vlooien bij binnenpoes?

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
petra 45
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 mar 2013 15:15

vlooien bij binnenpoes?

Bericht door petra 45 »

Kan een poes die ik binnen wil houden vlooien krijgen zolang ze niet
buiten is geweest.
Kan iemand dus vlooien eitjes mee brengen als ze bv thuis een dier hebben met vlooien of gaan
die buiten meteen dood??

of moet ik haar toch maar druppelen met anti vlooi??? is toch gif denk ik.

ontwormt is ze wel.
Renatevanderveer

Re: vlooien bij binnenpoes?

Bericht door Renatevanderveer »

Jazeker kan een binnenpoes vlooien hebben, al is de kans een stukje minder dan bij buitenkatten.
Heb je een vlooienkammetje? Kijk dan of je vlooienpoep kan vinden. Zo niet, niet ontvlooien is mijn advies.
Het blijft inderdaad gif wat je ze geeft, dus ik bekijk het per keer.

Ik zou pas pipetjes geven als je poes vlooienpoep in haar vachtje heeft.

Succes!
petra 45
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 mar 2013 15:15

Re: vlooien bij binnenpoes?

Bericht door petra 45 »

Nee geen vlooien kam, goed idee morgen meteen kopen.

Dat bedoel ik nou, moet nog veel leren, maar ik heb jullie dat is
fijn.

Puma lijkt precies op die van ons, geloof ik ook zwart met groene kijkers.

Thanks
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: vlooien bij binnenpoes?

Bericht door Robijn »

Ja, dat kan. Je kunt vlooieneitjes mee naar huis nemen (onder je schoenzolen, of als je contact hebt gehad met andere huisdieren die last hebben van vlooien).
Ik denk dat een binnenkat veel minder last heeft van vlooien (tot geen last) dan een kat die vrij buitenkomt..

Zolang jij niet het idee hebt dat jouw kat geen last heeft van vlooien (doordat je geen vlooien in haar vacht ziet, of je haar niet overdreven ziet krabben - anders kun je altijd gebruik maken van een vlooienkam. Je komt dan vanzelf vlooien tegen, als ze ze heeft, of je komt de vlooienpoepjes tegen; zwarte puntjes in de vacht van je kat. Als je dan de zwarte puntje op een stukje keukenpapier afveegt en nat maakt, en het verkleurt naar (rood)bruin, dan zijn dit vlooienpoepjes en geen vuiltjes, en dan moet je je poes ontvlooien, bv. met Advantage (pipetjes); vind ik zelf een heel goed middel tegen vlooien.
Preventief ontvlooien hoeft niet; het is toch gif wat je aan je kat geeft.
Het woord zegt het al he 'ontvlooien'; dat doe je dus als er vlooien zijn, en niet als er geen vlooien zijn.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Renatevanderveer

Re: vlooien bij binnenpoes?

Bericht door Renatevanderveer »

Petra, het woord Puma dat jij ziet staan, staat voor het aantal berichten dat je hebt.
Je begint met kitten en word je steeds een grotere leeuw, zeg maar!
De kater die jij op de foto ziet is mijn 10 maanden oude kater Snickers!

Geeft niks hoor, dat wist ik in het begin ook niet! ;)
petra 45
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 mar 2013 15:15

Re: vlooien bij binnenpoes?

Bericht door petra 45 »

ach, nu je het zegt valt het me pas op.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: vlooien bij binnenpoes?

Bericht door pinguin »

Jep dat kan heel goed, maar zoals mijn voorgangers al zeggen gewoon regelmatig controleren. Ik ben zelf ook geen voorstander van onnodig toediengen van die troep.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Anoeska
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 mar 2013 15:20

Re: vlooien bij binnenpoes?

Bericht door Anoeska »

Ik ontvlooi mijn binnenpoes ook op aanraden van verschillende mensen hier. Is toch wel verstandig, er wonen in deze flat meerdere mensen met katten dus je weet nooit wat er toch ongewenst naar binnen komt 'waaien'. Bovendien weet je ook niet wat je zelf meeneemt vanaf buiten (dit meer op het gebied van wormen maar alsnog). Vind het toch wel verstandig. Vraag me alleen inderdaad af hoe giftig dat spul is? Hoor meerdere mensen dat ontvlooiingsmiddel niet echt heel goed is voor je kat?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9330
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: vlooien bij binnenpoes?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou toch echt alleen ontvlooien als de kat echt vlooien heeft. Gewoon regelmatig de vacht voor de staart tegen de richting in strijken, dan die je gauw genoeg of er vlooienpoep zit.
Een kat zonder vlooien ontvlooien is klinklare onzin. En onnodig gif door het dier jagen.

Als een kat los buiten loopt is het een ander verhaal dan zou ik absoluut regelmatig ontvlooien.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Anoeska
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 mar 2013 15:20

Re: vlooien bij binnenpoes?

Bericht door Anoeska »

Ook als er in de flat waar je woont mensen wonen die katten houden? En als ze een keer vlooien heeft ben je toch veel verder van huis?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9330
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: vlooien bij binnenpoes?

Bericht door castratenkoor »

Persoonlijk zou ik het echt alleen doen als ze vooien heeft. Je kunt toch elke week controleren?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Anoeska
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 mar 2013 15:20

Re: vlooien bij binnenpoes?

Bericht door Anoeska »

Dat is waar, heb nu nog 1 pipet voor over drie maanden die maak ik dan nog wel op. Heb een vlooienkam dus dan ga ik daar gewoon wekelijks mee aan de slag.
Gebruikersavatar
N-E-M-O
Lynx
Lynx
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 jun 2011 22:20

Re: vlooien bij binnenpoes?

Bericht door N-E-M-O »

Ik heb nu bijna twee jaar een binnen kat en hij heeft nog nooit vlooien gehad en is dus ook nog nooit ontvlooid.
Alhoewel ik nog steeds weleens versteld sta aangezien onze hond wel een keer vlooien heeft gehad.
Die twee liggen altijd bij elkaar op elkaar haha maar echt nooit.
Wat niet wil zeggen dat het nooit gebeurd..
Ik hou het allemaal wel goed in de gaten en als het wel zo mocht zijn inderdaad adventix heeft geweldig geholpen bij onze vorige kat!
Een kat laat zijn pootafdruk op je hart achter. Shen1. + Nemo
Gebruikersavatar
Cyamytha
Poema
Poema
Berichten: 298
Lid geworden op: 29 dec 2013 13:51
Locatie: Deventer

Re: vlooien bij binnenpoes?

Bericht door Cyamytha »

Ik haak hier maar even op in.

Zondagmiddag lag ik Karel te kroelen en ineens zie ik een beestje wegschieten zijn vacht in. Ik had nog een pipetje liggen (beaphar) en deze gelijk toegediend. Ik doe dit normaal niet regelmatig, want gif. Er zater er 4 in doosje en had er 2 weggegeven.

Maar zojuist zag ik er weer eentje lopen op Karel. Ik had verwacht dat deze al wel dood zou zijn? Kan dat?

En blijkbaar ben ik ook aantrekkelijk, want heb een stuk of 10 bultjes totaal op mijn onderbenen. Terwijl ik verder in huis geen beestjes heb gezien.

Heb Karel goed gekamt (voor zover mogelijk, kan alleen rug en flanken kammen/borstelen zonder nagels/tanden in mn arm te krijgen) en poepjes uit zn vacht gehaald. Mandje, fleecedekens en kussentje van de krabpaal meteen in de was gedaan en ik heb nog nooit zo secuur stofgezogen. Ook gelijk beddengoed gedaan en zolang ik nog tekens van beestje zie, is de slaapkamer voor Karel verboden terrein (want die bultjes jeuken echt te erg!).

Heb al van de zoekfunctie gebruik gemaakt en veel gelezen en gegoogled, maar lees zoveel verschillende dingen. Voel me zelfs schuldig naar Karel toe.

Daarbij hebben we ook nog een papagaai, die niet bepaald handtam is, dus mochten er vlooien op hem komen, moeilijk te behandelen.

Dus, paar vragen:
- Kan het zijn dat 2 dagen na behandeling nog vlooien op hem leven?
- Gaan vlooien wel eens op papagaaien?
- Heb nu Frontline Combo besteld, maar kan dit voorlopig niet gebruiken ben ik me van bewust. Ben wel benieuwd naar ervaringen met Beaphar en eerder genoemde.
- Nog tips voor in/om het huis?

Lijk wel zo'n overbezorgde katten mama :x
Ankie, personeel van Beer en vrouwtje van Astor de hond!

Album Karel en Beer


*Karel* (28-7-'13..5-6-'18)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: vlooien bij binnenpoes?

Bericht door Dinky »

Geen ervaring maar mijn gevoel zegt stoomreiniger aanschaffen en de niet wasbare oppervlakten stomen (denk aan bank, krabpaal).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie