Grrr, nu toch echt vlooien

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
zara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 90
Lid geworden op: 09 jul 2013 16:26

Grrr, nu toch echt vlooien

Bericht door zara »

Ik heb hier gisteren 1 vlo gezien op een kitten. Helemaal in paniek hahaha, ik heb meteen iederteen een pipetje gegeven en net omgevingsspray gehaald en vlooienbandjes voor in de stofzuigerzakken.

Heb nog nooit vlooien gehad.. het voelt alsof ik mijn huis niet schoon genoeg houd ofzo..
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Grrr, nu toch echt vlooien

Bericht door castratenkoor »

Zo moet je dat niet zien - heeft niks met een schoon huis te maken. Kitten nemen nou eenmaal wel eens een vlo mee ja. Maar je kunt ze ook zelf meenemen aan je sokken en broekspijpen als je bij iemand bent waar dieren zijn met vlooien.

Kwestie van pech heben.

Meteen serieus bestrijden is heel verstandig.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
zara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 90
Lid geworden op: 09 jul 2013 16:26

Re: Grrr, nu toch echt vlooien

Bericht door zara »

Ik heb net de slaapkamer als eerste helemaal behandeld, beddengoed is op 60 graden in de wasmachine, helemaal gestofzuigt en gesprayd.
Straks moet ik de kittens wel even in kooi op gang zetten zodat ik woonkamer kan doen
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Grrr, nu toch echt vlooien

Bericht door Anne87 »

Let op dat je goed stofzuigt en schoonmaakt bij de plinten. Dat wordt nog wel eens vergeten, maar als daar eitjes blijven liggen, kom je er nooit vanaf. :)
Dingen die niet heet gewassen kunnen worden, bepaalde kleding ofzo, kun je ook altijd een nachtje in de vriezer leggen.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Grrr, nu toch echt vlooien

Bericht door eveline1982 »

Een stukje vlooienband in je stofzuiger doen, is ook wel handig. Weet je zeker dat alles dood gaat wat je opzuigt. En niet druk maken joh, die vlooien horen er nu eenmaal bij en daar zal je nog veel vaker mee te maken gaan krijgen ;) .

Tip! Wissel bij je eigen dieren veel af met ontvlooiings middel, daar houd je de kriebelbeestjes het verste mee weg :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Grrr, nu toch echt vlooien

Bericht door Anne87 »

Ja, inderdaad vlooienband in stofzuiger.
En het hoorde er zeker bij ons thuis vroeger bij. Stond altijd een potje met water met afwasmiddel in een hoekje van het aanrecht. Als je een vlo op Odie zag lopen, pakte je hem op en stopte je hem daarin. Odie droeg wel een vlooienband (begin jaren '90 was dat), maar dat hielp toch ook niet echt fantastisch.
Gebruikersavatar
daisy2007
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 nov 2013 14:41

Re: Grrr, nu toch echt vlooien

Bericht door daisy2007 »

zara schreef:Ik heb hier gisteren 1 vlo gezien op een kitten. Helemaal in paniek hahaha, ik heb meteen iederteen een pipetje gegeven en net omgevingsspray gehaald en vlooienbandjes voor in de stofzuigerzakken.

Heb nog nooit vlooien gehad.. het voelt alsof ik mijn huis niet schoon genoeg houd ofzo..

Hoi
hoer een aantal tips wat je kunt doen

Maak tapijt en plinten schoon met water en azijn.
Stofzuig vaak en grondig, doe een vlooienbandje in de stofzuiger zodat eitjes niet alsnog uitkomen.
Was kleden, matten, kussenslopen en dekens regelmatig. Liefst eens per week op 60 graden. Voeg eventueel azijn aan het water toe.
Stop wat knoflook of knoflookpoeder in het voer van je huisdier.
Sproei petroleum op je tapijt en kussens. De geur zou vlooien afschrikken.
;-)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6818
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Grrr, nu toch echt vlooien

Bericht door Dinky »

Stop wat knoflook of knoflookpoeder in het voer van je huisdier.
Dit vind ik dus een zeer slechte tip aangezien knoflook giftig is voor katten........

Grappig dat iedereen met de tip van vlooienband in stofzuigerzak komt terwijl ts al aangeeft die al te hebben aangeschaft voor in de stofzuigerzak :lol:

Hoop dat het bij die ene gevonden vlo zal blijven en je er op tijd bij bent ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Grrr, nu toch echt vlooien

Bericht door Ms Maaike »

Petroleum schrikt niet alleen vlooien af hoor. :-P
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Grrr, nu toch echt vlooien

Bericht door castratenkoor »

Knoflook is inderdaad een heeeeeeel slecht plan.

Elke dag kammen en alles wat je vangt platdrukken of verdrinken in een sopje. Milde vlooienmiddelen voor kittens willen nog wel eens niet afdoende werken. Vooral rondom geslachtsdelen verstoppen ze zich graag.
Laatst gewijzigd door castratenkoor op 14 nov 2013 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
daisy2007
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 nov 2013 14:41

Re: Grrr, nu toch echt vlooien

Bericht door daisy2007 »

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Laatst gewijzigd door daisy2007 op 14 nov 2013 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6818
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Grrr, nu toch echt vlooien

Bericht door Dinky »

Nou via die link van jou lees ik dat knoflook zal leiden tot bloedarmoede en suikerziekte Daisy2007......
Ik zou persoonlijk dat risico absoluut niet willen lopen. Dan liever elke dag kammen totdat er geen vlo meer te zien is....
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Grrr, nu toch echt vlooien

Bericht door Anne87 »

Je realiseert je wel dat in de link die je zelf geeft, het volgende staat he?
Bepaalde studies wijzen echter uit, dat het regelmatig geven van knoflook aan de kat funeste gevolgen kan hebben.
Knoflook, ui en sjalot bijvoorbeeld, in rauwe, gekookte of gedroogde vorm, kunnen bij de kat leiden tot een beschadiging van de rode bloedcellen. Deze beschadigde cellen worden uit de bloedstroom geweerd, wat bloedarmoede tot gevolg heeft. Indien je knoflook, ui of sjalot blijft geven aan je kat, kan dit uiteindelijk leiden tot de dood van je kat.
Een ander slecht effect van knoflook op de kat heeft te maken met diabetes (suikerziekte). Indien je kat lijdt aan suikerziekte, en je geeft haar regelmatig knoflook om de vlooien te bestrijden, dan zal knoflook problemen veroorzaken inzake de aanmaak van insuline. Nogal wat katten zijn diabeet, zonder dat de baasjes er weet van hebben. Oppassen is dus de boodschap. Beter een chemisch product ter bestrijding van de vlooien, dan knoflook. Of een biologisch product, dat de kat niet schaadt.
Beetje raar, dat je het eerst aanraadt, dan als mensen zeggen dat het gevaarlijk is, zegt dat de meningen daarover verschillen, en als je dan je mening wilt ondersteunen met een website, komt met een site die onze mening over knoflook ondersteunt en die van jou niet...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Grrr, nu toch echt vlooien

Bericht door castratenkoor »

Daar zijn alle Tigers het dus over eens ;-)

Maar ja als je de kat om zeep helpt met je knoflook dan lusten de vlooien hem vanzelf niet meer.....
Laatst gewijzigd door castratenkoor op 14 nov 2013 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Grrr, nu toch echt vlooien

Bericht door Anne87 »

Zelfs deze Puma. ;)
Plaats reactie