In Vlooien en luizenmiddel zit ook fipronil?

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
biancaatje
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 aug 2017 21:12

In Vlooien en luizenmiddel zit ook fipronil?

Bericht door biancaatje »

Gezien de situatie op het moment rond het middel fipronil in eieren maak ik mij zorgen omdat in een pipetje of een vlooienbandje wel tot 5000maal hogere dosering in zou zitten dan in een ei.
Is dit dan niet schadelijk voor mijn kat?
En hoeveel middel krijg ik zelf binnen als ik met mij kat kroei en over zijn bandje aai?
Weet iemand daar meer over?

Groetjes Bianca
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: In Vlooien en luizenmiddel zit ook fipronil?

Bericht door pinguin »

Fipronil is een middel om vlooien te bestrijden met juist gebruik kan het geen kwaad voor je katten. Hou je aan de voorschriften die je dierenarts mee geeft.
En gebruik het alleen als je vlooien heb.

Lees de bijsluiter van je vlooienmiddel eens daar zullen vast ook antwoorden in staan.

Bandjes raad ik hoe dan ook af ze kunnen ergens achter blijven haken en zo zichzelf ophangen. Die gebruik ik alleen bij een uitbraak van vlooien en dan stop ik hem in de stofzuiger zak.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: In Vlooien en luizenmiddel zit ook fipronil?

Bericht door Dinky »

Ja, fipronil is inderdaad een bestrijdingsmiddel tegen vlooien en luizen. Daarom is het ook gebruikt in de kippenstallen om schoon te maken.
En ja, het wordt dus ook gebruikt bij de hond en kat (al vraag ik mij af hoe effectief het is want het zit o.a. in frontline en vlooien hebben daar volgens mij resistentie tegen opgebouwd).

Vlooienmiddelen zijn hoe dan ook rotzooi en ik gebruik het zelf alleen bij bestrijding en niet voor 'preventie'.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie