Kat ontwormt, nu dode wormen?

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Kat ontwormt, nu dode wormen?

Bericht door Featherr »

He Jakkie! Aylin heeft wormen :( Nu heeft ze 4 dagen geleden een wormenpil gekregen voor ze naar ons toe kwam en nu komen er dus dode wormen uit. Kleine rijstkorreltjes.
Alleen ik kan me niet herinneren dat Minnie, Misty of Gizmo wormen had dus ik heb nog wat vraagjes daarover :grin:

Kunnen ze zich nou besmetten met die wormen die eruit komen? Die zijn dood toch? En Chloe loopt hier gewoon vrolijk rond tussen de honden, lopen die nu ook gevaar om besmet te worden? Ze krijg sowieso binnenkort een wormenpil voor de zekerheid.
En moeten ze nou over een maand wéér een ontwormpil of is dit genoeg?
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Kat ontwormt, nu dode wormen?

Bericht door Ennakee »

Hier is sprake van lintwormen
De stukjes die je vindt bevatten eitjes die voor (her)besmetting kunnen zorgen, ook van de andere dieren.
Ik zou even advies vragen aan de DA. En nog even aan de stichting waar ze vandaan komen welk anti-worm middel zij hebben gebruikt omdat niet ieder middel ook op lintwormen werkt.

http://www.dierenartsonline.nl/adviesbr ... ormen.html
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Kat ontwormt, nu dode wormen?

Bericht door Featherr »

Drontal Cat is een breedspectrum ontwormingsmiddel dat spoelwormen, haakwormen en lintwormen bij katten in één toediening bestrijdt. De werkzame stoffen van Drontal Cat zijn Pyrantelembonaat en Praziquantel.

Dit hebben ze gehad ;)
Dus de honden lopen nu wel kans dus om besmet te raken :( dat is wel rot. Die krijgen dus ook zo snel mogelijk een ontwormingspil.
Die zie je natuurlijk ook niet op het kleed enzo. He bah.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Kat ontwormt, nu dode wormen?

Bericht door Ennakee »

Enige wat je nu kunt doen is goed stofzuigen, lijkt mij.
En de billen vegen voordat de eipakketjes de grond raken.
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Kat ontwormt, nu dode wormen?

Bericht door Featherr »

Ik heb even contact gehad met een dierenartsassistente. We hadden het gelukkig fout! ;)
Die rijstkorrels zijn dode stukken lintworm. Die zijn dus niet bemettelijk! En de honden kunnen dus ook niet besmet raken.

alsnog krijgen ze wel een pil hoor!
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Kat ontwormt, nu dode wormen?

Bericht door Ennakee »

Op de site die ik had toegevoegd staat vermeld dat de eitjes in de uitgedroogde segmenten zitten.
Dus in de rijstkorrels.

Misschien moet je nog even googlen, want nu is er sprake van verschillende de informatie. Die elkaar tegenspreekt.
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Kat ontwormt, nu dode wormen?

Bericht door Featherr »

Hmm. Ik had ook gevonden dat eitjes alleen uitkomen in de darmen. En wat eruit komt zijn dode lintwormen, dus geen eitjes.
Ik ga in ieder geval even bellen met de DA maandag. En de honden krijgen sowieso een pil.

En dan weer dit: Lintwormen verraden zich snel; als uw huisdier een lintworminfectie heeft kunt u vaak kleine witte stukjes ter grootte van een rijstkorrel rondom de anus of in de ontlasting zien. Deze segmenten (delen) van de lintworm bevatten grote hoeveelheden lintwormeitjes.

Maar! Dit is natuurlijk wel allemaal al dood want ze hebben 4 dagen geleden een ontwormingspil gehad. Ik weet het niet hoor. lastig dit.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Kat ontwormt, nu dode wormen?

Bericht door Ennakee »

:shock: Ik weet niet of de eitjes doodzijn. En of wanneer die eitjes opgelikt worden, ze in de darmen dan alsnog uit kunnen komen. :shock: :?: :shock:

LASTIG!!!

SUCCES!! ;-)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Kat ontwormt, nu dode wormen?

Bericht door Featherr »

Dankje. Over een tijdje nog maar een keer de katten ontwormen. Ik heb alleen het idee dat alleen Aylin besmet is. Bij haar zag ik het ook bij haar kont en ze had een vlo. Ik heb wel 1 zo'n rijstkorreltje bij Chloe gevonden maar die zat op haar zij en ze liggen regelmatig bij elkaar dus ik denk dat die van Aylin was.

Maar goed, de honden krijgen maandag een wormenpil en de katten over een tijdje weer zodat ze echt allemaal dood zijn.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Kat ontwormt, nu dode wormen?

Bericht door Ennakee »

De lintworm komen vaak via de vlooien in de kat. Omdat katten zichzelf wassen en met het wassen ook vlooien die besmet zijn inslikken. En zo kan het ook bij jou dames begonnen zijn. Ze zijn waarschijnlijk ook tegen vlooien behandeld, mocht dat niet het geval zijn. Is dat ook een aandachtspunt, met het voorjaar en warme dagen in het vooruitzicht.

Je zegt dat ze veel bij elkaar liggen, wassen ze ook elkaar. Want dan kan er wel besmetting plaatsvinden via de eventuele eitjes.
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Kat ontwormt, nu dode wormen?

Bericht door Featherr »

Ja zeker dat ze ook behandeld zijn. Nee, ze wassen elkaar nog niet echt. Ik heb het ze pas 1x zien doen en dat was alleen maar een likje over de kop.
Maar nu ze ontwormt zijn en ze krijgen eitjes binnen dan gaan die toch ook weer gewoon dood?
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Kat ontwormt, nu dode wormen?

Bericht door Ennakee »

Ik denk zolang als het wormiddel werkt de wormen zullen sterven. Maar de eitjes blijven het risico vormen.
Waardoor je als het ware in een vicieuze cirkel terecht komt.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat ontwormt, nu dode wormen?

Bericht door castratenkoor »

Rijstkorreltjes verliezen betekent dat er een levende lintworm in zit. Voorlopig eens per maand ontwormen en ontvlooien zou ik doen, met middel van de dierenarts.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie