Help! Kan geen vlooienmiddel toedienen.

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Pompidom
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 apr 2012 20:36

Help! Kan geen vlooienmiddel toedienen.

Bericht door Pompidom »

Beste lezer,

Wij hebben een erg lastig probleem met onze poes Luna en ik hoop dat iemand tips heeft.
Na een stressvol jaar (o.a. 2 verhuizingen, 2 zwangerschappen) is Luna nogal veranderd. Ze is erg gevoelig en prikkelbaar geworden. Soms komt ze wel eens knuffelen, maar blijft altijd op haar hoede.
De druppel was voor haar de verdoving en het bijkomen van haar sterilisatie. Tot overmaat van ramp kreeg ze een week later een beetje vlooienmiddel in haar bek, waar ze helemaal van flipte. Het heeft maanden geduurd voor ik weer bij haar in de buurt kon komen. Ik werd zelfs een beetje bang van haar.

De laatste tijd gaat het steeds wat beter met haar, ze lijkt minder gestrest en komt soms zelfs weer als vanouds knuffelen. Gelukkig!

Maar nu de kern van dit bericht ;)
De vlooientijd komt er weer aan! Al onze ander dieren (nog 2 katten en 2 honden) zijn al behandeld. Maar bij Luna lukt dit niet. Als ik maar met iets in mijn hand bij haar in de buurt kom wordt ze al gek en als ze de geur van vlooienspel ruikt gaat t mis.
Naar de dierenarts is ook niet direct een optie, aangezien het net zo stressvol en onmogelijk is om haar in een bench te krijgen.
De dierenarts heeft alleen gezegd dat we inentingen we kunnen laten zitten, zodat ze niet mee hoeft. Teken vallen er ook wel vanzelf af, maar die vlooien is een groter probleem. Zeker met nog 4 dieren. Hij had hier ook geen oplossing voor.

Heeft iemand tips???

Bvd
Groetjes
'n vlooienhater ;)
Cerna

Re: Help! Kan geen vlooienmiddel toedienen.

Bericht door Cerna »

Je zou een zakje met valeriaanwortel kunnen kopen bij Zooplus of een Feliwayverstuiver zodat het stressniveau wat zakt en haar dan zachtjes aaien en al aaiende de haartjes iets aan de kant en dan snel druppelen (pipetje zonder dop verstopt in je linkervuist houden).
Iets anders zou ik ook niet weten. Ik heb wel gemerkt dat de katten helemaal high worden van zo'n zakje en dat ik dan even vanalles met ze kan doen. Maar mijn katten zijn gelukkig niet zulke stresskippen.
Vlooiendruppels is hier echter ook niet eenvoudig; ik moet ze echt "overvallen" en de kat die het meest op haar hoede is, het eerst doen want anders ruikt ze de geur bij de andere katten.

Hopelijk komen er nog tips waar je iets meer aan hebt want op vlooien zit je niet te wachten.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Help! Kan geen vlooienmiddel toedienen.

Bericht door castratenkoor »

Hier met Sjaak ook haast niet te doen, hij wordt er zeer agressief van. Gelukkig al jaren geen vlooien meer gehad. Ik volg dezelfde methode als mijn voorganger, eerst Sjaak. Ik wacht tot hij diep slaapt, besluip hem en in een vloeiende beweging.
Dan wacht ik een dag voor ik verder ga, anders krijg ik 2 andere stresskippen van ze lang zal ze leven niet. Soms dag 2 ook alleen Bob, dag 3 Thijs en de rest.
Valeriaan helpt niet bij Sjaak.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Help! Kan geen vlooienmiddel toedienen.

Bericht door nellebel »

ik heb vroeger voor nellie druppeltjes gehad tegen vlooien om in te nemen, weet niet meer welk merk. Die kon je gewoon over het voer doen.
ik weet ook niet hoe groot het risico is dat ze vlooien krijgt als ze niet buiten komt en de rest wel ontvlooit is.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Help! Kan geen vlooienmiddel toedienen.

Bericht door pinguin »

Heb hier ook een angsthaas die het niet zomaar zal toe laten. Ik probeer sproet aan te wennen dat er tijdens zijn eten heel kort geaait word. Hij laat dat steeds beter toe. Ik hoop op die mannier in de toekomst hem te kunnen druppelen. Als dat nodig is. Of het gaat werken weet ik niet.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Pompidom
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 apr 2012 20:36

Re: Help! Kan geen vlooienmiddel toedienen.

Bericht door Pompidom »

Bedankt voor het meedenken!
Het langzaam "trainen" tijdens eten spreekt me wel aan, dat ga ik eens proberen. En de simpele tip om haar als eerste te doen; nooit aan gedacht :).
We hebben al standaard een feromonenverstuiver in huis, zou zo'n zakje valeriaan dan ook xtra werken?

Volgens de dierenarts bestaat er niets anders dan de druppels voor in de nek(hij kent dus geen druppels die je oraal kan toedienen, dat zou de oplossing zijn!). Wel n vlooienband, maar dat kan dan weer niet, aangezien ze inderdaad veel buiten is.

Vreemd eigenlijk dat ze er niet gewoon een pilletje voor hebben.

Ik hoop op wellicht nog meer goeie tips, maar nomaals alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Help! Kan geen vlooienmiddel toedienen.

Bericht door Sifra »

Ik heb ook een angsthaas. De aanraaktraining tijdens het eten werkt wel voor het wennen aan aanraking, maar voor de vlooienbestrijding moet ik ook de overvaltechniek toepassen.

De enige extra tip die ik heb, is dat je het pipetje een tijdje in je zak of hand kunt houden om de vloeistof op lichaamstemperatuur te brengen. Dat verhoogt de kans op succes, is mijn ervaring.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Help! Kan geen vlooienmiddel toedienen.

Bericht door castratenkoor »

Ooit was er vlooienmiddel wat je oraal toe kon dienen. Weet niet meer hoe dat heette. Mijn (nu niet meer) dierenarts zwoor erbij. Resultaat bij mij was een huis vol vlooien. Het werkte voor geen meter en was knetterduur. De gedachte bij dat middel was de vlooien niet doden maar onvruchtbaar maken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
wulfe
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 apr 2012 01:37

Re: Help! Kan geen vlooienmiddel toedienen.

Bericht door wulfe »

ik ben ook de klos voor een antivlo behandeling, dwz mijn kittens moeten behandelt worden niet ik :P. Isis en Morphy gaat nog wel lukken, maar ik vrees het ergste voor Ukkie (zie mijn eerdere berichten voor haar sterilisatie). Gelukkig mag ik haar al weer aaien en ik denk/hoop dat de truc met pipet in andere hand wel gaat werken.
Groetjes en kopjes van de Argent kolonie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Help! Kan geen vlooienmiddel toedienen.

Bericht door castratenkoor »

Ik zou de net gecastreerde poes niet te snel behandelen met anti-vooienmiddel. Eerst goed laten genezen.

Niet teveel aanslagen op haar lijf tegelijk.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Help! Kan geen vlooienmiddel toedienen.

Bericht door Sifra »

castratenkoor schreef: Ik wacht tot hij diep slaapt, besluip hem en in een vloeiende beweging.
Die tactiek probeerde ik ook altijd toe te passen bij Pluis. Helaas heeft hij als 15-jarige kat een reactievermogen om jaloers op te worden. Ik heb dan ook al eens succesvol een stoel behandeld tegen vlooien i.p.v. Pluis, die daar net nog op lag te slapen. :grin: De afgelopen week heb ik een nieuwe tactiek uitgeprobeerd. Eerst heb ik eens getest hoe hij reageerde als ik uit een spuitje druppels water op hem liet vallen. Hij merkte het niet.
Een paar dagen later heb ik gewacht tot hij op de bank lag te slapen -en niet op zijn zij of zijn rug, ook wel belangrijk- heb een pipetje vlooienmiddel in mijn hand verwarmd en daarna de druppels een voor een vanaf een halve meter hoogte op zijn nek laten vallen. Dat is dan wel niet direct op de huid, maar daar komt het uiteindelijk toch wel. Hij had niets in de gaten! :edance: Pas een kwartier later begon hem iets te dagen, maar toen had ik Sifra ook al behandeld en zat met een onschuldig gezicht tv te kijken. Nu maar hopen dat hij er de volgende keer ook intrapt.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
paasnini

Re: Help! Kan geen vlooienmiddel toedienen.

Bericht door paasnini »

Misschien is het ook een aanrader een ander merk vlooienmiddel met een andere werkzame stof te gebruiken,dat ruikt misschien anders?
Gebruikersavatar
wulfe
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 apr 2012 01:37

Re: Help! Kan geen vlooienmiddel toedienen.

Bericht door wulfe »

De tip om te wachten tot de kitten slaapt werkte. Open tube Advantage voor me neer gelegd en gewacht tot ze voor de tweede keer in slaap viel en toen kom ik toe slaan, ze werd niet eens wakker.
Groetjes en kopjes van de Argent kolonie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Help! Kan geen vlooienmiddel toedienen.

Bericht door castratenkoor »

Van hoogte de druppels op de vacht laten vallen zou ik persoonlijk niet doen, dan bereikt veel te weinig de huid. En je loopt kans dat hij/zij veel te veel oplikt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Help! Kan geen vlooienmiddel toedienen.

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou dan ook trainen op aanrakingen en kroelen tijdens het slapen, en als dat niet lukt echt overvallen.
Of haartjes opzij duwen en tegelijk snoepje geven en daarop trainen. Als er dan 1 keer op 100 keer eens een pipetje tussen zit, zijn er katten die daar niet over vallen. Niet allemaal natuurlijk, hangt er wat vanaf hoe erg ze het vinden en hoe graag ze snoepjes krijgen...

Hier krijgen ze gewoon snoepjes achteraf, maar ik heb heel gemakkelijke katten...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie