Lintworm, sneller terug naar dierenarts?

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
Scratch
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mei 2014 09:44

Lintworm, sneller terug naar dierenarts?

Bericht door Scratch »

Hoi,

Sinds deze woensdag hebben wij 2 kittens (nu bijna 10w dan zeker) in ons appartement. Ze kwamen uit een vrij onverzorgd nestje bij mensen thuis (ze moesten de arme schaapjes achter het wasmachine uittrekken :-( ) dus hebben we ze direct naar de dierenarts gedaan om ze te onderzoeken. Daaruit bleek dat ze vol vlooien zaten. Dus direct ontvlooit met pipetje advocate.

Nu kreeg onze zwarte (Mako) eergisteren avond erg last van diaree en hadden we opgedroogde 'rijstkorrels' in de zetel terug gevonden, wij zaterdag ochtend terug naar de dierenarts. Electrolyten meegekregen tegen uitdroging en een potje om ev. Eitjes in mee te doen.

Vanochtend is zijn stoelgang wel al wat vaster maar zat er dit keer een levend eitje in, duidelijk van een lintworm als je het mij vraagt (zo'n rijstkorrel met peristaltische bewegingen)

Nu is mijn vraag of we vroeger naar de DA terug moeten, hij zei tegen ons woensdag. Maar onze Mako vind ik sowieso al magerder als zijn zusje dus weet ik niet goed of ik wel wil wachten?

Daarboven zei onze DA dat Advocate ook zou werken tegen lintwormen, maar een goede vriendin van mij, in haar 5de jaar dierengeneeskunde, had de bijsluiter gedownload en meende dat ze nog een extra spuitje zouden moeten krijgen... Dus ik zit in tweestrijdt...

Graag dus jullie advies, want ik ben wel een bezorgd moedertje aan het worden.

Ps. Voor de rest eten en drinken de kittens zeer goed, ziet hun pels sinds de ontvlooiing er pakken beter uit en zijn ze speels en actief als ze wakker zijn...

Pss. Ze wogen ook vrij weinig vond ik persoonlijk voor 9w, we hebben ze hier zelf gewogen op de keukenweegschaal en de zus woog 770gr en de broer 730gr... Maar op de 3 dagen hier zijn ze wel beiden bijna 50gr bijgekomen ondanks de stress van de verhuis
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Lintworm, sneller terug naar dierenarts?

Bericht door Kattebeest »

Inderdaad, niet alle vlooien- en wormpipetjes werken tegen de lintworm. Zou de bijsluiter van advocate goed doornemen. Gebruik naast vlooienpipetjes van stonghold een pilletje (of halve pil, weet het even niet uit mijn hoofd) milbemax tegen wormen, dat is ook tegen lintworm.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Lintworm, sneller terug naar dierenarts?

Bericht door Kattebeest »

Wormen worden vaak met de wetenschappelijke naam in bijsluiters genoemd. Even voor de zekerheid op google opzoeken maar volgens mij wordt de lintworm weergegeven als Taenia spp.

Edit: omdat het bij jou om kittens gaat extra goed opletten wat je ze geeft. Geen ervaring met kittens, enkele andere forumleden wel (Eveline, Mittenslief, Brittenbolletje en nog wat anderen).
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Lintworm, sneller terug naar dierenarts?

Bericht door Adriana »

http://www.brekz.nl/zoeken?controller=s ... tAodAjMAzg
http://www.medpets.nl/milbemax+kat/?s2m ... escription

milbemax kittens en kleine katten is lichtrood, volwassen is donkerrood.

zelf bijsluiter even opzoeken..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Lintworm, sneller terug naar dierenarts?

Bericht door eveline1982 »

Ik raad je zowiezo aan om even een belletje te plegen naar de dierenarts. Ontwormen is een aanslag op het lichaam van een kitten. Als een kitten er al niet al te best aan toe is, kan een dubbele ontworming fataal zijn maar niet ontwormen als het wel nog een keer nodig is kan ook slecht zijn. Kiezen tussen 2 kwade dus. Als de dierenarts adviseerd om nog een keer te ontwormen kan dit met oa milbimax kitten. Ik raad je wel aan extra alert te zijn dan.

Om aan te sterken en aan te komen kan je bij je dierenarts vragen naar rc conveleance suport. Dit is licht verteerbaar en voor katten/kittens die een slechte start hebben gehad, ziek zijn (geweest) of moeten aansterken na een operatie. Dit poeder aan te maken met water is ook goed nu voor zijn darmen, zodat die niet te veel werk hebben.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Lintworm, sneller terug naar dierenarts?

Bericht door artemis »

Kattebeest schreef:Inderdaad, niet alle vlooien- en wormpipetjes werken tegen de lintworm. Zou de bijsluiter van advocate goed doornemen. Gebruik naast vlooienpipetjes van stonghold een pilletje (of halve pil, weet het even niet uit mijn hoofd) milbemax tegen wormen, dat is ook tegen lintworm.
Ik heb mij altijd afgevraagd of het wel aangewezen is om Stronghold te combineren met andere ontwormingspillen zoals Milbemax of Drontal. Stronghold ontwormt ook, maar niet tegen lintworm. Is beide gebruiken dan niet teveel van het goede?

Persoonlijk heb ik oa voor die reden nooit Stronghold gebruikt tegen vlooien want als ik ontworm wil ik breed-spectrum ontwormen en dat heb ik niet met die pipet. Dus ik moet sowieso iets anders geven om te ontwormen..
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Lintworm, sneller terug naar dierenarts?

Bericht door Kattebeest »

Stronghold is het laatste anderhalf jaar het enige middel wat bij Kasper tegen vlooien werkt. En ja, het is ook tegen bepaalde wormen. Erg jammer dat de lintworm er niet bij zit want het voelt inderdaad aan als wat veel van het goede. Ontvlooi en ontworm nooit tegelijkertijd, zit altijd minimaal twee weken tussen.

Omdat het een buitenkater is zou ik officieel 4x per jaar moeten ontwormen en iedere maand ontvlooien. Beperk me tot 2x per jaar ontwormen en ontvlooien als ik denk dat het nodig is. Vooral omdat hij sinds kort nierfalen heeft ben ik extra alert op wat hij binnen krijgt.

Anderhalf jaar geleden heb ik hem wel een tijdlang iedere maand ontvlooid vanwege een vlooienprobleempje in huis. Eerdere middel werkte ineens niet meer en door het wachten op het opnieuw kunnen toedienen van een pipet hadden de vlooien een tijdlang vrij spel ;-) .

Wat gebruiken Piwi en Pappie tegen vlooien en wormen?
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Lintworm, sneller terug naar dierenarts?

Bericht door artemis »

Nancy, tegen de vlooien geef ik Advantage. De laatste jaren nog maar 2 à 3 keer per zomer. Hangt af van de infectiedruk en die is er hier nauwelijks nog met slechts 1 kat met wie ze contact kunnen hebben en die ook behandeld wordt. Ze gaan ook nog amper het terras af.
Lang geleden (toen hier nog wel infectiedruk was en de katten meer buiten gingen) gaf ik Frontline tot ik merkte dat ze al na 2 weken terug vlooien hadden. Met Advantage nooit een probleem gehad.

Tegen de wormen geef ik Milbemax, de laatste jaren nog 1 keer per jaar.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Lintworm, sneller terug naar dierenarts?

Bericht door eveline1982 »

Dat is ook de reden dat ik nooit stronghold heb gebruikt Artemis. Ik kon het, toen ik nog kittens opving, via de dierenarts voor de inkoop prijs krijgen maar omdat het een aantal soorten niet dood en ik dubbelop te veel vond ben ik nooit op het aanbod ingegaan.

Wij gebruiken hier oa milbimax en voor de vlooien bolfo gold. In bolfo gold zitten dezelfde werkzame bestanddelen als in Advantage maar scheelt een paar euro in de prijs.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Scratch
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mei 2014 09:44

Re: Lintworm, sneller terug naar dierenarts?

Bericht door Scratch »

Update, onze Mako is 2 weken woensdag gewoon terug naar de DA. We hadden ook zo'n doosje bij met uitgedroogde wormpjes. Dus de DA zei dat het aarsmaden waren.

Hebben wij een pipetje Profender mee gekregen om zaterdag er nog eens op te doen, zaterdag gegeven (goed op de huid proberen te doen in de nek). En nu zondag, een week later aai ik hem als hij bij mij zit, en merk ik als hij weg gaat dat er een worm op mijn broek hangt :shock:

Voor de rest heb ik niet de indruk dat hij er last van heeft, vacht ziet er mooi uit en hij is heel energiek.. Maar ik vind het toch wat vies...

Terug naar de DA dan maar? Want ik als ik nu zelf nog eens zou ontwormen dan is het de 3de keer op de 2,5 week dat hij bij ons is... Hij is nu net geen 12 weken normaal

Ik begin het wat 'beu' te geraken en vind het ook wat sneu voor hem. Wil er dus snel vanaf!

(Ps bedankt voor het advies allemaal, van de soorten ontwormingen ga ik zeker meenemen, maar omdat ik me er zelf nog niet helemaal mee bekend ben dacht ik toch beter naar de DA te gaan :) )
Ralubai
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 mei 2014 19:59

Re: Lintworm, sneller terug naar dierenarts?

Bericht door Ralubai »

Advocate werkt niet tegen de lintworm! Je kan het best een tabletje milbemax geven en dit na 2 weken herhalen. Daarna als je advocate/stronghold gebruikt is milbemax 2 x per jaar voldoende, bij echte jagers zou ik gewoon 4x per jaar aanhouden.

Groet Jolien, dierenartsassistente
Ralubai
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 mei 2014 19:59

Re: Lintworm, sneller terug naar dierenarts?

Bericht door Ralubai »

Lees net je laatste bericht.. Wacht even 2 weken en doe dan de milbemax zoals ik aangaf. Dan moet je probleem zijn opgelost. Wel heel goed je handen blijven wassen en evt kids ff niet bij ze laten.. Anders moeten jullie straks ook ontwormd! Wel is het ook heeeeel belangrijk dat je alle huisdieren tegelijk behandeld!
Scratch
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mei 2014 09:44

Re: Lintworm, sneller terug naar dierenarts?

Bericht door Scratch »

Even updaten, dat misschien als iemand zelf ooit hetzelfde voor heeft, dat die ook een antwoord heeft.

Onze 2 schatjes maken het goed. Het bleek dus effectief lintworm te zijn, we zijn zelf naar een apotheker gestapt, die geen Milbemax maar wel zo'n tube had (ben vergeten welke) en hebben zelf 2x ontwormd om de 2 weken. Blijkbaar omdat het enkel de 'volwassen' uitgekomen lintworm doodt en niet de eitjes.

Sindsdien zijn ze volledig vlooi en worm vrij :)

We zijn ook overgestapt op een andere dierenarts, aangezien ik hem niet meer vertrouwde, en de nieuwe DA heeft ze nu al gesteriliseerd :)

het kleiner/magerder zijn bleek ook echt aan de wormen te liggen, aangezien het ventje nu al flink zijn zus heeft ingehaald met al bijna 700 gram ;)

Moesten de mensen die gereageerd hebben het toch nog lezen, bedankt allemaal!
Plaats reactie