Logeerpoes: Wat is nu wijsheid mbt tot 'beestjes'?

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MartinaH
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 feb 2014 20:02

Logeerpoes: Wat is nu wijsheid mbt tot 'beestjes'?

Bericht door MartinaH »

Sinds kort hebben wij 'n logeer poes, Truusje. Ze is de kat van m'n schoonmoeder, en voorlopig blijft poes bij ons tot m'n schoonma 'n nieuwe woning heeft gevonden.

Truus komt eigenlijk niet buiten, hooguit eens in de tuin. Ze jaagt niet, maar er lopen hier (helaas) wel muizen rond (achterbuurman heeft herten in de tuin). De honden die hier op bezoek komen, zijn alle netjes behandeld tegen vlooien, wormen en teken. Vlooien hebben we helaas al eens gehad (zonder kat of hond), maar door de muizen op de zolder (daar vonden we de vlooien ook, en daar komt echt geen hond :p )..

Nu resten mij slechts wat vragen, die mij zijn gebleven (ondanks 't doorzoeken van dit super forum):
Is 't 'n goed idee om poeslief preventief te beschermen tegen vlooien?
Inentingen ook nodig?

(PS: Is er 'n introductie topic? Schoot me net te binnen :oops: )
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Logeerpoes: Wat is nu wijsheid mbt tot 'beestjes'?

Bericht door Kattebeest »

Een nieuw topic aanmaken en je voorstellen kan hier.

Zou poes inderdaad beschermen tegen vlooien en wormen, we gebruiken hier Stonghold tegen vlooien, oormijt (en nog wat, kan er even niet opkomen) en milbemax tegen wormen. Beide middelen haal ik bij de dierenarts.

Hoe oud is poes en wanneer is ze voor het laatst ingeënt?
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
MartinaH
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 feb 2014 20:02

Re: Logeerpoes: Wat is nu wijsheid mbt tot 'beestjes'?

Bericht door MartinaH »

Vlooien bescherming goed idee. Okay, dat is simpel te regelen. Ontwormen zie ik (persoonlijk) geen heil in, aangezien ze alleen de brokjes eet die ze krijgt. De kans dat je resistentie opwekt is dan eigenlijk groter dan de baten hiervan.

Truus word 11, en de laatste inenting is geweest in 2004, ze heeft eigenlijk alleen de kitten entingen gehad :S

Dank U / je voor de reactie en de link ^_^
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Logeerpoes: Wat is nu wijsheid mbt tot 'beestjes'?

Bericht door Kattebeest »

Snap je redenatie over resistentie, of het helemaal juist is durf ik niet te zeggen.

Dierenartsen adviseren 4x per jaar ontwormen voor buitenkatten en 2x per jaar ontwormen voor binnenkatten. Ik ontworm mijn binnen-buiten kater ook niet strikt 4x per jaar maar wel met enige regelmaat.
Voordat de kater in huis kwam heeft hij zeker een paar maanden een zwervend bestaan geleid. Eenmaal in huis presteerde hij het om op een ochtend in de gang over te geven. Kijk altijd naar wat eruit komt ;-) en zag een wild krioelende massa (denk spoelwormen). Dat nooit meer, kan ook nooit goed zijn voor de kat.

Milbemax werkt ook tegen lintworm. Niet alle middeltjes uit de dierenwinkel werken daartegen, dus even goed opletten. Omdat je een vlooien/lintwormenkweekje op zolder hebt (muizen) zou ik het toch zeker overwegen. Verder weet je nooit wat je mee naar binnen neemt onder je schoenzolen.

Wat betreft enten ben ik erg benieuwd naar de reacties. Mijn kater is ook hoog nodig aan een enting toe maar heb inmiddels begrepen dat er risico's verbonden zijn aan het vaccineren van oudere katten, ze kunnen er juist erg ziek van worden.
Verder zou een standaardcocktail niet nodig zijn maar vaccinatie op maat, in overleg met de dierenarts. Ben er nog niet achter wat wijsheid is. Het vaccineren van een oudere kat kan je op twee manieren benaderen:

1. Mijn kat is wat ouder en heeft door de jaren heen voldoende weerstand opgebouwd (= niet vaccineren).
2. Omdat mijn kat wat ouder is heeft hij minder weerstand en is dus vatbaarder voor ziekten (= wel vaccineren).

Afgezien van de mogelijke risico's neig ik naar optie 2.

Edit: Een maand geleden uitgebreid met de paraveterinair (en echtgenote dierenarts) over gesproken. Mijn dierenarts is niet zo'n voorstander van antibiotica en ook niet van teveel inenten. Zij zeggen: kittenentingen en daarna nog regelmatig laten inenten tot een jaar of 4-5. Daarna hoeft het niet zo nodig tot ze een oudere leeftijd bereiken en de weerstand dus lager is. En natuurlijk verschilt het per kat.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Logeerpoes: Wat is nu wijsheid mbt tot 'beestjes'?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou een combinatie - pipet in haar nek doen, wat werkt tegen vlooien en wormen. Die kun je halen bij een dierenarts, dan moet je wel weten hoeveel ze weegt.
Je geeft aan dat ze wel eens in de tuin komt. Ze kan wormen oplopen door vogelpoep b.v.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Logeerpoes: Wat is nu wijsheid mbt tot 'beestjes'?

Bericht door Dinky »

Wat is wijsheid is altijd lastig ;)

Preventief behandelen tegen vlooien is niet nodig wanneer je haar regelmatig gaat kammen met een vlooienkam. Dan zal je snel opmerken of ze vlooien heeft en kan je behandelen. Niet elk middel tegen vlooien werkt even goed omdat tegen bepaalde soorten resistentie is ontstaan.

Wel ben ik er een voorstander van om in elk geval een keer per halfjaar te ontwormen. Wormen zullen bij een volwassen kat namelijk niet snel opvallen omdat ze er geen symptomen van hebben, behalve wanneer ze al helemaal vol zitten.

Qua inenten heb ik voor mijzelf gesteld dat ik dat één keer in de 3 jaar wil doen zodat er bescherming is tegen kattenziekte. Wanneer ze kattenziekte oplopen en ze zijn niet geënt dan is de kans zeer reëel dat ze het niet overleven.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie