Oormijt

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Gebruikersavatar
fabieke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 27 okt 2011 19:45
Locatie: ANTWERPEN

Oormijt

Bericht door fabieke »

Dag allemaal, twee weken geleden heb ik Smokey (5 jaar) geadopteerd van een vzw die katten opvangt. Smokey heeft enkele dagen na haar aankomst hier de huid voor de oortjes opgengekrabt. Ik ging gisteren met haar naar de DA en ze heeft oormijt. Ik moet gedurende 12 dagen tweemaal per dag 0,5 ml CANAURAL in haar oren spuiten. Dan 7 dagen niets doen en dan terug 12 dagen tweemaal per dag dit product in de oren doen. Het dier had na twee weken eindelijk mijn vertrouwen gewonnen en nu is het voor mij een verschrikking om elke morgen en avond dit product in haar oortjes te krijgen. Ik ben alleen want mijn man is vier maanden geleden overleden. Ik hoorde van iemand op deze site dat er ook OTIMECTIN bestaat dat je maar eenmaal per week zou moeten geven. Heeft er iemand ervaring met Canaural en iemand met Otimectin ??? Ik gebruik nu Canaural sinds gisterenavond en het is vreselijk om deze behandeling tweemaal per dag toe te passen bij Smokey. Ze vindt de behandeling verschrikkelijk. Moet ik verderdoen of beter naar Otimectin vragen bij de DA ? Kan er iemand raad geven aub. Bedankt, Fabieke
Een dier neem je niet voor even maar voor een heel leven !
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: oormijt

Bericht door kansarmedieren »

Beschrijving
Een gele olieachtige suspensie. Elke gram bevat:
Diethanolamine fusidate BPC 1968 .......... 5 mg.
framycetine sulfaat PhEur .......... 5 mg.
Nystatin PhEur .......... 100.000 eenheden.
Prednisolon PhEur .......... 2,5 mg.

Dit zit in Canuaral , een ontsteking remmer en tegen de jeuk, antibiotica, en tegen gisten en tegen oormijt.

In Otimectin zit alleen iets tegen de oormijt.

Dus er zit een groot verschil tussen die twee producten. Maar als je twijfelt zou ik zeker overleggen met je dierenarts.
Gebruikersavatar
fabieke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 27 okt 2011 19:45
Locatie: ANTWERPEN

Re: oormijt

Bericht door fabieke »

bedankt, Housecat. Ik heb nu Canaural in de oren gedaan en mijn besluit staat vast. Nooit meer ! Het dier is doodsbang. De spuit die ik meekreeg had zelfs geen dopje dus de olie die ik er moet ingieten loopt er terug uit en het is zo'n veldslag met de bange poes dat de olie in het rond vliegt op de keukenvloer en op mijn nachtkledij. Er moet toch iets eenvoudiger bestaan dan dit want dit is een nachtmerrie. Ik stop er nu mee en bel maandag naar de DA.
Groetjes, Fabieke
Een dier neem je niet voor even maar voor een heel leven !
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: oormijt

Bericht door Adriana »

http://www.medpets.nl/otimectin/
dit is gewoon bij medpets te krijgen, dus als je dierenarts het niet heeft..

http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... -otimectin
dit is de bijsluiter van Otimectin.
en zoals Dinie elders ook al schrijft: één keer toepassen en na een week nog even herhalen en checken of alles nu is opgeruimd.

http://www.medpets.nl/puur+oor/
dit kwam ik bij medpets ook nog tegen, ook één maal per week toepassen..

heel verstandig dat je gestopt bent met dat andere middel, want als het niet strikt nodig is dan zou ik alles waar prednison/prednisolon inzit weigeren om de mogelijke ernstige bijwerkingen.

beetje merkwaardige dierenarts-actie, terwijl er zo'n goed middel is, dit soort kliederzooi aanbevelen...
missch kun je vragen of ze je dit middel willen geven zonder betaling want het was natuurlijk niet echt een goed, professioneel advies van deze jonge dierenartsen-madame
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: oormijt

Bericht door castratenkoor »

Ik weet echt niet meer welk middel, wel dat het 1 x per week was. Ook best een marteling, maar te overzien. Trok me terug met de kat in de badkamer. Dan alles de was in.
Ik meen me te herinneren dat het wel 4 x was, dus een maand.
Maar prima te doen als je het dier maar 1 x per week hoeft te "kwellen".

Ik vind het eerlijk gezegd wel een slechte beurt van het asiel, het dier met oormijt mee te geven.
Dat hadden ze daar EN moeten controleren EN moeten behandelen.

Maar ja......zo kreeg ik Timo ook mee uit een kittenopvang - maar dat was 5 jaar geleden.
Ik verwacht eigenlijk dat nu alles beter is.

Ik zou echt stoppen met dit middel 2 x daags, als ik jou was.

Succes en sterkte!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
fabieke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 27 okt 2011 19:45
Locatie: ANTWERPEN

Re: oormijt

Bericht door fabieke »

Bedankt, Tiger. Ja, na gisterenavond ben ik echt gestopt. Het was geen asiel maar een vzw van een koppel die probeert dieren te plaatsen. Er zitten daar misschien 25 poezen binnen en buiten en erge dingen laten ze behandelen/opereren maar oormijt, wormen enzo wordt blijkbaar niet naar gekeken. Deze morgen zat Smoki op de handdoek op mijn schoot en ik zag twee witte dingen op de handdoek. En het bewoog ... dus wormen. Heb ze in een doosje gestopt voor de DA. Maar ik denk dat ze enkele dagen geleden ook iets tegen de wormen heeft gekregen en die zullen nu naar buiten komen, denk ik.
Groetjes, Fabieke
Een dier neem je niet voor even maar voor een heel leven !
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: oormijt

Bericht door castratenkoor »

Het vervelende van zoiets is dat het toch ten koste gaat van het vertrouwen wat je zo graag op wilt bouwen. Wormen en vlooien is dan toch een stuk makkelijker en diervriendelijker te bestrijden.

Ik kon met Timo echt wel janken als ik klaar was. Hij gilde moord en brand. Mijn jongste dochter was echt boos op me om wat ik dat arme kitten aandeed......

Enne "Tiger" is alleen mijn status, zo is jouw status "Housecat".
Bij 6 donker gekleurde poesjes, ik geloof na 1000 berichten, word je "Tiger".
Mijn forumnaam is castratenkoor en mijn echte naam Dinie, zoals je onder de streep in het onderschrift ziet ;-)

Als je dat andere middel voor 1 x per week hebt, zou ik je adviseren, het in de badkamer te doen en na afloop haar iets heel lekkers te geven, met haar spelen/knuffelen als ze wil.
Juist door het in de badkamer te doen, associëert ze op den duur alleen de badkamer met ellende.
En dan heb je meer kans dat ze je in de rest van de woning vertrouwt.
Ik deed een badlaken om hem heen, spul in beide oren, goed inmasseren en zorgen dat hij niet te snel met zijn kop kon schudden. Dan loslaten en dan ging hij met zijn kop schudden en vlogen de klodders echt in het rond. Na een poosje hem schoonmaken, alles wat ik aan had de was in en weer klaar voor een week.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: oormijt

Bericht door tacuma »

Wat ook nog een optie is in het bestrijden van oormijt, is het gebruik van Stronghold.
Het is een anti-vlooienmiddel met een bredere werking: ook wormen, teken én oormijt
worden ermee bestreden. Het is een kwestie van één pipetje tussen de schouderbladen,
één maal per maand. Om oormijt te bestrijden, moet je het wel drie keer (dus drie
maanden) geven. Al snel na de eerste toediening verdwijnen de jeuk en viezigheid,
maar om de complete cyclus van het ongedierte te bestrijden, zijn er dus drie
toedieningen nodig. Lijkt me in ieder geval veel minder belastend dan die oordruppels!
Het middel is via de dierenarts verkrijgbaar.

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: oormijt

Bericht door pearlsofpassion »

Dan zou ik gewoon een paar maanden stronghold gebruiken (tegen wormen in de eerste plaats, rest is mooi meegenomen) , maar nog een ander middel tegen oormijt ernaast.
Persoonlijk he.

Ik zou wel eens overleggen met je DA waarom hij dit middel voorschreef.
Misschien denkt hij dat er een ontsteking zit en schrijft hij daarom AB en ontstekingsremmend middel voor.
Dan nog kan je dat beter in pilvorm krijgen dan dat je 2 maal daags in de oren moet doen.
Maar ik zou het wel even overleggen om zijn beweegredenen te kennen en te kijken of je misschien nog iets extra moet doen als je de andere druppels tegen oormijt wil gebruiken. En al is het maar om hem een kans te geven zijn behandeling te verdedigen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: oormijt

Bericht door kansarmedieren »

Stronghold is goed tegen oormijt maar als er veel troep ( bv oorsmmeer) in het oor zit kan de stronghold er niet bij komen. Kleine platte wormpjes die uit de anus kruipen zijn lintwormen en daar helpt Stronhold weer niet voldoende voor. Overleg eens met de dierenarts maandag wat nu handig is en dat je de oorzalf niet goed kan toedienen. Samen moeten jullie toch wel iets kunnen vinden wat makkelijker toe te dienen is.

Veel succes, groetjes Dia
Gebruikersavatar
fabieke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 27 okt 2011 19:45
Locatie: ANTWERPEN

Re: oormijt

Bericht door fabieke »

Bedankt, Dia, Panther en Tiger ! Ik geef nu enkel 's avonds nog het product van de DA en ga maandag overleggen. Ik wist het niet maar ik kreeg vanalles mee en de DA had iets achter het kopje gespoten en ik moet dat nog tweemaal doen, eenmaal per maand en ik zie dat het Stronghold 45 mg is. Dat heeft ze dus al gekregen. Nu iets gemakkelijker vragen en over de lintwormen praten. Als ze me tenminste laat komen want het is een zelfverzekerde dame en ze heeft het erg druk. Ik hoop dat ze 10 min tijd maakt voor mij. Groetjes, Fabieke
Een dier neem je niet voor even maar voor een heel leven !
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: oormijt

Bericht door pearlsofpassion »

Wormen die achteruit komen en nog bewegen zijn volgens mij geen lintwormen hoor.
Als ze plat zijn, zijn het waarschijnlijk platwormen. Ik weet niet of Stronghold daar tegen werkt?
Lintwormen scheiden stukjes af (eikapsels), maar die bewegen volgens mij niet en zijn rechthoekig.
Platwormen zijn iets ovaler van vorm, elipsvormig met uiteinden naar een punt, geen rechthoeken.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: oormijt

Bericht door castratenkoor »

Lintwormen kunnen nog bewegen als ze er net uitkomen. Als ze even liggen lijken het rijstkorrels. Andere wormen, spoelwormen kunnen veel langer zijn en kunnen zowel aan de voorkant als aan de achterkant eruit komen. Ik heb een kat gehad die zo vol wormen zat dat hij ze uitkotste, hele spagetti slierten (lekker praatje wel hahaha). Het is ook nooit meer goed gekomen met die kat. Echt triest.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: oormijt

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, spoelwormen kunnen heel vies doen. Die kruipen soms ook op plaatsen waar ze echt schade aanrichten zoals vb hartworm.
Daarom ben ik ook huiverig om te stoppen met ontwormen, of te wachten tot je wat ziet.
Maar er zijn wel veel mensen die dat doen en nooit problemen hebben...

Katten kunnen spoelwormen hebben: dunne doorzichtig-witte slierten, Platwormen: platte redelijk ovalige wormen en Lintwormen. Deze laatste zijn eigenlijk wormen die in de darm (of maag) vastgehecht zitten en steeds rechthoekige eikapsels afgeven via de ontlasting terwijl de worm blijft zitten. Wat ze doen als je ontwormd en de lintworm loslaat, weet ik niet, maar de eigenlijke lintworm zou je wel heel duidelijk moeten zien in de ontlasting denk ik. Ik weet het niet hoor, zou ook kunnen dat hij oplost (zal ook wel van het middel afhangen), maar ik heb wel al lintwormen op sterk water gezien die dus in zijn geheel uit een dier of mens gekomen zijn. Dat zijn serieuze beesten.
Ik hoop echt dat een dier er zelden of nooit 2 heeft, want dat lijkt me heel zwaar.

De andere wormen komen wel in grotere aantallen voor en komen bij redelijke besmetting naar buiten. Via ontlasting maar kan ook langs voren.
Wat ze doen wanneer je ontwormt weet ik wederom niet.

Dit is wat ik van wormen weet.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
fabieke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 27 okt 2011 19:45
Locatie: ANTWERPEN

Re: oormijt

Bericht door fabieke »

Ik heb de twee wormen in een doosje gedaan, ze zijn nu wel uitgedroogd, dus zal de DA zien wat het is. De stoelgang lijkt me ok. Misschien heeft ze er niet veel en zijn die twee door de spuit en de medicatie afgekomen. Morgen meer nieuws. Bedankt voor jullie berichtjes ! Fabieke
Een dier neem je niet voor even maar voor een heel leven !
Plaats reactie