Eerste keer pleegkittens

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Mimi8430
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 aug 2015 13:37

Eerste keer pleegkittens

Bericht door Mimi8430 »

Hallo,

Ik heb sinds gisteren twee pleegkittens in huis van ongeveer 11 weken. Ze zijn erg bang maar hopelijk komt dat goed.
ik heb zelf een kat van 3 jaar oud maar die komt nu helemaal niet meer binnen. Kan dat goedgekomen? Ben bang dat ie straks wegloopt.
ik wou graag proberen of hij met kittens overweg kan omdat ik graag nestjes wil opvangen maar denk dat dit de eerste en laatste keer is.
iemand ervaring of tips?

Groetjes!
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: Eerste keer pleegkittens

Bericht door Lillith »

Hoe heb je ze aan elkaar geïntroduceerd? Ik vind 3 jaar nog niet 'te oud' om te wennen aan andere katten/kittens, maar het hangt heel erg af van hoe druk het in huis is en hoe ze aan elkaar geïntroduceerd zijn. Je oude kat moet nog wel een plek hebben die echt van hem alleen is en waar de kittens ook niet (kunnen) komen.
Mimi8430
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 aug 2015 13:37

Re: Eerste keer pleegkittens

Bericht door Mimi8430 »

Ik heb de kittens in een bench in de achterkamer. Ik heb ze paar keer los laten lopen in de voor en achterkamer.
ze komen niet in de hal, keuken en slaapkamer. Mijn andere kat wel.
Bij de kennismaking had ik de kittens in de bench en mijn kat rustig er heen laten lopen. Hij ging poosje kijken, ruiken en begon toen helaas te blazen en grommen.
Mimi8430
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 aug 2015 13:37

Re: Eerste keer pleegkittens

Bericht door Mimi8430 »

De kittens zelf spelen nog niet, wassen zich niet. Zitten eigenlijk veel in de bench, bangig
maar dat is niet erg na 1 dag toch?
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: Eerste keer pleegkittens

Bericht door Lillith »

Ik zou het niet meteen opgeven, maar ik zou de kittens wel de hele tijd in dezelfde kamer houden en dat de kat dan in 'zijn' andere kamers kan. Zet zijn etensbakje bij de deur van de kamer waar de kittens staan, dan kan hij daar eten en ondertussen hoort en ruikt hij de kittens. Als dat na een tijdje goed gaat, zou ik op een gegeven moment wisselen van kamer. Dus je kat even een tijdje in de kamer laten waar de kittens zaten en de kittens in een kamer waar je kat graag is. Geef vooral je kat wat lekkers te eten want dan went hij aan de geur en associeert hij het met iets lekkers te eten. Ondertussen vooral veel aanmoedigen en tegen hem praten.
Als dat een beetje goed gaat wissel je ze weer om, leg bijvoorbeeld eens een handdoekje van de kittens in zijn buurt/mandje. Dat soort dingen. Telkens blijven belonen als hij niets doet en negeren als ie onwennig doet.
Als dit allemaal een beetje goed gaat, ik zou er zo'n drie weken voor uittrekken eerlijk gezegd, dan kun je het nog een keer proberen door de kittens in de bench te laten maar de deur van hun kamer open te laten. Dan kan je kat, als hij er aan toe is, zelf in en uit de kamer lopen en misschien eens wat dichterbij de kittens kijken. Ook hier veel belonen en geruststellen!

Het is best wel wat werk, maar het zou fijn zijn als het wel goed gaat met je kat en pleegkittens want je doet een ontzettend goede daad :) Succes!
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: Eerste keer pleegkittens

Bericht door Lillith »

Wat misschien ook goed helpt is, als je er weer aan toe bent om je kat in dezelfde kamer te laten als de kittens, veel met hem spelen en veel belonen met snoepjes, kriebelen/knuffelen/borstelen en gewoon heel erg veel aandacht geven. Dan heeft hij veel afleiding van de kittens maar raakt hij wel gewend aan hun aanwezigheid in dezelfde kamer.
Mimi8430
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 aug 2015 13:37

Re: Eerste keer pleegkittens

Bericht door Mimi8430 »

Bedankt voor de tips! Maar dat lukt niet want hij wil niet eens meer binnen komen :(
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: Eerste keer pleegkittens

Bericht door Lillith »

Oei dat is wel vrij heftig. Ook niet met zijn favoriete speeltje of eten/snoepjes? Natvoer? Ik denk dat ie best wel geschrokken is van de plotselinge verandering en het feit dat hij niet meer de volle aandacht heeft. Sommige katten reageren daar heel slecht op en gaan dan opzoek naar een 'beter leventje'. Laat hij zich ook niet vangen? Ik zou er alles aan doen om te zorgen dat ie weer in huis is, en dan desnoods voorlopig maar even niet naar buiten.
Mimi8430
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 aug 2015 13:37

Re: Eerste keer pleegkittens

Bericht door Mimi8430 »

Hij heeft net wat lekker blikvoer gekregen bij de buitendeur...
probeer m wel te lokken straks :(
is het niet juist zielig als ik m dwing binnen te blijven?
komt het vaak voor dat ze in deZe situatie weglopen?
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: Eerste keer pleegkittens

Bericht door Lillith »

Tja je hebt ook katten die nog wel blijven 'hangen' maar nooit meer echte binnenkatten worden en je hebt katten die echt weglopen en niet meer terugkomen. Heb het nog nooit zelf mee hoeven maken maar vriendin van mij wel en ik heb het ook wel vaker gehoord van anderen. Het kan ook zijn dat ie alleen buiten blijft tot de kittens weg zijn, aangezien het pleegkittens zijn en dat hij daarna weer terugkomt.
Normaal ben ik zelf ook absoluut niet voor dwingen, maar om het risico dat hij echt weg loopt en niet meer terug komt te verkleinen zou ik wel mijn uiterste best doen om hem aan de nieuwe situatie op de juiste manier te laten wennen.
Mimi8430
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 aug 2015 13:37

Re: Eerste keer pleegkittens

Bericht door Mimi8430 »

Ok, ik heb m nu binnen. Zal proberen voor sowieso een paar uur. De deur van de kittens dichthouden? Of juist open zodat ie bij de bench kan snuffelen
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: Eerste keer pleegkittens

Bericht door Lillith »

Eerst dicht, het beste is als hij nu eerst even weer rustig op zijn gemak kan komen. Ik zou dan echt stap voor stap de dingen doen die ik hierboven heb opgenoemd, geduld is het sleutelwoord!!
Mimi8430
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 aug 2015 13:37

Re: Eerste keer pleegkittens

Bericht door Mimi8430 »

Ok, hij ligt nu zelfs lekker bij me te spinnen. Misschien denkt ie dat ze er niet meer zijn..
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: Eerste keer pleegkittens

Bericht door Lillith »

Goed teken, hij heeft je vast gemist. Ik denk dat het de initiële schok was van zo plotseling vreemde kittens in huis zien en ruiken. Als je hem nu langzaam helpt te wennen dan kan hij er veel beter mee leren omgaan en zal hij waarschijnlijk niet snel meer weglopen! Geef hem maar een dikke knuffel!
Mimi8430
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 aug 2015 13:37

Re: Eerste keer pleegkittens

Bericht door Mimi8430 »

Ik hoop het zo!!
Heel erg bedankt voor je hulp!
Plaats reactie