comfortis vlooientabletten

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

comfortis vlooientabletten

Bericht door Sunnetje »

Vanochtend ben ik met mijn Isis naar de dierenarts geweest omdat ze al 3 dagen hoest.

Ze heeft een diepe, rochelende hoest en braakte eergisteren ook 2x helder vocht/slijm uit. Ik dacht dat er een haarbal dwars zou zitten en dat die vanzelf wel eruit zou komen, ze was immers niet benauwd, at en dronk goed en was gewoon actief en alert.

Maar 3 dagen vond ik toch wel lang duren, dus vanochtend naar de DA. Diagnose: inderdaad haren die irriteren in de keel, maar Isis bleek ook vlooienallergie te hebben, waardoor ze waarschijnlijk zoveel is gaan wassen en likken en dus al die haren binnenkreeg.

Ze heeft nu lax-a-past tegen de haren en mijn dierenarts raadde me Comfortis aan, een nieuw soort vlooientablet wat een werkingstijd van 4 minuten heeft (voor het hele lichaam) i.p.v. de +-20 minuten die het normaal duurt voordat het middel via een pipetje door het hele lichaam heen is.

Deze tablet geef je eens in de 4 weken. Het schijnt een rundsmaakje te hebben, handig voor moeilijk te pillen katten.

Ik heb het nog niet meteen gekocht, wilde er eerst nog wat extra info over opzoeken, maar ik kan er aan gebruikers ervaringen eigenlijk weinig over vinden, alleen over het middel voor honden.

Is er hier iemand die deze pillen gebruikt? wat zijn jullie ervaringen?
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Roest
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 aug 2013 19:21

Re: comfortis vlooientabletten

Bericht door Roest »

Het is een vrij nieuw middel vandaar dat je er weinig over vindt. In de Verenigde Staten is het iets langer op de markt en daar is wat meer te vinden.
Eigenlijk hetzelfde als bij de meeste andere middelen. Alles tussen jubelen tot horrorverhalen.

Geen te hoge dosis geven en bij de eerste keer geven even in de gaten houden dat ze geen allergische verschijnselen heeft. Problemen komen voornamelijk van één van de twee, mensen die de kat een te hoge dosis geven of in vrij uitzonderlijke gevallen een overgevoeligheidsreactie van de kat.

Mijn kat was eerst niet te benaderen dus zocht ik naar een middel dat ik 'op afstand' kon geven en kwam zo comfortis tegen. Later toch voor spot on gegaan maar heb dit nog wel in mijn achterhoofd voor volgend seizoen. Voor honden is het al langer op de markt en daar hoor je veel tevreden geluiden.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: comfortis vlooientabletten

Bericht door castratenkoor »

Ik ben er eerlijk gezegd huiverig voor katten oraal vlooiemiddel toe te dienen. Er zijn eerder dat soort middelen geweest en die zijn stuk voor stuk weer uit de handel genomen.
Dus nee ik ga het absoluut niet gebruiken en hou het bij de pipet in de nek.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Xtrada
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 okt 2010 14:15

Re: comfortis vlooientabletten

Bericht door Xtrada »

Ik test liever niks wat hier nog niet echt bekend is. En daarbij ben ik ook niet gek op tabletjes voor ontvlooien. Ik blijf bij de pipets
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: comfortis vlooientabletten

Bericht door Sunnetje »

Isis haar huid is gelukkig weer mooi genezen, hoewel ik nog wel een paar kleine wondjes voel. Ozzy ziet er ook mooi uit in zijn vacht, maar ook bij hem voelde ik vandaag ineens kleine wondjes over de ruggegraat.
Maar nu is Mystic echt de pineut :-( Hij heeft kale plekken over zijn rug, wondjes over de gehele ruggegraat en nu ook op zijn kop, plukkerige vacht.. hij ziet er niet uit :-(

Ik ga morgenochtend met hem naar de DA, ik ben al aan het zalven geweest en hij is weer ontvlooit, ook het hele huis is onder handen genomen met anti vlooienmiddel.

Het liefst zou ik niet naar de DA gaan omdat ie dan waarschijnlijk weer prednison krijgt, en daar ben ik nou niet echt een voorstander van.. Mystic heeft al zoveel ellende weer gehad de laatste tijd... maar ja het moet maar, hij is nu echt een hoopje ellende.

Echt niemand ervaring met de comforits tabletten dan? En iemand tips hoe ik kan zorgen dat Mystic zijn vacht beter heelt en de wondjes minder worden? (ook voor mijn andere katten misschien? )

Baal er zo van... mijn katten komen nooit buiten, (alleen balkon) ik ontvlooi regelmatig omdat ik weet dat ik zelf ook vlooieneitjes mee naar binnen kan nemen..en tóch dan dit weer..
Wordt er een beetje moe van, mijn katten lijken áltijd wel wat te hebben :-( Arme schatjes.

Ik lees trouwens van mensen die elke maand ontvlooien.. nu heb ik altijd gedacht dat dat veel te vaak was, omdat het toch gif is wat je aanbrengt.. maar ik lees dat mensen dat toch ook met Advantage doen (wat ik ook gebruik)

Maar zou het dan toch beter zijn als ik de katten 1x in de maand ontvlooi? (wordt wel een duur grapje met 5 katten, maar dat terzijde).
Of zou ik alleen Isis en Mystic 1x in de maand moeten ontvlooien omdat zij er het sterkst op reageren en de anderen eens in de 3 maand bijvoorbeeld?

Wat raden jullie aan?
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: comfortis vlooientabletten

Bericht door Kattebeest »

Heb een buiten-kater. Vorig jaar een paar maanden achter elkaar pipetje (stronghold) gegeven omdat ik last had van vlooien in huis. Daarvoor gaf ik het alleen als ik vond dat hij teveel zat te krabben.

Het vlooienprobleempje in huis ontstond nadat ik merkte dat het middel dat ik voorheen gebruikte (frontline) niet meer werkte. Moest een maand wachten vond ik i.v.m. overdosering. Vrij spel dus voor de vlooien in die tijd...
Nadat we overgegaan zijn op stronghold was het probleem binnen een paar dagen over. In de tussentijd flink met de stofzuiger in de weer geweest, huis is nog nooit zo schoon geweest als toen ;-) .

Hij heeft nu alweer een paar maanden niets gehad, dus zo nauw komt het niet. Zeker niet als je binnen-katten hebt. Ja, het is toch gif wat je gebruikt. Maar als je katten hebt met vlooien-allergie is elke vlo natuurlijk een ramp. Weet niet wat wijsheid hierin is.

Hoop dat het morgen een beetje meevalt met Mystic en de da.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: comfortis vlooientabletten

Bericht door nellebel »

ik heb ook comfortis thuis liggen. dit omdat ik bang ben pipetjes te geven omdat ze elkaar likken en ik bang ben dat ze dit dan binnen krijgen. heb er toen ook een onderwerp over geopend. ik heb het alleen nog niet gebruikt omdat ik pas ontvlooi als ze iets hebben, maar heb het dus wel in de kast liggen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: comfortis vlooientabletten

Bericht door Adriana »

Sunnetje schreef:IHet liefst zou ik niet naar de DA gaan omdat ie dan waarschijnlijk weer prednison krijgt, en daar ben ik nou niet echt een voorstander van.. Mystic heeft al zoveel ellende weer gehad de laatste tijd... maar ja het moet maar, hij is nu echt een hoopje ellende.
geen ervaring met comfortis maar wel met prednison en dat kan afhankelijk van dosis en toediening vreselijk mis gaan is mijn ervaring: gierende diabetes met alle complicaties..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: comfortis vlooientabletten

Bericht door Sunnetje »

Vanochtend naar de dierenarts gegaan en Mystic helemaal na laten kijken.
Het eerste vermoeden is toch een vlooienallergie, echter sluiten we een ander soort allergie niet uit.

Hij heeft toch een prikje gekregen tegen de jeuk, over 2 weken wanneer de prik is uitgewerkt moet ik hem goed in de gaten houden en dan terugkomen. Als de wondjes minder zijn geworden, is het een kwestie van kijken of dat zo blijft. Zijn de wondjes niet minder geworden, dan gaan we er van uit dat ie dus nog steeds prikkels krijgt wat die allergische reactie oproept en dan moeten we dus uitzoeken was dat is.

Ik heb ook meteen de comfortis vlooientabletten meegenomen, die verkopen ze gelukkig ook per stuk! dat is wel handig aangezien ik hier katten van variërend gewicht heb en die pillen een raar doseringsschema aanhouden.

Morgen krijgen ze de comfortis (Mystic dus niet omdat ik die al Advantage had gegeven), We gaan het weer zien..


Ik heb inderdaad de nodige verhalen gelezen over teveel prednison, zeker bij regelmatig gebruik en dar wordt je niet vrolijk van.. Het is nu wel kiezen uit 2 kwaden.

Ik dacht overigens dat ie Prednison kreeg, maar zie nu op de nota Vetacortyl staan.
Ik heb even gegoogeld en begrijp dat dat wel een 'familie' van Prednison is, maar dat het toch anders werkt? Als ik het goed begreep, het was in het Engels en mijn "medische Engels" is nou ook weer niet zo goed.. of is het gewoon een ander woord voor Prednison?
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: comfortis vlooientabletten

Bericht door Adriana »

vetacortyl.. heeft even geduurd voordat ik info te pakken had en inderdaad engelse versie..
http://www.ethicalagents.co.nz/ProductP ... cortyl.pdf
katten verdragen het beter dan honden maar ook hier waarschuwing voor diabetes en cushing.
middel wordt ingezet wanneer langdurige werking nodig is bij nogal heftige kwalen en is van de prednison-familie.
kijk even welke dosis gespoten is en vergelijk dat met het advies rechtsboven, hoe minder hoe beter.

als je op 'methylprednisolone en/of moderin kat' zoekt, krijg je nederlandstalige info.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: comfortis vlooientabletten

Bericht door Scooby Doo »

castratenkoor schreef:Ik ben er eerlijk gezegd huiverig voor katten oraal vlooiemiddel toe te dienen. Er zijn eerder dat soort middelen geweest en die zijn stuk voor stuk weer uit de handel genomen.
Dus nee ik ga het absoluut niet gebruiken en hou het bij de pipet in de nek.
Comfortis werkt volgens mij als een trein, B krabt en bijt zich niet meer , ik ga over 4 weken weer zo'n pil halen..
Plaats reactie