Ontwormen

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BendevanEllende
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 sep 2018 02:26

Ontwormen

Bericht door BendevanEllende »

Hallo,

ik weet niet of dit hier goed staat. Anders alvast mijn excuses.
Ik ben inmiddels een tijdje hier mee aan het lezen en heb al veel aan jullie tips en adviezen gehad. Echter heb nu zelf ook een vraagje.

Ik heb sinds een tijdje 4 kittens, 3 hiervan komen uit het asiel. Ze zijn ongeveer 4/5 maanden oud. De kittens uit het asiel zijn daar ook netjes ontwormd, ontvlooit, gechipt en hebben de eerste enting daar gehad. (Oliver had wel al 2 entingen gehad). Inmiddels hebben ze allemaal hun entingen gehad en moeten ze op 1jarige leeftijd opnieuw.

Nu begon gisterenavond een van de asielkittens (Jinx) te braken. In het braaksel vond ik 2 levende spoelwormen. Ik heb na mijn vorige dierenartsenbezoek Profender spot-on 0,5-2,5kg meegenomen en hiermee meteen alle 4 opnieuw behandeld.
Vanochtend vond ik in de kattenbakken dunne ontlasting met dode wormen (afkomstig van Jinx), ook leek er wat rood slijm bij de ontlasting te zitten. Is dit normaal? Ik merk verder niks aan haar, ze eet en drinkt goed, speelt met de rest en komt op zijn tijd even om te kroelen.

De anderen hebben vaste onlasting en lijken/leken nergens last van te hebben. (Ik zit er bijna bovenop momenteel als ze naar de bak gaan :oops:)

Na het ontwormen begon ook een ander kitten (Bianca) te braken. Voornamelijk helder/geel vocht, geen onverteerd voedsel. Zij komt niet uit het asiel en was voor ze bij mij kwam nog nooit ontwormt, had geen entingen gehad en was niet ontvlooit. Dit heb ik meteen gedaan toen ze bij mij kwam. Ook is ze inmiddels gechipt.

Is het normaal dat een kat na het ontwormen via pipet begint te braken?
In de bijsluiter staat dat eenmalige behandeling voldoende zou moeten zijn, maar op internet lees ik vooral dat ik na 2 weken nogmaals moet ontwormen i.v.m. achtergebleven eitjes. (Profender werkt wel tegen larvestadia?) Is het nodig om haar na 2 weken nogmaals te belasten met de ontworming? Kan ik dan beter een ander middel nemen of het bij Profender houden?

Alvast bedankt voor jullie tijd!

Liefs, Silja en pootjes van Bianca, Raja, Jinx & Oliver
Silja; Bianca - Raja - Jinkx - Oliver
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ontwormen

Bericht door Rik »

BendevanEllende schreef: 06 sep 2018 20:35 Nu begon gisterenavond een van de asielkittens (Jinx) te braken. In het braaksel vond ik 2 levende spoelwormen.
Profender werkt alleen tegen rond- en lintwormen en helaas niet tegen spoelwormen. Je kunt wel wat dode wormen gevonden hebben maar als het spoelwormen zijn dan weet ik niet of dit middel effectief genoeg is om de hele infectie uit te roeien.

Mijn voorkeur gaat meestal uit naar Milbemax.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
BendevanEllende
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 sep 2018 02:26

Re: Ontwormen

Bericht door BendevanEllende »

Rik schreef: 06 sep 2018 22:32 Profender werkt alleen tegen rond- en lintwormen en helaas niet tegen spoelwormen. Je kunt wel wat dode wormen gevonden hebben maar als het spoelwormen zijn dan weet ik niet of dit middel effectief genoeg is om de hele infectie uit te roeien.

Mijn voorkeur gaat meestal uit naar Milbemax.
Ik meende altijd dat spoelwormen onder de familie van rondwormen vallen. Zit ik hier dan fout? :oops: het waren behoorlijk wat dode wormen, vandaar dat ik dacht dat het wel werkte.
Ik zal bij de dierenarts informeren naar milbemax. :) Heb ik hier inderdaad al goede ervaringen over gelezen.

Wanneer kan ik dit dan het beste geven? Over twee weken zoals ik heb gelezen? In de bijsluiter staat wachttermijn is niet van toepassing..
Silja; Bianca - Raja - Jinkx - Oliver
Gebruikersavatar
BendevanEllende
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 sep 2018 02:26

Re: Ontwormen

Bericht door BendevanEllende »

Ik moet morgen toevallig naar de dierenarts trouwens, ivm het kittenvoer. Ik zal de vraag daar ook nog even neerleggen en voor Milbemax vragen, maar vind het al fijn dat ik zo snel een reactie krijg hier. Top!
Silja; Bianca - Raja - Jinkx - Oliver
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ontwormen

Bericht door Rik »

Daar zeg je wat, dat de spoelworm familie is van de rondworm... Ze vallen volgens mij niet onder dezelfde familie maar wel onder dezelfde "orde".

Ik zie bij profender staan:
Voor katten die lijden aan of het risico lopen op gemengde parasitaire infecties, veroorzaakt door rondwormen en lintwormen van de volgende soorten:
•    Rondwormen(nematoden): Toxocara cati, Toxascaris leonina, Ancylostoma tubaeforme.
•    Lintwormen(cestoden): Dipylidium caninum, Taenia taeniaeformis, Echinococcus multilocularis.
Dus bij rondworm staan alleen maar een paar soorten. De Ascaris lumbricoides (spoelworm) zie ik hier niet bijstaan. Maar misschien bedoelen ze met Toxocara cati ook spoelworm (zoals het hier kattenspoelworm genoemd is https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Kattenspoelworm). Dan zou het dus wel helpen. Maar de soort worm is dus wel van belang.

De dierenarts zal er wel ervaring mee hebben dus die kan je misschien wel aangeven of de effectiviteit toch wel voldoende is en of milbemax voor de toekomst beter zou zijn.



Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
BendevanEllende
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 sep 2018 02:26

Re: Ontwormen

Bericht door BendevanEllende »

Super! Bedankt voor de snelle info. Ik zal het morgen nog even navragen en hier het antwoord posten. :)
Silja; Bianca - Raja - Jinkx - Oliver
Gebruikersavatar
BendevanEllende
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 sep 2018 02:26

Re: Ontwormen

Bericht door BendevanEllende »

Vandaag contact gehad met de dierenarts en volgens hem moet Profender wel tegen de spoelworm werken. Dit omdat het een breedspectrum middel is en omdat de spoelworm inderdaad gerelateerd is aan de rondwormen.

Ook gaven ze aan, omdat de kittens nog maandelijks ontwormd worden, dit gewoon over een maand nogmaals te doen i.p.v. over 2 weken.

Rik, nogmaals bedankt voor je snelle reacties! :)
Silja; Bianca - Raja - Jinkx - Oliver
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Ontwormen

Bericht door pinguin »

Bij twijfel kan je evt ook vragen om een ontlasting onderzoek mochten de wormen blijven.
Ik weet eerlijk gezegd ook niet beter dan dat profender werkt tegen alkes kwa wormen. Ik krijg hier bij Snabbel geen pillen naar binnen ook niet vermalen en verstopt. Dus als er wormen zijn dam krijgt Snabbel profender.
Ik kies er nu ze volwassen zijn namelijk voor om de ontlasting 2 keer per jaar te laten onderzoeken voor ik ga behandelen als dat nodig is.


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ontwormen

Bericht door Rik »

Fijn dat Profender ook tegen spoelwormen moet werken. Ik had her en der gelezen dat dat niet zo zou zijn maar dat is dan dus niet waar. De verwarring zal in de benamingen en verschillende soorten spoelworm liggen. (Er is een complete aparte spoelworm familie die niet onder rondworm vallen maar dat geldt dus niet voor de "kattenspoelworm").

Inderdaad zou ik dan even het advies van de DA aanhouden om het over een maand weer te doen. Na twee weken opnieuw zou niet schadelijk mogen zijn omdat ze dit ook voor longworm adviseren in de bijsluiter, maar hou in dit geval maar gewoon die maand aan.

Hopelijk is Jinx er snel vanaf.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie