Rik »

Ontwormen en ontvlooien is natuurlijk nooit verplicht. Het is een keuze.

Hier heb ik ze in het eerste jaar wel ontwormt maar daarna eigenlijk nooit meer. Ik heb ook niet het idee dat wormen in het maag-darmstepsel van mijn katten veel kans krijgen.

Ontvlooien zou ik nooit doen tenzij bij herhaling zou blijken dat ze in een risicogebied komen en vaak een plaag oplopen of als ze allergisch zouden zijn voor vlooien. Anders heb ik het er wel voor over een keer een plaag te krijgen i.p.v. maandelijks je kat gif toe te dienen. Ik geloof ook dat heel veel gezondheidsproblemen komen door antivlooiengif. Het tast toch het immuunsysteem aan waardoor er zich ook andere problemen voor kunnen doen.

(Maar mijn katten komen verder ook alleen in mijn afgesloten tuin)
Grtz, Rik
Bono β™‚ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Verplicht ontvlooien/ontwormen?

Bericht door Synemios »

Ik heb binnen katten, ik ontvlooi niet preventief.
En ontwormen deed ik 2x per jaar, maar eigenlijk nu ook niet meer.
Ik moet er wel bij zeggen dat die van mij nooit verder komen dan een afgeschermd balkon.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Coraline
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 09 dec 2019 23:06

Re: Verplicht ontvlooien/ontwormen?

Bericht door Coraline »

Ontwormen wordt door mijn dierenarts aangeraden, ook bij binnenkatten, omdat men vanuit de schoenzolen iets mee kan nemen. Dus blijf ik dat wel doen, 1 keer per kwartaal. Ik ken binnenkatten die 19 jaar zijn geworden, zonder jaarlijkse ontworming of inentingen. Laatste was een keuze omdat de katten te gestresst werden van het bezoek aan de dierenarts. Katten hebben tot op het laatst nooit iets gehad. Dit terwijl ze ook nog leefden op whiskas nat- en droogvoer.
Maar zij zullen meer de uitzonderingen zijn geweest dan het gemiddelde.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Verplicht ontvlooien/ontwormen?

Bericht door Synemios »

Tegen ons is gezegd ontwormen van binnenkatten 2x per jaar.
Ontvlooien preventief raadt mijn da hier af bij Luna en Lizzy.
Enten doen we ook maar eens in de 3 jaar, Luna en Lizzy helemaal niet meer.
Bij ons wordt er op maat een ent advies gegeven.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verplicht ontvlooien/ontwormen?

Bericht door Rik »

Coraline schreef: ↑07 mei 2020 23:11 Ik ken binnenkatten die 19 jaar zijn geworden, zonder jaarlijkse ontworming of inentingen.
Bowy is 20 geworden zonder ontwormen, ontvlooien en inentingen (op de eerste jaar entingen na). Ook altijd op Felix natvoer gezeten. Ze kreeg op 18 jaar wel een tia en nierfaaldiagnose en dan is het wel even lastig om over te schakelen op nierdieet. Want die supermarkt merken zijn wel verslavend. (Huidige katjes zitten nu dus op kvv)

Ja, op 18 jarige leeftijd heb ik ooit een teek bij haar gevonden. Opgedaan in de eigen tuin in de bosjes. Maar ik heb nooit antivlooienmiddel gebruikt.
Grtz, Rik
Bono β™‚ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Verplicht ontvlooien/ontwormen?

Bericht door Synemios »

ik ken genoeg katten die er oud mee zijn geworden.
Ik denk niet dat dat uitzonderingen waren.
De groep mensen die niets doen aan preventie, amper een DA zien en dieren felix, whiskas of wat anders uit de supermarkt geeft, Is een stuk groter dan de groep die dat allemaal wel doet.
Voor de meeste mensen moet het juist allemaal zo goedkoop mogelijk.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Sjanke
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:21

Re: Verplicht ontvlooien/ontwormen?

Bericht door Sjanke »

@daxensep
Stronghold gebruik ik ook, maar dat is toch niet alleen ontvlooien? Dat is ook een behandeling tegen (verschillende) wormen, dacht ik.

Onze katten lopen in een tuin waar ook boerderijkatten komen, dus ik ben wat voorzichtig. Op advies van de dierenarts ontworm ik wel, maar niet de voorgeschreven 4x pj. Ik houd het 1x pj in het buitenseizoen.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Verplicht ontvlooien/ontwormen?

Bericht door Synemios »

Klopt dat is tegen spoel en hart worm, vlooien en oormijt.

Schema op maat voor ontwormen.

https://www.dierenapotheek.nl/kennisban ... -huisdier/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
daxensep
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 mei 2020 14:21

Re: Verplicht ontvlooien/ontwormen?

Bericht door daxensep »

Sjanke schreef: ↑08 mei 2020 08:49 @daxensep
Stronghold gebruik ik ook, maar dat is toch niet alleen ontvlooien? Dat is ook een behandeling tegen (verschillende) wormen, dacht ik.
Dat wist ik helemaal niet.. ik koop altijd een los pipet bij de dierenarts daar zit verder geen info/verpakking bij. Handig om te weten.
Synemios schreef: ↑08 mei 2020 08:58 Schema op maat voor ontwormen.

https://www.dierenapotheek.nl/kennisban ... -huisdier/
Dit is ook erg handig! Die van mij vallen dus binnen risicogroep A.
Groetjes Kiki, Dax (2) en Sep (3mnd)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Verplicht ontvlooien/ontwormen?

Bericht door Anne »

Ik vind dit een lastig onderwerp. Ontwormen is ook gif in brengen in je kat en een aanslag op de darmen lijkt mij
daarom ontworm ik alleen maar als ik zie dat ze wormen hebben
Vandaag heb ik ze allemaal ontwormd nadat ik wormen aantrof in de ontlasting gisteravond
Ik zal morgen de da eens bellen om te vragen of het na twee weken herhaald moet worden want het waren best wel veel kleine wormpjes
De katten komen bij ons in de tuin en vooral Pito vangt veel muizen en vogels ( helaas),zal me niks verbazen als de besmetting bij hem is begonnen
Ik heb overigens milbemax gebruikt dan werkt tegen elke worm, Ik ben niet zo goed in het herkennen van de worm, moet er ook niet te lang naar kijken want ga bijna over mijn nek dan
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
kittentjes

Re: Verplicht ontvlooien/ontwormen?

Bericht door kittentjes »

Ik geef niets tegen vlooien maar ontworm 1 keer per jaar. Siep zal ik over 3/4 maanden wel herhalen omdat die veel vogels vangt en opeet, plus eendagskuikens etc. DIe krijgt dus behoorlijk wat binnen...

Verstuurd vanaf mijn octopus met Tapatalk

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verplicht ontvlooien/ontwormen?

Bericht door Rik »

De eendagskuiken komen uit de diepvries en zijn meerdere dagen onder de -18gr ingevroren. Dus daar zitten geen wormen meer in. In het 'levend' prooi natuurlijk wel :)
Grtz, Rik
Bono β™‚ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Verplicht ontvlooien/ontwormen?

Bericht door Synemios »

Ik vind het ook goor inderdaad πŸ˜‚
Ik ontworm eigenlijk vooral omdat je wormen soms ook niet ziet.
En als er dan 1 diarree heeft zonder er echt ziek van te zijn geef ik een pilletje om dat in ieder geval uit te sluiten.
Maar ja die van mij vangen geen muizen enzo.
Wij gebruiken ook milmebax.

Bij Indy heb ik toen wel stronghold gebruikt omdat zij heel klein was en ze mocht toen nog geen Advantage hebben.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie