Giardia en cryptosporidium.

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
paasnini

Giardia en cryptosporidium.

Bericht door paasnini »

In april kwam ons vierde coonkitten Tommy. Vanaf het begin slechte ontlasting, na een maand snaptest gedaan: negatief. In de herfst was hij niet on orde, diagnose darmvirus. Antibiotica en iets tegen misselijkheid. Ook in december was het raak, terplekke is een swap genomen en direkt onder de microscoop; niets te zien. 2,5 Week geleden was ik de spuitpoep zat en het lukte eindelijk van 3 dagen poep te verzamelen. Op donderdag ingeleverd, maandagochtend werd ik gebeld dat hij positief was op Giardia en cryptosporidium. Die laatste lift vaak mee met Giardia. Dus alle 6 de katten 5 dagen Panacur en het huis op z'n kop. Een stoomreiniger had ik al dus dat was fijn (wel goed nadrogen, Giardia is gek op warmte/vocht. Na een paar dagen pillen en poetsen hebben alle katten mooie ontlasting. Scheelt veel stress want iedere keer was Tom aan de spuitpoep op een heel onhandig moment, of heel broeg of net als we naar bed gingen en dat betekend kat wassen, vloer en bak ontsmetten en na het wassen de badkamer ontsmetten.
Omdat ik veel (verschillende adviezen) heb gelezen wilde ik meer weten en ben wat fabrikanten gaan melen en vakbladen gelezen. Stomen en wassen boven 60 graden is prima, voor chloor is Giardia resistent en Dettol dood geen parasiet alleen bacterien en schimmels. Van Byotrol (Savic Refresh'r ).
In het tijdschrift voor diergeneeskunde trof ik een vrij recent artikel dat eigenlijk alleen een quaternaire ammoniumverbinding de Giardia dood. dan is google je beste vriend en ontdek je dat er 2 producten eenvoudig te verkrijgen zijn nl. Suma Bac D10 en Cif hygiënische keukenreiniger. De laatste was niet leverbak dus nu heb ik Suma Bac. Het ruikt niet echt, het prikt niet op de huid en maakt goed schoon (ook stof). Enige nadeel is dat het 5 minuten moet inwerken en nagespoeld moet worden met water.
Het huis is van top tot teen schoon, bakken worden verschoont, overal liggen dekens, kleden, lakens en handdoeken over (banken, het bed, krabpaal) die om de dag worden geruild voor schone, alles op 60 of 95 graden gewassen met een scheut schoonmaak azijn.
Morgen weer beginnen met pillen. Met de hertest moeten we even wachten, dode Giardia resten kunnen een vals positieve uitslag geven.
Maar wij gaan winnen van dit onzichtbare monster.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Giardia en cryptosporidium.

Bericht door Sifra »

Hoe is het nu met Tommy? Zijn de parasieten verslagen?
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Plaats reactie