kale plekken door overdreven vachtverzorging

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
seahawk
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 okt 2014 00:01

kale plekken door overdreven vachtverzorging

Bericht door seahawk »

Gaat om een brit kort haar van 2 jaar, ze gaat goed met onze andere katten om, en laat zich ook goed aanhalen, komt ook naar ons toe als we haar naam roepen, dus denk niet in eerste plaats dat ze last van stress heeft, wie heeft hier ervaring mee en wat is er aan te doen?
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: kale plekken door overdreven vachtverzorging

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Dierenarts
testen doen
mits een allergie?
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
jmashford
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 sep 2014 10:09

Re: kale plekken door overdreven vachtverzorging

Bericht door jmashford »

Als een kat overdreven aan de vacht aan het likken is, kun je spreken van jeuk. Jeuk bij een hond uit zich door schuren en krabben, bij de kat dus door overdreven likken met als gevolg kale plekken.
Heel vaak komt dat door een vlooienallergie, maar het kunnen ook andere allergiën zijn.dat laatste is erg lastig uit te zoeken bij een kat.
Ik denk dat je toch beter een bezoekje aan de dierenarts kunt maken.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kale plekken door overdreven vachtverzorging

Bericht door Adriana »

verveling en missch toch ook stress.
leeftijdsverschil met anders katzels missch te groot,
missch opgegroeid zonder leeftijdsmaatje.
missch overspronggedrag. missch vlooienallergie.

kijk zelf (via zoekfunctie rechtsboven) naar ervaringen forum met telizen, zylkene en destress (huisdierendokter) en zo nodig ontvlooien met goed da-middel, zie ervaringen op het forum met div middelen.
welkom op het forum! voorstelberichtje met meer info over katzels/dieren..?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
seahawk1949
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 okt 2014 09:42
Contacteer:

Re: kale plekken door overdreven vachtverzorging

Bericht door seahawk1949 »

Zal eerst gaan ontplooien me strengheid vast bedankt
seahawk1949
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 okt 2014 09:42
Contacteer:

Re: kale plekken door overdreven vachtverzorging

Bericht door seahawk1949 »

Bedoel natuurlijk ontvlooien.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kale plekken door overdreven vachtverzorging

Bericht door Adriana »

ontvlooien met stronghold bedoel je denk ik..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
seahawk1949
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 okt 2014 09:42
Contacteer:

Re: kale plekken door overdreven vachtverzorging

Bericht door seahawk1949 »

Tuurlijk zal de automatische spelling uitzetten
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: kale plekken door overdreven vachtverzorging

Bericht door nellebel »

is de huid beschadigd of niet? mijn nellie deed dit ook, bij haar was het stress door trauma's. zij likte zich met momenten heel veel, maar nooit dat de huid was beschadigd. zij werd alleen kaal op de plekken. zij likte dus voornamelijk de vacht en niet haar huid. soort van overspronggedrag door stress
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: kale plekken door overdreven vachtverzorging

Bericht door Ms Maaike »

Wanneer de huid beschadigd raakt is er meestal sprake van jeuk en vaak ontstaat die jeuk ten gevolge van een allergische reactie. Alleen het kaallikken van de plek duidt meestal op stress.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
LisSam
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 okt 2014 21:10

Re: kale plekken door overdreven vachtverzorging

Bericht door LisSam »

Hallo, mijn Lis heeft dat een tijd gehad. Zij likte haar buikje en een deel van de pootjes kaal. Dat bleek stress te zijn. Toen de buurkater, die toen nog vaak ongenood het huis in kwam, ging hemelen, is Lis tot rust gekomen. Het is voor haar heel kenmerkend dat ze dat doet door stress. Nu heeft ze weer een prachtig behaard buikje. ik ben er mee naar de da geweest die me vertelde dat het aan stress kon liggen. ook zij ze me op te letten of ze er in bepaalde periodes meer last van had. Mijn katten krijgen ook Stronghold via een pipetje en aanvullend ééns per kwartaal Profender omdat ze veel prooidieren eten. dat is dus tegen lintworm als ik me niet vergis. dit wordt goed verdragen. Stress dus bij overdreven vachtverzorging. lijkt mij. ik sluit me aan bij Maaike. groetjes. Judith.
Plaats reactie