Ontwormen met panacur

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Borisoris
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 mei 2018 21:53

Ontwormen met panacur

Bericht door Borisoris »

Mijn eerste bericht op dit forum. Wij hebben sinds 2,5e week een kitten genaamd Boris. We hebben hem op advies van de da ontwormd met panacur. Gister was de laatste dag en gister en vandaag heeft Boris minder eetlust. Hij eet kleine beetjes, wel aanzienlijk minder dan hiervoor. Zou dit een bijwerking kunnen zijn van de panacur? Is hier iemand toevallig bekend mee?
Claudia69
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 06 jun 2017 20:14

Re: Ontwormen met panacur

Bericht door Claudia69 »

Ik weet niet of het aan dit product gebonden is, maar heb de vorige keer ook met Panacur ontwormd en 1 van mijn katten moest ervan overgeven, een andere at een hele week vrijwel niets.
Gebruikersavatar
Cyamytha
Poema
Poema
Berichten: 299
Lid geworden op: 29 dec 2013 13:51
Locatie: Deventer

Re: Ontwormen met panacur

Bericht door Cyamytha »

Geen ervaring mee. Als ik ontworm gebruik ik Milbax. Ook op aanraden van DA.
Ankie, personeel van Beer en vrouwtje van Astor de hond!

Album Karel en Beer


*Karel* (28-7-'13..5-6-'18)
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Ontwormen met panacur

Bericht door Fotokonijn »

Hier ook Milbemax.
Het is met die ontormingspipetjes ook altijd zaak om het zodanig te doen dat de kat het niet op kan likken.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Ontwormen met panacur

Bericht door Siris »

Ik dacht dat Panacur alleen werd gegeven bij Giardia en niet als normaal ontwormings middel zeg maar :smile:

Ik heb verder ook geen ervaring met Panacur, Ik geef ook Milbemax en daar hebben ze niets van.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Borisoris
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 mei 2018 21:53

Re: Ontwormen met panacur

Bericht door Borisoris »

Inmiddels eet Boris weer onwijs goed! Lag dus echt aan de panacur denken wij.

Hij kreeg panacur als ontworming omdat er een kans was dat hij misschien ook giardia had.

Boris is heel ziek geweest, giardia test is toen niet gedaan omdat het zo slecht ging dat ze niet wilde wachten tot wij drie dagen ontlasting hadden verzameld. Hij heeft hier eerst een antibiotica kuur voor gekregen en toen werd ontworming met panacur aangeraden.

Voor de volgende ontworming hebben wij ook milbemax gekregen inderdaad.

Bedankt voor jullie reacties.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ontwormen met panacur

Bericht door Rik »

Ja, Panacur is een breed werkend ontwormingsmiddel. Het is echter ook effectief tegen Giardia als je meerdere kuren achter elkaar doet (met 5 dagen tussenpauze). Panacur is echter een kuurtje van 3 dagen (x maal 5 dagen bij Giardia) en Milbemax is één pil.

Officieel zijn er geen bijwerkingen bekend (op de bijsluiter) van Panacur maar mijn voorkeur zou ook uitgaan naar Milbemax als het gaat om ontworming zonder dat er aanwijzing voor is.

Inmiddels zijn we een paar dagen verder. Eet Boris nu weer normaal?

Edit: Ah, ik lees dat het allemaal weer in orde is. Ja, de Panacur is dus iets zwaarder en blijkbaar met reden meegegeven. Fijn dat Boris weer goed eet.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Claudia69
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 06 jun 2017 20:14

Re: Ontwormen met panacur

Bericht door Claudia69 »

Helpt Milbemax ook tegen lintworm? Heb 2 kattinnetjes die frequent muizen vangen en wel eens met een lintworm zitten daardoor.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ontwormen met panacur

Bericht door Rik »

Milbemax Kat
Milbemax bestrijdt tegen spoel-, haak- en lintwormen middels een ontwormingstablet. Belangrijk om te vermelden is dat deze tabletten niet gebruikt kunnen worden voor kittens jonger dan 6 weken en/of katten lichter dan 500 gram.
http://www.lintworm.net/kat

Uit de bijsluiter.
MILBEMAX kan ingezet worden in een programma ter preventie van hartworm ziekte, wanneer gelijktijdig
een behandeling tegen lintworm nodig is.
http://www.medpets.nl/milbemax+kat
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Claudia69
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 06 jun 2017 20:14

Re: Ontwormen met panacur

Bericht door Claudia69 »

Oké, dan vraag ik volgende keer om Milbemax. Dat 1 pilletje volstaat, is ook wel handig, want ik heb hier 2 exemplaren die een moord zouden plegen als ze medicatie moeten slikken. Normaal de liefste katten van de wereld, maar als ik hen vast zet en aan hun bekje morrel voor een pil ... mag ik mijn vingers goed in de gaten houden :-)
Plaats reactie