comfortis ontvlooiing

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

comfortis ontvlooiing

Bericht door nellebel »

kennen jullie comfortis ontvlooing. heb ik gisteren meegekregen bij de DA. het was voorheen alleen voor honden maar sinds kort ook geregistreerd voor katten. voordeel is dat het via tabletvorm is. pipetjes in de nek is lastig bij guusje en gijs omdat ze elkaar meteen wassen en ik bang ben dat ze dan het spul oplikken.
dit is dus een kauwtablet en zou 4 weken werken. ik ga het niet iedere maand geven maar wil wel wat in huis hebben omdat guusje en gijs nu vaker buiten komen. ook al is het in het tuigje, ze steken hun neus in alle struiken en rollen door het zand.
ik ben alleen altijd wat huiverig voor medicatie. wil niet dat er iets met ze gebeurt
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: comfortis ontvlooiing

Bericht door castratenkoor »

Ik ken Comfortis niet. Er is ooit eerder een middel geweest wat oraal toegediend moest worden. Dat hielp voor geen meter. Persoonlijk heb ik geen vertrouwen in zulke middelen. Ik zou overigens alleen ontvlooien als ze echt vlooien hebben. Preventief ontvlooien heeft geen enkele zin.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: comfortis ontvlooiing

Bericht door nellebel »

dank je dinie. ik was sowieso nu niet van plan te ontvlooing maar ik wil het wel in huis hebben voor het geval dat. guusje heeft redelijk veel witte plekken op haar lijf en gijs is lichtrood, dus mochten er vlooien komen zie ik ze denk ik vrij snel. vooral ook op de witte lakens op bed.
ik heb comfortis wel op internet gevonden voor honden. op het doosje wat ik heb gekregen staat ook alleen een hond afgebeeld. maar ik heb de nieuwe bijsluiter voor de kat er wel bij gekregen. er zouden geen bijwerkingen zijn alleen kleine kans op braken door de prikkeling van de dunne darm.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: comfortis ontvlooiing

Bericht door Dinky »

Kijk in elk geval of er geen permethrin in zit want dit zit nog wel eens in vlooienmiddelen voor de hond maar is uiterst giftig voor de kat ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: comfortis ontvlooiing

Bericht door castratenkoor »

Persoonlijk zou ik echt kiezen voor een pipet in de nek in plaats van oraal. Je jaagt toch gif door maag en darmen. Lijk me ook niet ongevaarlijk voor de nieren.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Alton0
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jul 2013 07:56

Re: comfortis ontvlooiing

Bericht door Alton0 »

Ik vraag me af, is het een idee om de poezen te trimmen tegen de hitte?? Of is dat absoluut niet de bedoeling?
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: comfortis ontvlooiing

Bericht door Brittenbolletje »

preventief ontvlooien heeft wel zin. preventief ontwormen niet :). ik heb er wel eens van gehoort en volgens mij was dat niet zo goed. ik zal kijken of ik dat nog kan vinden.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: comfortis ontvlooiing

Bericht door Adriana »

http://www.ema.europa.eu/docs/nl_NL/doc ... 110657.pdf

wat ik begrijp uit het epar toelatingsrapport is dat het snel werkt en dat het stofje tot een maand in het bloed blijft zitten. dus nieuwe vlooien die aan boord komen, nadat de vlooienbesmetting is uitgeroeid, leggen dan alsnog het loodje.
dus het beschermt/werkt nog 4 weken langer door, maar k weet niet of je dat preventief moet noemen.

bij de contra indicaties staan eigenlijk geen zware waarschuwingen maar ik heb nog niet gevonden of het via nieren of lever wordt afgebroken.
ze waarschuwen wel voor juiste dosering en geven gewichts/leeftijdgrens aan.

http://www.medpets.nl/beaphar+vlooien+anticonceptie/
bij medpets kom ik alleen een oraal vlooien anticonceptiemiddel tegen. dat maakt de vlooien steriel, dus stopt daar de voortplantingscyclus, maar doodt de vlooien niet.

en voor de liefhebbers van meer technische info even in het overzicht bij spinosad kijken!
http://www.cbip-vet.be/nl/texts/NAPOOOL1FL2o.php

en omdat ik toch bezig ben hier nog een uitgebreide bijsluiter van comfortis en als je goegelt op bijsluiter comfortis dan krijg je een artikel leonberger met info en aandachtspunten rond het bestrijden van vlooien
http://ec.europa.eu/health/documents/co ... 064_nl.pdf

ziezo.. nu onkruid verwijderen, zijn ook erg heftige middelen voor, maar ik doe het met de hand één voor één.. net zoiets als het vlooien vangen met een vlooienkam..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: comfortis ontvlooiing

Bericht door nellebel »

ik heb nog steeds niet ontvlooid. wil het gewoon in huis hebben voor het geval dat. zul je namelijk altijd zien dat het in het weekend is.
ik hoop het niet nodig te hebben, maar pipetje vind ik niks. dat is er niet op gemaakt om oraal in te nemen. ik heb hier te grote klefbekken qua elkaar wassen dus durf echt geen pipetje te gebruiken.
gisteren staat bijv gijs gewoon restant spinaziesoep van guusje neus te likken.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: comfortis ontvlooiing

Bericht door Scooby Doo »

castratenkoor schreef:Persoonlijk zou ik echt kiezen voor een pipet in de nek in plaats van oraal. Je jaagt toch gif door maag en darmen. Lijk me ook niet ongevaarlijk voor de nieren.
ben even aan het lezen omdat ik gisteren ook een tablet Comfortis gehaald heb bij de DA voor mijn kat. is er al wat bekend of het middel goed werkt? eerder probeerde ik een pipet in de nek maar hij schrok daar zo van en schudde zich gelijk uit waardoor het spul niet goed tussen de haren ging en erop bleef liggen . hij voelt iets in de nek waardoor een schrikreaktie ontstaat. katten houden daar niet van. pillen geven gaat hem goed af. ik verstop kleine stukjes tablet in zijn natvoer ,die duw ik in de stukjes vlees.en hij eet alles zo op zonder het te weten..
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: comfortis ontvlooiing

Bericht door nellebel »

ik heb het nog steeds niet gebruikt omdat ik het pas ga geven als ze vlooien hebben. doordat ze beide wit aan zich hebben kan ik het goed checken. maar nog steeds "voor het geval dat"' in huis
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: comfortis ontvlooiing

Bericht door Scooby Doo »

Maar dat is al anderhalf jaar geleden? straks verloopt de datum als je nog langer wacht..
of zitten je katten dan binnen? (kan me niet voorstellen dat je nooit ontvlooit als ze buiten zouden komen,)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: comfortis ontvlooiing

Bericht door castratenkoor »

Guus en Gijs komen alleen in eigen tuin en lopen minder kans op vlooien, omdat ze geen andere katten tegenkomen. En ontvlooien als ze geen vlooien hebben is volstrekt zinloos.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: comfortis ontvlooiing

Bericht door Kattebeest »

Als je kater ;-) inderdaad vlooien heeft zou ik persoonlijk toch voor een pipet kiezen.

Kasper vond het de eerste paar keer ook niks en verdween zelfs enige tijd onder een stoel, ineengedoken. Dat gedrag vertoont hij allang niet meer.

Gebruik stronghold, geen enorme vracht vloeistof zoals bij voorbeeld frontline en droogt erg snel waardoor uitschudden/van zich af schudden niet mogelijk is. Geef bovendien daarna meteen zijn natvoer als beloning en als afleiding. Onderaan het nekje toedienen, niet tussen de schouderbladen want dan likt hij het er toch vanaf, of in ieder geval een deel ervan.

Edit: bij gebruik van een pipet ontkom je er niet aan dat een deel op de haren komt. Doet niets af aan de werking.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: comfortis ontvlooiing

Bericht door Scooby Doo »

mijn kat word alleen maar banger van alles. laatst liep hij nog kreupel omdat hij gebeten was door een andere kat. ik heb hem toen gelijk 10 dagen op antibiotica gezet vanwege een bijtgat boven zijn pootje, en de eerste dagen metacam gegeven tegen de pijn.hij schrikt ook heel veel van geluiden in huis en als hij buiten komt dan sluipt hij heel voorzichtig naar buiten alsof hij verwacht dat er slachters achter de bosschages zitten en tast alles af alsof het nieuw voor hem is. ik ga hem dus geen pipetjes meer in zijn nek duwen
Plaats reactie