Kittens, ontwormen en kleine kinderen

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
lolaenpuck
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jan 2019 22:49

Kittens, ontwormen en kleine kinderen

Bericht door lolaenpuck »

Hi allemaal,

Over een paar dagen krijgen wij twee kittens, superleuk natuurlijk. Nu hebben de huidige eigenaren de kittens niet ontwormd. De kittens zijn nu 8 weken. Ik heb de dierenarts al gebeld voor een afspraak en die staat gepland bij 9 weken, gelijk met de eerste vaccinatie. Nu zit er dus een week tussen dat ze hier in huis lopen en nooit ontwormd zijn. Omdat wij ook twee kleine kinderen hebben, vind ik dat niet zo'n fijn idee. Ik heb MIlbemax tabletten in huis, kan ik die meteen dit weekend de kittens geven?

Ik heb het liefst dat ze zo snel mogelijk iets van ontwormingsspul krijgen namelijk. Heb al gelezen dat kittens via de moedermelk altijd besmet zijn met wormen. Of zeggen jullie, dat weekje wachten kan wel en de dierenarts doet het in 1x met een goed middel, en daarna kunnen we netjes het schema volgen?

Benieuwd naar jullie advies/ervaringen!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kittens, ontwormen en kleine kinderen

Bericht door Dinky »

Ik zou ontworming en vaccinatie in ieder geval niet tegelijk geven, dat is dubbele aanslag op die kleine lijfjes. Verhuizing is natuurlijk ook al een aanslag op de weerstand dus ideale zou zijn wanneer ze ontworming voor de verhuizing al krijgen. Anders zou ik het eerder na de verhuizing geven ipv tegelijk met vaccinatie

Milbemax is gewoon goed en zou de dierenarts waarschijnlijk ook meegeven. Je moet wel even goed kijken naar de dosering. Je hebt volgens mij voor kleine katten tot 4 kilo en vanaf 4 kilo. Zo uit mijn hoofd zou je bij kitten een halve tot 4 kilo moeten geven.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Kittens, ontwormen en kleine kinderen

Bericht door Sansan »

Ik zou niet wachten.
Meteen bij ophalen ontwormen. Wel weer waardeloos zeg, 8 weken oud al weg bij de moeder en niet ontwormd. Jammer dat die ellende nog steeds zo door gaat.
http://www.dierenartsschuytgraaf.nl/kat/kitten

Ik zou wel volgende week met je dierenarts bespreken welk ritme je aan gaat houden. Ik denk dat het vanwege de cyclus van wormen verstandig is nu te gaan ontwormen met 8 en met 10 weken en daarna die paar keer maandelijks. Dus niet nu met 8 weken en dan pas over een maand maar weer over 2 weken.
kittentjes

Re: Kittens, ontwormen en kleine kinderen

Bericht door kittentjes »

Veel te jong om al bij de moeder weg te gaan, is er geen andere mogelijkheid? Ontworpen op jouw kosten bijvoorbeeld?

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

kittentjes

Re: Kittens, ontwormen en kleine kinderen

Bericht door kittentjes »

Ontwormen bedoel ik natuurlijk.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Kittens, ontwormen en kleine kinderen

Bericht door KiwiNL »

Ik ben een beetje laat met mijn advies, maar het beste is om ze anderhalf tot twee weken voor de vaccinatie te ontwormen, zodat hun weerstand optimaal is.
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Plaats reactie