Help! Teken in kattengras

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
anoukjanine
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mei 2016 19:35

Help! Teken in kattengras

Bericht door anoukjanine »

Hallo,
Ik heb een enorm groot probleem. Ik heb een maandje geleden kattengras gekocht bij de intratuin. Nu keek ik net op mijn vensterbank en tot mijn grote verbazing lagen hier allemaal hele kleine teken.. :shock: Op het moment dat ik het kattengras uit de pot haalde zaten er nog meer teken in de pot zelf...
Nu staat deze kattengras op mijn vensterbank in mijn slaapkamer. Onze kat kijkt namelijk graag vanuit mijn vensterbank naar buiten. Nu heb ik als het goed is alle teken weggehaald, maar wat als er nog een aantal verstopt zitten of met de kat mee door het huis zijn gegaan. Onze kat komt dan niet heel vaak op mijn bed, maar zul je net zien dat ze er vandaag wel op is gesprongen. Ik heb nu Beaphar tapijt spray (bestrijdingsmiddel tegen vlooien en -larven in de omgeving van de hond en kat en insectenspray gespoten op en rond mijn vensterbank, maar ik weet niet of dit genoeg is. Het is nu natuurlijk tweede pinksterdag en alle winkels zijn allang dicht dus het gaat me er nu alleen even om waar ik de omgeving en de rest van het huis mee kan behandelen. Als iemand een idee heeft dan hoor ik het graag.
(Onze kat komt niet buiten en wordt alsnog elke maand behandeld voor vlooien en teken. Onze hond komt natuurlijk wel buiten en wordt ook behandeld tegen vlooien en teken. Hier kan het dus niet van komen)
De enige tip die ik kan geven is koop geen kattengras bij de intratuin!
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Help! Teken in kattengras

Bericht door Dinky »

Je geeft aan dat er teken zitten in het kattengras?
Op de foto zie ik alleen maar zwarte stipjes die in mijn ogen niet lijken op teken: https://nl.wikipedia.org/wiki/Teken_(dieren)

Wanneer je wilt weten of het vlooieneitjes zijn dan kan je deze zwarte stipjes op een stuk vochtig keukenrol leggen. Wanneer er dan een roodbruine vlek ontstaat zouden het vlooienpoepjes kunnen zijn.

Ik zie hier geen teken in op de foto in ieder geval...
Laatst gewijzigd door Dinky op 17 mei 2016 14:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Help! Teken in kattengras

Bericht door Rik »

Bij de link was een ) weggevallen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Teken_(dieren)

Hebben de puntjes pootjes als je ze onder een microscoop of vergrootglas houd? (of hebben de kleintjes nog geen pootjes?)

Overigens zou ik teken op mijn kat erger vinden dan teken in mijn bed :shock: Teken in mijn bed is natuurlijk ook niet leuk maar als ze wat langer op je kat zitten en je merkt het niet lijkt me dit veel erger. Mij lijkt overigens ook dat de teek niet los zou laten als de kat op bed springt. Die teek heeft zich dan al lang vastgezogen aan de kat en laat dan niet zo makkelijk meer los. Dus voel goed door de haren heen (kroelen met de kat :)) en kijk of je ze daar kan vinden (als je echt zeker weet dat het om teken gaat).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Help! Teken in kattengras

Bericht door Dinky »

Ja, ook de kleintjes hebben al pootjes Rik ;-)
Zowel de larve, de nimf als de volwassen teek: http://www.lymenet.nl/info/teek
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
anoukjanine
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mei 2016 19:35

Re: Help! Teken in kattengras

Bericht door anoukjanine »

Ja ze hebben echt pootjes en voor zover wij weten bewogen ze zich ook als teken. De mevrouw van de intratuin was overtuigd dat het spinnen waren dus dan maar naar de dierenarts om ze te laten controleren. Die kwam tot de conclusie dat het bladluizen waren. Deze lijken volgens de dierenarts inderdaad enorm op teken. Het was dus gelukkig paniek om niks. Ik vond ze persoonlijk meer op teken lijken dan bladluizen, maar hij heeft het onderzocht dus het zal goed zijn. Eind goed al goed haha
Plaats reactie