Omgevingssprays tegen vlooien in huis gevaarlijk?

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Gebruikersavatar
Oceania
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 aug 2015 10:03

Omgevingssprays tegen vlooien in huis gevaarlijk?

Bericht door Oceania »

Afgelopen weekend ontdekte ik dat er vlooien in huis zijn. Ik heb ze niet gezien maar merk het aan de beten die ik zelf krijg. De katjes heb ik meteen een pipetje advantage gegeven. We hebben alles grondig gestofzuigd en de bank en bedframe ingespoten met een mengsel van appelazijn en water. Ik hoopte dat dit afdoende zou werken, maar merk dat er helaas nog vlooien zijn.
Ik overweeg nu om een omgevingsspray te gebruiken voor in huis maar vind dit eigenlijk een beetje eng. In die sprays zit altijd Permethrin en die stof is giftig voor katten.. hoe kan ik ze dan na het sprayen (en na 2 uur luchten) veilig in huis laten lopen?
Wie heeft ervaring met deze situatie?
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Omgevingssprays tegen vlooien in huis gevaarlijk?

Bericht door nellebel »

heb ook pas vlooien gehad. na pipet advantage. volgens mij da zijn veel vlooien resistent tegen advantage geworden. ik heb nu tabletjes comfortis gebruikt. een uur na inname kwamen de vlooien uit de vacht gekropen en nadat ik de katjes goed had gekamd heb ik geen vlo meer op ze gezien. ik heb voor de zekerheid wel omgevingsspray gespoten. maar die spuit je alleen op plekken waar je niet met de stofzuiger kunt komen. want als ze stofzuigt dan zuig je het spul weer op. dus bijv tussen de plinten (staan bij ons in 1 kamertje wat van de muren)op goed bereikbare plaatsen hoeft het niet daar is goed stofzuigen voldoende. kleedjes en mandjes even uitwassen en even niet dweilen volgens mij DA, daar gedijen vlooien goed in in vochtige omgeving. ik heb er totaal geen last meer van. heb je je katjes al gecheckt? hebben zij nog vlooien? denk dat je daar even moet beginnen. als zij er nog hebben houdt het niet op. hebben zij er geen meer dan goed stofzuigen, iedere dag alle hoekjes en kiertjes en waar je echt niet kunt komen kun je die spray gebruiken. en daar komen de katten toch niet als het goed is (mijn katten komen niet tussen de plinten.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Oceania
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 aug 2015 10:03

Re: Omgevingssprays tegen vlooien in huis gevaarlijk?

Bericht door Oceania »

Mijn katjes heb ik gechecked met een vlooienkammetje.. ik vind niets op ze. Ik heb uberhaupt nog geen enkele vlo gezien, zowel in huis niet als op de katjes. Mijn vriend dacht wel eitjes te hebben gezien tussen de rand van het bed waar de lattenbodem op rust en onder de kussen van de bank. Maar het enige waar ik nu nog aan merk dat er vlooien zijn is dat ik iedere ochtend met beten en jeuk wakker word (duidelijk geen muggenbeten hoor :) )

Als je plinten en hoeken van je huis inspuit komt dat spul toch ook wel op plekken waar katjes bij kunnen komen? Een van mijn katjes ligt bv graag in een hoekje op de overloop te slapen. En ik zou niet weten hoe een plint in te spuiten zonder dat het er ook bovenop en deels omheen komt.
Of is het niet zo erg als je katten in aanraking komen met dat gesprayde spul?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6804
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Omgevingssprays tegen vlooien in huis gevaarlijk?

Bericht door Dinky »

Ik heb zelf toen ik vlooien in huis had de omgevingsspray van ecostyle gebruikt: http://www.ecostyleanimalcare.nl/hond-e ... vingsspray

Volgens mij zit daar geen permethine in als ik het mij goed herinner.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Oceania
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 aug 2015 10:03

Re: Omgevingssprays tegen vlooien in huis gevaarlijk?

Bericht door Oceania »

Fijne tip! Ik zie dat de werkzame stoffen kokosolie en citroenolie zijn. Werkte het goed voor jou?
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Omgevingssprays tegen vlooien in huis gevaarlijk?

Bericht door nellebel »

Ik weet zo niet wat ik heb gebruikt maar je kreeg er zo'n smal staafje bij om heel gericht in een kiertje te spuiten
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Omgevingssprays tegen vlooien in huis gevaarlijk?

Bericht door Ilone »

Je hebt het alleen na het slapen? Weet je zeker dat het vlooien zijn en geen wantsen?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Oceania
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 aug 2015 10:03

Re: Omgevingssprays tegen vlooien in huis gevaarlijk?

Bericht door Oceania »

Oh fijn om te weten nellebel.. dat maakt het een stuk makkelijker om het veilig te spuiten!

Ilone, dat heb ik me ook afgevraagd.. we hebben het bed / matras heel goed gecheckt en niets kunnen vinden. En ik dacht ook dat de beten van bedwantsen er iets anders uit zien dan die van vlooien (ik heb vooral beten met een bloedstipje in het midden) .. maar aangezien we de vlooien ook niet zien is niets volledig uitgesloten.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6804
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Omgevingssprays tegen vlooien in huis gevaarlijk?

Bericht door Dinky »

Oceania schreef:Fijne tip! Ik zie dat de werkzame stoffen kokosolie en citroenolie zijn. Werkte het goed voor jou?
Naar mijn weten werkt het ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Oceania
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 aug 2015 10:03

Re: Omgevingssprays tegen vlooien in huis gevaarlijk?

Bericht door Oceania »

Dank je Dinky, misschien wel de gouden tip :) Ik heb 3 flessen besteld en vanavond gaan we aan de slag!

Liet jij je katten gewoon in de kamer tijdens het sprayen? Nog andere tips?

Sowieso iedereen die hier heeft gereageerd heel erg bedankt!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Omgevingssprays tegen vlooien in huis gevaarlijk?

Bericht door nellebel »

Ik had ook twee flessen besteld. Bleek maar heel weinig nodig te hebben omdat je alleen in kiertjes hoeft te spuiten.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Omgevingssprays tegen vlooien in huis gevaarlijk?

Bericht door nellebel »

Ik heb in de middag gespoten en in de avond mochten de katten weer in de kamer
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Oceania
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 aug 2015 10:03

Re: Omgevingssprays tegen vlooien in huis gevaarlijk?

Bericht door Oceania »

Het is al weer even geleden, maar ik wil hier nog even laten weten dat we de vlooien weg hebben gekregen met de Eco style omgevingsspray. Ik ben nu echt fan van dat spul.. het is veilig voor je katten, huisgenoten en jezelf én minder slecht voor het milieu.. echt een heel prettig product :)

Bedankt voor jullie hulp allemaal!!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Omgevingssprays tegen vlooien in huis gevaarlijk?

Bericht door Anne »

Hier in huis gebruik ik de stoomreiniger altijd, dat consumeert alleen maar water, doodt vlooien en eitjes
Ik hou ook niet zo van chemische troep
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6804
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Omgevingssprays tegen vlooien in huis gevaarlijk?

Bericht door Dinky »

Fijn dat het is gelukt de vlooien weg te krijgen :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie