Hoelang behandelen?

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
Liesje22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 sep 2015 12:01

Hoelang behandelen?

Bericht door Liesje22 »

Hallo allemaal,

Ik vroeg me af hoe ik het beste preventief blijf behandelen tegen vlooien en hoe lang ik dat moet aanhouden?

Ragnar kreeg ongeveer eind maart, begin april vlooien (toen merkte ik het op), wellicht ergens opgepikt en mee naar huis genomen of via gezinshulp die het bij zich droeg oid.

Ragnar is dan als eerste behandeld met Stronghold en dan heb ik ook de omgeving gedaan (DA kent deze appartementsblok en heeft ooit een serieuze vlooienplaag in diverse app's geweest, alzo zijn we ook de omgeving goed gaan behandelen, spleten, chauffage, zetels, matras, plinten, onder en achter kasten, hoe klein de kieren ook, ...).

In mei is de opvangdame erbij gekomen, zij heeft dan ook gelijk Stronghold gekregen van me. Ze had een pipet Frontline mee gekregen, maar ik had zoiets van, als ik ze samen met hetzelfde behandel en het werkt, moet ik naderhand niet gaan dokteren wat wel werkte en wat niet.

In juni zijn dan de heertjes erbij gekomen en ook voor hen heb ik gevraagd om preventief te behandelen.

Juli is dan Freya erbij gekomen en zij had last van oormijt. Dus met Stronghold voor kitten behandeld, waardoor ze ook beschermd is tegen vlooien.

Onderhand is de Stronghold voor de grote op en heeft de opvangdame laatste pipet dan toch maar die Frontline gekregen (kan ze beter samen blijven behandelen ipv eentje overslaan en zo toch weer met vlooien zitten).
Freya moet nog één keer pipet krijgen en dan is haar Stronghold ook op.
De heertjes zijn slechts één keer behandeld, doch tot dusver geen vlooien gehad.

Hoe behandel ik nu beste verder?

Mijn idee was als volgt (slechts idee, dus als iets anders beter is, graag even delen aub!):

-Maandelijks de omgevingsspray blijven gebruiken, huis bv in 2 verdelen: ene week slaapkamers, hal en badkamer grondig sprayen en stofzuigen en pas na een week met nat poetsen, andere week leefruimte goed behandelen met extra aandacht voor krabpalen en zetels, pas na een week met nat poetsen en de poezen de week van sprayen iets minder in die ruimtes dan anders, gezien de actieve stof ongeveer een 4-tal weken werkzaam zou blijven.

Dit zou ik dan tot eind januari blijven doen en preventief herbeginnen in april en trachten een zomer lang (tot september) vol te houden?

-Eind oktober weer beginnen met pipet Stronghold, dan is het in principe weer tijd om te ontwormen.
De verwarming komt dan weer aan binnen, dus weer kans dat er een opflakkering komt van de vlooien.
(ervan uitgaande dat de opvangdame blijft, gaat het dan over 3 maanden pipet).

-April / mei weer 3 maanden Stronghold pipet geven.

-Maandelijks telkens een week lang grondig stofzuigen en die week echt niet wakker liggen van poetsen met nat, maar echt alles en alles zien te stofzuigen.
(tuurlijk stofzuig ik anders ook wekelijks hoor, maar ik bedoel die week echt dagelijks te stofzuigen en te concentreren op bv de zetel eens van plaats verzetten, onder kasten zien te komen waar je bij het dagelijkse / wekelijkse poetsen anders minder aandacht aan besteed, effectief alles eens grondig van de plaats nemen en ongeacht of het in de machine kan, de oppervlakte met nat te poetsen is of niet, echt alles eens deftig stofzuigen die week, anders als anders dus).

-Trachten maandelijks alle mandjes en alles wat de machine in mag en kan op 60°C wassen, alsook beddengoed en kussenslopen verschonen, gedurende een jaar.

-Minstens 2-maandelijks matras goed sprayen, gezien ze allen daar graag liggen en eens onder bed sprayen waar ik niet goed kan stofzuigen. Ook zien dat ik dit minstens een jaar lang doe.


En dan dacht ik dat het na een jaar (indien vlo-vrij gebleven) het oké zou zijn om te wachten tot aan de zomerperiode om weer preventief pipet te geven, indien ze aan het leibandje mee buiten gaan toch, anders zou ik denken dat het niet hoeft (als ze enkel binnen blijven dus).
Eventueel halfjaarlijks 2 maanden na elkaar nog eens goed de omgeving behandelen, bv alle spleten en kieren, achter en onder kasten, zetels, matrassen, kussens die niet in de machine kunnen edm en dan weer een week alles stofzuigen zonder wakker te liggen van het poetsen met nat, zodat je alles goed opgezogen krijgt en eventuele achter gebleven eitjes doen uitkomen, zodat die gedood kunnen worden met de spray.

Lijkt dat een goede manier of moet ik toch ergens iets aanpassen?
Als ze allen binnen blijven, moet ik dan nog preventief pipet geven of is dat echt niet nodig?
Hoelang blijf je best je omgeving preventief behandelen tegen vlooien en hoe intensief? (ik dacht dat in principe een jaar voldoende was)
Plaats reactie