Kitten 10 weken met spoelwormen :( Help!

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
Natasja77
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 aug 2017 12:01

Kitten 10 weken met spoelwormen :( Help!

Bericht door Natasja77 »

Hallo en bedankt dat je de moeite hebt genomen om mijn bericht te lezen!

Mijn naam is Natasja en ik heb mij net aangemeld op dit forum omdat ik een brandende vraag heb en op zoek ben naar baasjes met ervaringen.

Ik heb onlangs een kitten gekocht, 6 weekjes was ze toen pas (Eigenaren beweerden anders) en ze was maar 500 gram en zat onder de vlooien. De maandag direct naar de DA gebracht en die gaf ons voeding en pipetje Stronghold roze mee tegen vlooien en wormen.

Nu heeft ze met (Afgelopen week) met 10 weken haar vaccinatie gehad en hebben we nog een pipetje meegekregen en haar toegediend. Vanochtend schrok ik me te pletter toen ik zag dat ze mank liep, bloedende ontlasting (Slijmerig) had en bovendien wel een stuk of 10 lange spoelwormen(!!!!!)

Ik de DA direct bellen en de situatie uitleggen en die zei dat ze er vol mee zat omdat ze als kitten bij haar oude eigenaren ook nooit is behandeld tegen wormen/ vlooien (Slechte zaak, ik weet het) dus dat dit een soort van ''Achterstalig onderhoud'' was aldus DA.

Ik kan haar nu niks anders geven en moet over 4 weken weer een pipetje stronghold toedienen.
Echter ben ik niet helemaal gerustgesteld over wat zij me adviseerde, dus hoop ik naar ervaringen van mede katteneigenaren.

Als ik het niet vertrouwde mocht ik maandag terug bellen.. Maar toch zit het me niet lekker. Ze heeft immers nog maar 2x een pipetje gehad toen ze bij ons was, is dat niet te weinig?

Alvast ontzettend bedankt,

Groetjes een bezorgde kitten eigenaar.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6805
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten 10 weken met spoelwormen :( Help!

Bericht door Dinky »

Ik zou in ieder geval goed het gewicht van je kitten monitoren door wekelijks te wegen. Dan weet je of ze wel goed aankomt.

Daarnaast zou ik morgen in overleg gaan met de DA omdat bij kittens in het begin wel om de twee weken wordt ontwormd (http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... ormen.html).
Zeker bij zo'n zware wormbesmetting zoals jij omschrijft zou ik navragen of je niet na 2 weken opnieuw ontwormd ipv pas over 4 weken ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten 10 weken met spoelwormen :( Help!

Bericht door Rik »

Je weet zeker dat het spoelwormen waren? (En geen andere soort?)

Hoe staat het met de vlooien?

Als er geen vlooien meer zijn en je alleen de wormen wilt bestrijden dan zou ik eerder kiezen voor milbemax. Maar ik moet zeggen dat ik er verder weinig ervaring mee heb.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kitten 10 weken met spoelwormen :( Help!

Bericht door ErikPhilippus »

Als ik het zo hoor, zou ik ook denken dat 4 weken wachten aan de lange kant is.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten 10 weken met spoelwormen :( Help!

Bericht door castratenkoor »

Lange witte slierten bij een kitten dan kun je inderdaad wel uit gaan van spoelwormen. Lintworm zie je er als een soort rijstkorreltjes uitkomen.

In ieder geval goed overleggen en de adviezen van de dierenarts opvolgen. Ik zou na 4 weken geen pipet in de nek doen maar een pasta in het bekje. Maar nogmaals: goed overleggen met dierenarts en geen middelen uit de winkel - alleen middelen van dierenarts. Bij overdosering kan je kitten overlijden en dat is natuurlijk nooit de bedoeling.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie