giardia bij appartementkatten

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Gebruikersavatar
Zoltan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 nov 2016 12:12

giardia bij appartementkatten

Bericht door Zoltan »

beste kattenvrienden, hier ben ik weer. met de handen in het haar...
om kort te zijn; na een paar maand van stoelgangproblemen, heeft het labo vastgesteld dat minstens 1 van mijn 2 katten giardia zou hebben (slechts stoelgang van 1 van de 2 onderzocht).

mijn katten leven hier sinds augustus bij mij op appartement, komen nooit buiten en hebben geen contact met andere dieren. ze komen van bij een kweker, die ik erover heb gecontacteerd, maar zelf geen problemen heeft.
maar, waar de parasiet vandaan komt is momenteel bijzaak, het moet nu asap opgelost worden; morgen ga ik zelf naar huisarts om mezelf ook te laten testen (heb zelf chronische aandoening aan spijsverteringsstelsel, en mag dus geen risico's nemen).

de voorbije dagen heb ik met rot gezocht naar info over het desinfecteren van de leefruimte; ik heb vanalles gelezen: "giardia is enkel te bestrijden met hoge temperatuur (boven 70°), stoom" ... en Dettol zou giardia niet doden,...

kattenbak, eetbakjes enzo, zie ik wel zitten om tijdens de kuur regelmatig schoon te maken met kokend water, bleekwater,...
maar hoe zit het met mijn houten parketvloer, zetel, tapijt van koehuid,...?

houten parketvloer (gevernist) kan ik niet met stoom reinigen; maar hoe dan wel? als Dettol niet werkt, wat dan wel, zonder de vloer te beschadigen?

iemand ervaring met dit probleem? graag je reacties... alvast bedankt!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9330
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: giardia bij appartementkatten

Bericht door castratenkoor »

Ikzelf heb er gelukkig nooit mee te maken gehad. Ik weet dat Kim er heel veel over weet. Zij heeft het met succes weten te bestrijden.

Succes met het oplossen van dit vervelende en hardnekkige probleem.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: giardia bij appartementkatten

Bericht door Kimm »

Ik heb er inderdaad ook mee te maken gehad en het is geen pretje. Je kan in mijn album lezen hoe het is gegaan allemaal. Maar mocht ik er zelf weer mee te maken krijgen zou ik het zo aanpakken.
De medicijnen worden meestal in een kuur gegeven, 5 dagen wel 5 niet 5 wel. ( of het nou 7-7-7 was kan ook dat weet ik niet meer maar de da wel) in mijn visie is het zo dat de herbesmetting steeds plaatsvind omdat de diarree overal gaat zitten, aan poten en alles dus dan word het weer overal rondgelopen, en door het wassen van de kat zelf weer binnengekregen. Dus die diarree moet weg. Dus buiten dat ik elke dat de poten en billen goed Waste heb ik Zoolac propaste gegeven. Om de ontlasting vaster te maken en kans op herbesmetting te verminderen. Als dat tegelijk met de kuur mag zou ik dat doen. Anders direct na de kuur.

Verder is goede hygiene zeker van belang. Maar ik geloof dat je nooit alles zo schoon zult krijgen, dus dat je je beter kunt focussen om zo weinig mogelijke herbesmetting te krijgen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Gebruikersavatar
Zoltan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 nov 2016 12:12

Re: giardia bij appartementkatten

Bericht door Zoltan »

allebei alvast bedankt voor de reacties.
de kuur die mijn dierenarts voorstelt duurt 3 dagen (Panacur).
het ontsmetten van mijn appartement wordt een heel ander verhaal...

Kimm, wat bedoel je met "in mijn album"?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: giardia bij appartementkatten

Bericht door Rik »

3 dagen panacur? Dat zou ik toch echt even nazoeken nog.
Want volgens mij is 3 dagen panacur alleen voor ontworming (het is ook een ontwormingsmiddel).

Voor giardia moet je volgens mij een kuur van 5-7 dagen hebben, dan 5-7 dagen pauze en dan nogmaals 5-7 dagen panacur. Dus alleen maar één keer 3 dagen lijkt mij echt niet voldoende. Na drie dagen kun je dan misschien wel (even) van de diarree af zijn maar dan begint alles na een tijdje weer opnieuw.

Het foto-album/topic van Kim (met de giardia ervaring) kun je hier vinden: viewtopic.php?f=5&t=30602
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: giardia bij appartementkatten

Bericht door Dinky »

Alleen eenmalig 3 dagen panacur gaat niet helpen, dat werkt hooguit resistentie in de hand.

Minstens 5 dagen geven, 5 dagen niet en dan nogmaals minstens 5 dagen is het schema bij giardia.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Zoltan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 nov 2016 12:12

Re: giardia bij appartementkatten

Bericht door Zoltan »

bedankt allen voor de reacties.

het vertrouwen in mijn dierenarts is weg (was nog maar mijn tweede bezoek, maar heb niet veel keuze in het centrum van Brussel).

dierenarts stelde enkel 3 dagen Panacur voor, hij sprak zelf niet over ontsmetten van de leefruimte (enkel kattenbak), ook over besmettingsgevaar voor mens sprak hij pas nadat ik ernaar vroeg.
hij sprak enkel ook over Panacur, geen enkel ander middel, zoals de probiotica waarover ik op zoveel forums lees.

gelukkig is de diarree van mijn beestjes niet zo erg als ik hier en daar lees; ze doen het gewoon in hun bak, en de jonge kater bij wie ik het alarmerende bloedverlies vaststelde, heeft af en toe terug vaste stoelgang.
enkel zijn oudere 'broertje' heeft nu voortdurend diarree (eigenlijk al sinds november, een maand nadat de jongere erbij kwam)

over ontsmettingsmethoden voor mijn interieur lees ik allerlei zaken; velen zweren bij dettol (bestaat er dan echt geen enkel ander merk dat een ontsmettend reinigingsmiddel verkoopt?), anderen beweren dat dettol geen parasieten doodt.
ik lees her en der over citronella (in België nauwelijks verkrijgbaar als reinigingsmiddel, enkel via internet, voor professionele doeleinden), en ook (appelcider-)azijn: iemand ervaring met deze 2 producten bij het bestrijden van parasieten als giardia?

kortom: ik heb dus nog steeds geen oplossing gevonden voor het ontsmetten van de vloer van mijn appartement; een geverniste parketvloer, die ik dus niet met een stoomreiniger kan schoonmaken; alle tips hiervoor zijn welkom! (Kimm, bedankt voor de link naar je album, maar de info lijkt gespreid te staan over vele tientallen pagina's).

zelf ben ik zaterdagnacht erg ziek geworden; lijkt buikgriep, voedselvergiftiging of iets gelijkaardig; staal wordt momenteel onderzocht op giardia. momenteel gaat het wel al beter met me; hopelijk morgen terug gaan werken.
ik wacht nu op uitslag van mijn huisarts, over mijn eigen besmettingstoestand, en zal wanneer ik meer weet over mezelf, met 5 dagen Panacur voor de katten beginnen.

ik hoop dat mijn katers geen buikpijn hebben zoals ik de voorbije dagen heb gehad, want dat was onleefbaar.
ze zijn met momenten erg kalm, maar op andere momenten zeer speels; aan hun gedrag te zien lijkt het niet dat ik me zorgen moet maken.

nu nog een oplossing vinden voor het schoonmaken van mijn appartement....
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: giardia bij appartementkatten

Bericht door Kimm »

Ik denk.. Dat je helaas heel veel moeite moet doen om de parasiet te doden. Wie weet is t wel onmogelijk. Want ze kunnen zich buiten een lichaam inkapselen ( als k t me allemaal goed herrinner) en dan nog 3 maanden leven. Ik heb gepoetst met virkon s ( volgens mij heette het zo) een poeder wat je aanmaakt met water. Dood de parasiet niet maar helpt wel de leefomgeving van de parasiet zo ongunstig mogelijk te maken. Je kunt het ook opgelost in een plantenspuit over kattenbak ed spuiten en is geheel veilig voor katten ook zouden ze het binnen krijgen.

Dat t in mijn topic zo verspreid staat komt omdat ik er een hele tijd mee zoet ben geweest.

Ik zou sowieso de kuur panacur dus 5-5-5 of 7-7-7 doen dat zal sowieso al veel effectiever zijn dan alleen 5 dagen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
sylvia1971
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 nov 2016 13:57

Re: giardia bij appartementkatten

Bericht door sylvia1971 »

Ook ik heb in het verleden te maken gehad met giarda bij mijn katten. Ik heb ook een kuur met panacur gedaan. 5 dagen geven, 5 dagen stoppen, 5 dagen geven. Ik had destijds 4 katten en ik moest álle katten panacur geven. Dit om besmetting bij de anderen tegen te gaan. Wanneer de kat met diarree zich bevuilde, heb ik ze rond achterpoten/staart etc. gewassen en daarbij kattenshampoo gebruikt (ook even de pootjes meenemen). In die 2 tot 3 weken heb ik praktisch dagelijks de vloer (houten vloer) gedweild met het gewone middel waarmee we altijd dweilen (dettol is hier te agressief voor). De kattenbakken iedere dag even met chloor (dikbleek) schoongemaakt, even een keer extra helemaal verschonen (met schoon grit er in), iedere dag de voer- en drinkbakjes gereinigd. Ik heb niet echt iets actiefs gedaan om de mandjes o.i.d. allemaal te reinigen, behalve goed stofzuigen. En wij hebben de giardia overwonnen. Inderdaad is het meest van belang om de 2 katten even goed met panacur te behandelen. En daarbij verder alles goed schoon te houden. Probeer de instelling te hebben: 'we gaan dit overwinnen'. Dan moet het volgens mij wel goed komen. Veel succes! Groetjes Sylvia
Gebruikersavatar
Zoltan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 nov 2016 12:12

Re: giardia bij appartementkatten

Bericht door Zoltan »

Ook Sylvia1971, bedankt voor je interessante reactie!
Ik weet intussen van de huisarts dat ikzelf niet besmet ben. Wat ik eigenlijk vreemd vind want ik was niet heel de dag mijn handen wanneer ik de katten heb aangeraakt... vanaf nu was ik ze wel veel vaker.
Ik kijk er niet naar uit om de behandeling van de katten te beginnen; is een hel voor ze wanneer ik wat in hun mondje moet spuiten... en eentje laat zich echt niet doen en ik ben alleenstaand...
De vloer zal ik stofzuigen en poetsen met gewoon poetsmiddel. Bakjes enzo zal ik wel grondiger reinigen.
Ik hou jullie op de hoogte van het verloop.
Groetjes uit Brussel.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: giardia bij appartementkatten

Bericht door Rik »

In het mondje spuiten? Panacur zijn toch tabletten? In ieder geval heb ik ze hier in tabletvorm. En ze mogen verkruimeld worden door het voer. Oplossen in wat water mag ook maar als het in de mond spuiten lastig is lijkt mij het door het voer doen makkelijker.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Lopke

Re: giardia bij appartementkatten

Bericht door Lopke »

Inderdaad 5 dagen geven en dan 5 dagen pauze, en verschillende keren alles reinigen ( ook de kat wassen met speciale shampoo....arm beestje )

Voor het huis zou je een stoomcleaner kunnen kopen, ideaal voor dit soort doeleinden, ze zijn er in verschillende prijsklassen te koop, reviews lezen is handig, want het is kennelijk lastig de juiste te vinden.
Ook later, super voor het schoonmaken van bv douche, keuken ed.
Dus niet een koop waar je later niks meer aan hebt.

Bij ons hoefden we alleen de aangedane hond de kuur te geven en alleen maar de kussens te wassen waar hij vaak lag.
Gebruikersavatar
Zoltan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 nov 2016 12:12

Re: giardia bij appartementkatten

Bericht door Zoltan »

bij mij is de Panacur vloeibaar, ik zal proberen het met voer te mengen (maar welke kat krijgt dan het voldoende binnen...?), zal even terug op natvoer overschakelen of blikjes tonijn kopen.

Lopke: wat bedoel je met speciale shampoo?
speciaal voor katten, of speciaal om parasieten te verwijderen?

een stoomcleaner kan ik lenen van mijn zus, alleen is deze niet bruikbaar op de eiken parketvloer.
Lopke

Re: giardia bij appartementkatten

Bericht door Lopke »

Ik bedoel, speciale kattenshampoo.

Nou, dan zou ik hem voor de rest van het huis lenen, weet niet wat je op parket kunt gebruiken, zonder dat het wordt verpest.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: giardia bij appartementkatten

Bericht door Sifra »

Voor het ontsmetten van vloeren, manden en kattenbakken zou je ook kunnen denken aan Halamid. Ik weet dat het ook in dierenasiels wordt gebruikt.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Plaats reactie