Hoelang voor een pipet werkt?

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rosalie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 mar 2012 21:35
Locatie: Rijswijk

Hoelang voor een pipet werkt?

Bericht door Rosalie123 »

Hi! Ik (maar eigenlijk vooral Bagheera) zit met een probleempje. Vlooien...

Een week voor kerst was hier een paar keer een hond op bezoek geweest. Op een avond vond VL opeens een vlo op tafel. Kat in de wasbak gezet, even hard geaaid, en jawel: een hoop vlooienpoep uit haar vacht. Dus pipetje in de nek (fiprospot, van de dierenwinkel) en afgewacht. Verder geen vlo meer gezien maar de vlooienpoep blijft maar uit haar vacht komen. Nu heb ik vorige week opnieuw een pipet gegeven. Ook is Bagheera een keer in bad gevallen dus lekker doorweekt geweest. Toch blijf ik vlooienpoep zien in de wasbak.

Moet ik nu nog verdere actie ondernemen? Zou het kunnen dat ze nog vlooien heeft, of is die poep gewoon oud en duurt dat een paar maanden voor het weg is? Of werkt die fiprospot niet? Ik heb geen eerdere ervaringen met vlooien, maar wordt een beetje kriebelig bij het idee. Heb al het beddengoed extra heet gewassen, goed gestofzuigd en de ligplekjes ook in de wasmachine gedaan waar mogelijk. En nu?
Groetjes,
Rosalie & Bagheera
(*fotoalbum*)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Hoelang voor een pipet werkt?

Bericht door Ms Maaike »

Wat is de werkzame stof in fiprospot? Pas op met zo snel pipetjes geven hoor, het spul is best giftig. Vlooienpoep, hoe weet je dat zeker? Heb je het nat gemaakt en werd het rood? Bel de dierenarts even voor hoe je het nu het beste aan kunt pakken, hij/zij heeft ook de betere antivlomiddelen op de plank staan (geen Frontline hoop ik).
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Rosalie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 mar 2012 21:35
Locatie: Rijswijk

Re: Hoelang voor een pipet werkt?

Bericht door Rosalie123 »

Fiprospot: Fipronil 50 mg, hulpstoffen butylhydroxyanisol 0,1 mg, butylhydroxytolueen 0,05 mg.
Mag elke 4 weken gegeven worden, er heeft precies 4 weken tussen gezeten.

Vlooienpoep, tja ik weet het niet 100 % zeker, maar we zagen zwarte puntjes in de wasbak na haar daar geaaid te hebben, in contact met water liepen die puntjes meteen roodbruin uit. Googlen leerde me dat dat dan wel vlooienpoep zou zijn. Of kan het ook wat anders zijn? Lastig dat je bij een zwarte kat niet veel ziet op de vacht...
Groetjes,
Rosalie & Bagheera
(*fotoalbum*)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Hoelang voor een pipet werkt?

Bericht door Ms Maaike »

Dan is de kans inderdaad groot dat het vlooienpoep is. Ik zou toch even de dierenarts bellen, dan kun je vragen of en welk middel je nu het beste kunt gebruiken. Bellen kost maar een schijntje. :)

Edit: een pipet zorgt binnen een dag dat alle springende vlooien dood zijn. Dus of het pipet werkt niet (dat kan best als je het bij een dierenwinkel hebt gekocht) of er zitten vlooieneitjes in kieren van de vloer bijvoorbeeld (stofzuigen met een vlooienband schijnt te werken).
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Rosalie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 mar 2012 21:35
Locatie: Rijswijk

Re: Hoelang voor een pipet werkt?

Bericht door Rosalie123 »

Bedankt, ik zal de dierenarts eens bellen voor eventueel een andere pipet, stronghold of advantage schijnen goed te bevallen hier las ik. Maar dan wel weer 4 weken wachten.
Groetjes,
Rosalie & Bagheera
(*fotoalbum*)
jinx857
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 12 jan 2015 20:38

Re: Hoelang voor een pipet werkt?

Bericht door jinx857 »

Stronghold werkt super, alleen via dierenarts verkrijgbaar
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Hoelang voor een pipet werkt?

Bericht door artemis »

Er is toenemende resistentie van vlooien tegen fipronil, de werkzame stof die in de pipet zit die je gegeven hebt en die ook in de bekende Frontline pipetten zit...

Stronghold zou ik in jouw geval links laten liggen. Het is duurder dan ADvantage en werkt ook ontwormend MAAR het werkt niet tegen lintworm. Vermits vlooien de kat met lintworm kunnen besmetten is een breedspectrum ontworming na een goede vlooienbehandeling aangewezen en die heb je niet met Stronghold.

Daarom zou ik Advantage adviseren, wat een prima middel tegen vlooien is, en eens de kat zeker vrij is van vlooien een ontworming met Milbemax.
Plaats reactie