ontwormen

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
kittentjes

ontwormen

Bericht door kittentjes »

Ik heb hier echt moeite met het geven van een ontwormingstablet aan Moos. Ik heb vanalles geprobeerd, hij werkt het uit zn bek als ik het er direct in doe. In het vlees doen, laat ie het gewoon liggen en eet de rest op. Vermalen en door zn eten doen, eet ie het eten niet meer....wat nu?

Is het echt noodzakelijk deze te geven of kan hij evt gewoon zonder? Of zijn er andere mogelijkheden? Hij gaat wel af en toe naar buiten dus kan niet uitsluiten dat hij niets binnen krijgt tijdens deze bezoekjes waar wellicht iets in zit wat wormen kan veroorzaken.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: ontwormen

Bericht door Anne »

Je zou een pillenschieter nog kunnen proberen.
En eventueel nog pilletje vermalen, oplossen in water en dan in een spuitje opzuigen en in bekje spuiten?
Soms kun je wormen zien in de ontlasting maar ik weet niet of dat een betrouwbare graadmeter is voor het niet hebben van wormen.
Wat vervelend dat het zo moeilijk gaat
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: ontwormen

Bericht door castratenkoor »

Als hij buiten komt kan hij via vogelpoep wormen krijgen.
Er zijn ook middelen, bij de dierenarts, die je als pipet in hun nek doet.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: ontwormen

Bericht door Dinky »

Je hebt ook ontwormingspasta die je direct in het bekje van de kat spuit, dat is minder makkelijk weer naar buiten te werken als een pilletje lijkt mij ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
kittentjes

Re: ontwormen

Bericht door kittentjes »

Ok zal de volgende keer eens proberen het te vermalen met wat water in zn bek spuiten. En anders de andere opties. Vind het zo rot m te moeten dwingen en moos worstelt als een malle.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: ontwormen

Bericht door Anne »

Hier ook een worm gevonden in de kattebak :-x Eerst dacht ik nog dat een kat een half elastiekje had uitgebraakt toen het ineens begon te bewegen :-x Een haakworm
Alle katten gewogen en op maat tabletjes toedienen
Hoe zit dat ook alweer, moet ik ook alle kattebakken ontsmetten?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
natasdegroot
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jan 2017 22:32

Re: ontwormen

Bericht door natasdegroot »

Wanneer katten niet buiten komen, moeten ze dan nog steeds ontwormd worden?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: ontwormen

Bericht door castratenkoor »

Als er geen aanleiding is aan te nemen dat ze wormen hebben, in mijn optiek niet nee. Maar daar lopen de meningen over uiteen. Persoonlijk doe ik het het eerste levensjaar en daarna niet meer. Wel altijd goed op de ontlasting letten, af en toe een drol door middel steken om te kijken of er geen witte slierten of rijstkorreltjes in zitten.

Als ze mooie sigaren poepen en geen bolle buiken hebben hoef je het niet te doen.
Als er een nieuwe kat bij komt, doe ik de hele groep voor de zekerheid.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: ontwormen

Bericht door Dinky »

natasdegroot schreef:Wanneer katten niet buiten komen, moeten ze dan nog steeds ontwormd worden?
Dierenartsen zeggen van wel maar met lagere frequentie. Dus ipv 4 keer per jaar 2 keer per jaar. Dierenartsen zeggen echter ook iedere maand ontvlooien terwijl dit in mijn ogen alleen hoeft wanneer er vlooien zijn en het anders onnodig gif geven is. Ontwormen doe ik dus ook niet wanneer ik er geen aanleiding toe zie (vergelijkbaar met wat Dinie omschrijft).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
natasdegroot
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jan 2017 22:32

Re: ontwormen

Bericht door natasdegroot »

Bedankt voor jullie tips!
Gebruikersavatar
Leeflevi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 jul 2016 17:58
Locatie: Groningen

Re: ontwormen

Bericht door Leeflevi »

Bij ons is Muppie ook een ster van het ontwijken van een pilletje. Wij hebben een easy pil gekocht bij de da. Het is een soort lekkere kneedgum waar je het pilletje in kan stoppen. Ze eten het als een snoepje, dus hap slik weg :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Knuffel van Frutsel en Muppie (juni '16).
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: ontwormen

Bericht door castratenkoor »

Ik heb een medische tang met krom bekje gekocht. Daarna kun je een pil super handig achterop de tong leggen. Zonder dat je vingers geperforeerd worden.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: ontwormen

Bericht door Anne87 »

Easy pill heb ik hier ook wel eens geprobeerd, maar dat was hier geen succes. Wat bij mij hielp was de kat tussen de knieën, daarna het bekje open, pil erin, bekje dicht en dan over de keel wrijven tot de slikreflex opkwam. Dan was de pil weg. Niet prettig, maar ik ontworm(de) wel op vaste basis, wegens het eten van rauw (vers) vlees.
Dani_84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 dec 2015 13:10

Re: ontwormen

Bericht door Dani_84 »

Ik ontworm twee keer per jaar. Kittens vaker. Mijn katten komen vrijwel niet buiten, maar eten inderdaad ook rauw en vers vlees. Dus dan wel belangrijk.

Ik heb nu een kitten met een spoelworminfectie (ze kotste ze uit), dus gisteren alle drie ontwormd. Gelukkig gaat dat hier altijd heel makkelijk, alleen Ivy is daarna nog uren kwaad op me. Gisteren heeft ze uren in het badkamerkastje zitten mokken. Totdat ze honger krijgt en dan is ze alles weer vergeten.
Ivy (4), Big (4) & Lizzy (o)
Hun eigen album: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31020
kittentjes

Re: ontwormen

Bericht door kittentjes »

Anne schreef:Je zou een pillenschieter nog kunnen proberen.
En eventueel nog pilletje vermalen, oplossen in water en dan in een spuitje opzuigen en in bekje spuiten?
Soms kun je wormen zien in de ontlasting maar ik weet niet of dat een betrouwbare graadmeter is voor het niet hebben van wormen.
Wat vervelend dat het zo moeilijk gaat

Ik heb inmiddels je tip uitgeprobeerd en het ging zo goed, hij heeft alles binnen!
Plaats reactie