giardia bij appartementkatten

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Gebruikersavatar
Zoltan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 nov 2016 12:12

Re: giardia bij appartementkatten

Bericht door Zoltan »

Beste kattenvrienden, ik denk dat de eerste behandeling (7 dagen panacur) mislukt is (Nog niet bevestigd door labo); ik vond alweer een beetje bloed in de ontlasting van een van de 2 katten, en eentje heeft weer erg zachte stoelgang (ondanks dure brokken van Royal Canin voor darmproblemen)
Het ontsmetten van mijn appartement is eigenlijk onmogelijk, wegens aanwezig tapijt, meubilair (stoffen zetels) en textiel (beddegoed waar ze dagelijks komen slapen; nu ik kan ze wel even uit de slaapkamer houden, maar heb dat dus niet gedaan omdat ik het zo zielig vind) en eiken parketvloer (die ik tegen alle raadgevingen in, met een stoommachine reinigde om de parasiet uit te schakelen), en het ontsmetten van voer- en drinkbakjes met stoombak in microwave...
Ik wil best nog een tweede keer de kuur geven, na een week 'rust' (blijkbaar is panacur niet slecht van smaak, ik kon het gewoon met natvoer mengen en ze aten alles op) en opnieuw grondig alle dagen poetsen... maar ik vrees een beetje dat het nooit zal lukken.

een van de twee heeft al snel een vuil kontje (langhaar pers), die laat zich echt niet schoonmaken, en bovendien ben ik niet de hele dag aanwezig om hem vast te grijpen na elke 'stoelgang'), dus likt hij zichzelf schoon, zichzelf "herbesmettend"..

is "stofzuigen" eigenlijk wel interessant? of verspreidt de microscopisch kleine parasiet (en cyste) zich niet volop via de afvoerlucht van de stofzuiger..?

het is vreselijk frustrerend... vooral voor de gezondheid van de lieve beestjes maar, ik kan nu ook niet op reis gaan omdat ik de katten met deze ziekte niet ergens kan laten logeren, en hier iemand laten langskomen om hen te verzorgen gaat ook echt niet.

maar... Zijn er eigenlijk ernstige risico's bij giardia? Misschien moet ik het gewoon zo laten...?

Wie heeft raad?

Alvast bedankt voor alle zinvolle tips.
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: giardia bij appartementkatten

Bericht door Kimm »

Ik snap echt je frustratie. Ik heb hier maanden mee gedeald. Ik ben er ook vanaf gekomen zonder elke dag het hele huis te stomen.

Ik zou echt een 7-7-7 of 5-5-5 kuur ( wat de da adviseert) en dan meteen Zoolac propaste er achteraan geven. Of misschien zelfs tijdens de kuur. Dit ook wel even overleggen met de DA. Zo zijn wij er vanaf gekomen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: giardia bij appartementkatten

Bericht door castratenkoor »

Zoltan schreef:
maar... Zijn er eigenlijk ernstige risico's bij giardia? Misschien moet ik het gewoon zo laten...?
Het maar zo laten dat zou ik niet doen. Ze verzwakken ervan en hun weerstand gaat achteruit. O.a. extra risico dan op FIP. Zeker bij dat ras. Ik ben 3 perzen verloren aan FIP.

Ik zou de adviezen van Kimm opvolgen als ik jou was, zij heeft Giardia met goed gevolg bestreden. En heeft nu twee sterke gezonde katten. En geen dagelijks bruin gespetter meer door het huis.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Zoltan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 nov 2016 12:12

Re: giardia bij appartementkatten

Bericht door Zoltan »

oki, bedankt Kimm en castratenkoorr : )
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: giardia bij appartementkatten

Bericht door Rik »

Als het mag quote ik even een post van een ander forum.
(Het gaat wel om een puppy maar je ziet wel wat de bedoeling is)
Hoi hoi,

Wat een ellende, meer dan een jaar giardia.. Oh wat zul je wanhopig worden hiervan!
Ik heb een hardnekkige giardia infectie te bestrijden gehad bij een puppy en omdat ik me zo'n zorgen maakte hierover verschillende artsen geraadpleegd. Hieronder waren Maarten Kappen, Tannetje Koning en parasitoloog Wicher Holland (eigenaar Het Woud).
Zo'n hummeltje dat nog een kilo p.wk. moet groeien wil je geen weken achtereen aan de diarree hebben.. maar ik vrees dat jij daar alles vanaf weet.. Ze kreeg duidelijk gebrek aan energie, had ondanks veel eten schreeuwende honger (gewichtstoename was duidelijk te weinig) en ze ging enorm telgangen (bleek gelukkig puur vanuit gebrek aan energie te zijn).

Wat ik leerde van de genoemde artsen, unaniem:
1) dien Panacur toe en doseer hoog (dus een hond van bijv. 5,2 kilo doseren voor 7,5 kilo in plaats van voor 5 kilo)
2) een kuur van minimaal 5 en maximaal 10 dagen geven (Tannetje gaf een mooi handvat t.a.v. de duur van de kuur: de diarree moet ca. 2 dagen voor het einde van de kuur over zijn, maar langer dan 10 dgn achtereen is niet zinvol dus als het dan nog niet helemaal oke is toch 5 dgn stoppen)
3) daarna 5 stopdagen (dus 5 dagen geen Panacur) Ik heb vóór ik dit leerde herhaaldelijk ervaren dat het onverstandig is om 10 stopdagen in te lassen
4) daarna herhaal je de kuur uit stap 2
5) als de diarree dan nog niet verholpen is of terug komt, een 3e kuur, na 5 stop-dagen.
6) was de patient vanaf de 3e dag van de behandeling om de dag met shampoo (ik heb haar dagelijks gewassen) ivm her-infectie, hiervoor is onbeschrijfelijk weinig nodig!!
7) was kleedjes/bedje van de hond op een temperatuur hóger dan 60 graden
8) de waterbak goed soppen, ivm her-infectie (het enige middel wat giardia doodt is chloor, zeep en dettol doen dat niet)
9) behandeling van klachtenvrije andere huisdieren is NIET zinvol. Sterker nog: onnodige inzet van wormbestrijdingsmiddel werkt resistentie in de hand (net als het te laag inzetten er van bij infectie)
Als ondanks deze behandeling (slechts 5 stopdagen, lang genoeg verstrekt, hoog genoeg gedoseerd) na een 3e kuur de giardia niet verholpen is, een dierenarts bezoeken.
Een combinatie met Metrazol is (pas) dan een afweging.

Als ik het goed begrijp heb jij nooit langer dan 5 dgn. achtereen gegeven en steeds 10 stopdagen. Het lijkt misschien weinig te kunnen uitmaken, maar echt hoor, hier maakte 't HET verschil!!!
Juist om te voorkomen dat giardia resistent wordt en blijvende schade veroorzaakt, is het zaak om stevig in te zetten op de bestrijding. De kwaal is erger dan het middel..

De L-glutamine (ik kreeg dat ook van Tannetje voorgeschreven) helpt de door giardia aangebrachte schade aan de darmwand te herstellen (aangetoonde werking). Dat is dus zinvol om toe te dienen, om de schade mee te beperken, maar de giardia wordt er niet mee verholpen.
Ik ben daarnaast al vlot begonnen met Phytonics Clear Intestine. dat bindt de ontlasting en is dus prettig voor patiënt en eigenaar, maar bevat ook pre-biotioca én het stimuleert de dikke darm, wat diens gezondheid ten goede komt!!

Ik wilde aanvankelijk alleen behandelen ná ontlastingsonderzoek, maar daar ben ik vanaf gestapt toen bleek dat je de kuur na 5 stopdagen al moet herhalen om terugvalin de eerdere mate van klachten te voorkomen. Bovendien kwam ze als 'vrij van giardia' uit de test, terwijl zelfs de geur van de ontlasting boekdelen sprak!! Doorpakken is bij giardia bestrijding echt van belang.

Mijn pup kreeg op zeker moment een wratje. Dat is niks 'engs', maar ik zat er enorm mee, omdat het een virus is en dat dus duidde op (verdere) afname van de weerstand. Dat is ook het ellendige van giardia: het slaat toe als de weerstand even niet zo goed is (bijv. tgv leeftijd) en vervolgens maakt het de patiënt onmogelijk die weerstand op peil te brengen. Alleen al omdat je tgv diarree weinig voeding op kunt nemen..
In overleg met Tannetje ben ik begonnen met een multi vitamine van Puur. Kort daarna was de wrat ineens weg, in plaats van dat er meer bij kwamen! Ik ben er van overtuigt dat mijn puppy baat gehad heft bij deze multi vitamine en ik kan in zoverre mij ook helemaal vinden in de stelling dat je giardia óók(!) moet bestrijden door de weerstand zo veel mogelijk te ondersteunen.

Beterschap!!!!
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

giardia bij appartementkatten

Bericht door Kimm »

Ja net als in het bericht van Rik probiotica is geadviseerd, geloof ik ook echt dat dat net dat extra beetje geeft wat zorgt dat je de Giardia kunt overwinnen. Juist omdat je er niet altijd bij kan zijn en door de dunne diarree herbesmetting komt is Zoolac propaste zo super. De ontlasting word vaster.. Dus minder kans op herbesmetting. En de goede bacteriën versterken alles een beetje wat ook ondersteunt om van die Giardia af te komen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Gebruikersavatar
Zoltan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 nov 2016 12:12

Re: giardia bij appartementkatten

Bericht door Zoltan »

allemaal bedankt, ook Rik voor de quote!
Gebruikersavatar
Zoltan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 nov 2016 12:12

Re: giardia bij appartementkatten

Bericht door Zoltan »

beste kattenvrienden, met enige voorzichtigheid durf ik aankondigen dat de giardia hier niet meer actief lijkt; al bijna 2 weken heb ik alleszins al geen diarree en geen bloed meer aangetroffen in de kattenbak!
misschien nog wat vroeg om victorie te kraaien (na hoeveel tijd heb ik zekerheid? afgaande op de vastheid van de stoelgang van mijn katten), maar het ziet er momenteel goed uit...

een bevestigende labotest is waarschijnlijk de enige garantie dat de parasiet niet meer aanwezig is; na hoeveel tijd zou ik dit best laten testen?

na hoeveel tijd kunnen krabpaal, tapijt, ... onwasbare zaken terug gebruikt worden?
ik lees hier en daar dat de cystes van giardia tot 4 maand 'actief' zouden kunnen zijn, maar is dat niet slechts bij 'voor giardia optimale omstandigheden' maar veel korter in gewone woonomgeving?

iemand hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
Zoltan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 nov 2016 12:12

Re: giardia bij appartementkatten

Bericht door Zoltan »

Vreugde was wat voorbarig; sinds gisterenavond weer diarree en bloed in de kattenbak... kan weer herbeginnen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: giardia bij appartementkatten

Bericht door Dinky »

Dat is enorm balen :-(
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
prinsespolly
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 jan 2017 09:02

Re: giardia bij appartementkatten

Bericht door prinsespolly »

Als ik mijn katten hoor graven in de kattenbak ben ik ook altijd hoopvol. Enorm treurig als er dan weer diarree ligt....ik leef met je mee.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: giardia bij appartementkatten

Bericht door ErikPhilippus »

Ik kwam dit artikel tegen - waarschijnlijk bekende kost, maar voor alle zekerheid hierbij toch de link:
https://www.mcvoordieren.nl/userfiles/1 ... en-kat.pdf

De giardia-parasiet kan niet tegen UV-licht - misschien is het een idee om kussentjes, kleedjes, speelgoed, krabpaal, etc. etc. een tijdje onder een UV-lamp te leggen alvorens terug te plaatsen? Of misschien 's nachts een UV-lamp aan te zetten in de kamer? Tapijt/vloerbedekking zou ik behandelen met een stoomreiniger - als je het voorzichtig doet, kan je daarmee ook parket behandelen. Heb ik het goed begrepen dat het om een Pers gaat ? - misschien een idee om te scheren onder het kontje?

Sterkte met de vervelende situatie!
Erik
Gebruikersavatar
Zoltan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 nov 2016 12:12

Re: giardia bij appartementkatten

Bericht door Zoltan »

allemaal bedankt voor de reacties en het medeleven.

momenteel ziet het er toch weer al enkele dagen helemaal goed uit (ik ben niet herbegonnen met de Panacur kuur), spannend afwachten, hopelijk blijft het goed, en dan over enkele weken een staal laten onderzoeken.

Zoltan
Lopke

Re: giardia bij appartementkatten

Bericht door Lopke »

Nu ben ik toch even benieuwd, heb je dat niet herbeginnen gedaan in samenspraak met je dierenarts?
Want je zou het niet willen dat ze resistent worden, de giarda, dan zijn ze echt de Sjaak.
Gebruikersavatar
Zoltan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 nov 2016 12:12

Re: giardia bij appartementkatten

Bericht door Zoltan »

heb hier al weken lang geen bloed in de stoelgang meer gevonden, ik zou een staal moeten laten onderzoeken, maar dat kost weer 2 x 50 eur; echt nodig wanneer er geen "voor het blote oog zichtbare" symptomen meer zijn?
Laatst gewijzigd door Zoltan op 19 mei 2017 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie