Oormijt

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: oormijt

Bericht door Kattenbella »

Breek me ook maar even de bek niet open over dierenartsen :???:

Het is op mij hier overgekomen dat mensen de dierenartsen moeten overslaan, maar gezond verstand blijven gebruiken is soms echt beter voor je dier.
Als Ik misschien niet naar de adviezen hier had geluisterd was mijn Misty ingeslapen. Het gaat megagoed met haar.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: oormijt

Bericht door Adriana »

http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... gsmiddelen

voor fabieke: dit is de bijsluiter van Advocate 80 en het is heel verstandig om dit soort middelen niet gestapeld of door elkaar te gebruiken: grote kans op hartritmestoornissen en erger...

en ach ja, daar gaan we weer met een dierenarts-advies.... we blijven gewoon kritisch (en soms ongevraagd) meedenken, zoals Dinie schrijft en missch bedoelde kansvoordieren/hoe heet je eigenlijk? dat ook wel..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: oormijt

Bericht door kansarmedieren »

Ik heet Dia de Jonge en ben inderdaad erg kritisch ook naar de stellingen die hier ingenomen worden. Als ik een dierenarts kies ga ik eerst een gesprek aan met de dierenarts, heeft zij of hij echt liefde voor dieren of is het alleen een baan. Ik heb goede en slecht ervaringen met dierenartsen maar je bent er altijd zelf bij, ik hoor wel vaker van mensen dat ze niet naar de dierenarts durven omdat ze bang zijn dat hun dier ingeslapen wordt. Maar dan denk ik ben je nu helemaal gek daar ben je toch zelf bij. Jij beslist en niemand anders. Ik heb ook heel wat strijd geleverd voor chronisch ziek katjes die de plaatselijk dierenbescherming wou laten inslapen.
Maar je hebt goed en slechte dierenartsen sommige euthaniseren zonder enige twijfel gezonde dieren omdat het baasje er vanaf wil, en sommigen nemen die dieren onder hun hoede en herplaatsen de dieren.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: oormijt

Bericht door kansarmedieren »

Adriana schreef:http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... gsmiddelen

voor fabieke: dit is de bijsluiter van Advocate 80 en het is heel verstandig om dit soort middelen niet gestapeld of door elkaar te gebruiken: grote kans op hartritmestoornissen en erger...

en ach ja, daar gaan we weer met een dierenarts-advies.... we blijven gewoon kritisch (en soms ongevraagd) meedenken, zoals Dinie schrijft en missch bedoelde kansvoordieren/hoe heet je eigenlijk? dat ook wel..
hallo Adriana,

Ik vind het wel heel verwarrend voor de mensen die een vraag hier neerleggen om zo stellig te horen dat de dierenarts fout zit. Dat probeerde ik ook uit te leggen, je hebt de kat niet gezien je weet niet wat er precies aan de hand is enz. Maar van de andere kant is het ook vreemd dat mensen hier vragen neerleggen als de kat doodziek is. Maar ik zie ook aan jullie reactie dat jullie daar ook mee zitten. ;-)

Groetjes Dia
Gebruikersavatar
fabieke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 27 okt 2011 19:45
Locatie: ANTWERPEN

Re: oormijt

Bericht door fabieke »

Ik heet Fabienne. Men mag toch verwachten dat een dierenarts met een CV met grote onderscheiding en die wordt opgebeld door collega's voor advies, weet wat ze doet ...
Nu moet ik bij haar maandag pillekes halen (Smokey neemt gemakkelijk pillekes) voor de wormen en vijf dagen geven. Ik zal dat doen omdat bij haar in het labo de stoelgang is onderzocht en wanneer dat achter de rug is dan keer ik terug naar mijn oude, getrouwe dierenarts die Pussycat 21,5 jaar heeft behandeld. Pussycat had op haar 18 maag en darmstoornissen, toen ben ik bij de apotheker KD gaan halen en ze heeft nog 3,5 jaar gezond geleefd, zo zie je maar. Inslapen hoeft zo snel niet.
Dank en groetjes, Fabienne
Een dier neem je niet voor even maar voor een heel leven !
Gebruikersavatar
fabieke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 27 okt 2011 19:45
Locatie: ANTWERPEN

Re: oormijt

Bericht door fabieke »

als de kat doodziek moest zijn, zou ik nooit op eigen houtje experimenteren maar een DA inschakelen of zelfs twee ...
Een dier neem je niet voor even maar voor een heel leven !
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: oormijt

Bericht door kansarmedieren »

fabieke schreef:Ik heet Fabienne. Men mag toch verwachten dat een dierenarts met een CV met grote onderscheiding en die wordt opgebeld door collega's voor advies, weet wat ze doet ...
Nu moet ik bij haar maandag pillekes halen (Smokey neemt gemakkelijk pillekes) voor de wormen en vijf dagen geven. Ik zal dat doen omdat bij haar in het labo de stoelgang is onderzocht en wanneer dat achter de rug is dan keer ik terug naar mijn oude, getrouwe dierenarts die Pussycat 21,5 jaar heeft behandeld. Pussycat had op haar 18 maag en darmstoornissen, toen ben ik bij de apotheker KD gaan halen en ze heeft nog 3,5 jaar gezond geleefd, zo zie je maar. Inslapen hoeft zo snel niet.
Dank en groetjes, Fabienne
Hallo Fabienne,

Als ik jouw was zou ik toch een gesprek met haar aangaan en vragen waarom ze dit middel heeft voorgeschreven, misschien heeft ze er hele goed ervaringen mee. Anders blijf je toch met een naar gevoel zitten. Omdat je van de andere dierenarts mocht stoppen met het middel wil niet zeggen dat het verkeerd was, het is geen gebruiksvriendelijk middel maar was het fout?

Groetjes Dia
Gebruikersavatar
fabieke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 27 okt 2011 19:45
Locatie: ANTWERPEN

Re: oormijt

Bericht door fabieke »

Hij zei dat het niet fout was maar heel onpraktisch en dat er gemakkelijker dingen zijn met hetzelfde resultaat. Als je op heel internet kijkt dan wordt de gele, olie in België en Nederland nauwelijks voorgeschreven maar wel heel veel in Engeland ...
Een dier neem je niet voor even maar voor een heel leven !
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: oormijt

Bericht door castratenkoor »

Kattenbella schreef:Breek me ook maar even de bek niet open over dierenartsen :???:

Het is op mij hier overgekomen dat mensen de dierenartsen moeten overslaan, maar gezond verstand blijven gebruiken is soms echt beter voor je dier.
Als Ik misschien niet naar de adviezen hier had geluisterd was mijn Misty ingeslapen. Het gaat megagoed met haar.
Als ik naar het advies van de dierenarts had geluisterd was Sjaak 10 jaar geleden al ingeslapen.
Nou hij huppelt nog vrolijk rond hoor met speeltjes en kerstmutsen.

Verder wordt bij iedere aandoening geadviseerd geen vers vlees te geven.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: oormijt

Bericht door kansarmedieren »

Dat bedoel ik ook vraag is aan de dierenarts die het voor geschreven heeft waarom ze dit voorschrijft. Ze kan hier altijd van leren als ze dat wil, maar misschien heeft ze hier goede ervaringen mee en is dat de reden.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: oormijt

Bericht door kansarmedieren »

Mijn stelling is ook gebruik je verstand wees kritisch en luister naar je gevoel. En zoek dingen op via het internet. Ik zelf heb Atjo Westerhuis als dierenarts is wel bekend hier volgens mij, maar ik doe hem regelmatig voorstellen voor medicijnen of onderzoeken, dan praten we daar samen over wegen de voors en tegens tegen elkaar af en komen samen tot een besluit. maar ik heb ook een voordeel ben al ruim 30 jaar apothekersassistente in het ziekenhuis dus weet veel van medicijnen en ziektes van mens en dier.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: oormijt

Bericht door Adriana »

Dia: goed lezen wat er staat, asjeblieft en dit is wat ik schreef:
"en ach ja, daar gaan we weer met een dierenarts-advies."
er zijn goed werkende alternatieven aangedragen en er is op een goeie manier geprobeerd antwoord te geven en mee te denken in Fabieke's situatie, zoals dat eigenlijk in heel veel topics gebeurt.
kansarmedieren schreef:en ben inderdaad erg kritisch ook naar de stellingen die hier ingenomen worden.

Ik vind het wel heel verwarrend voor de mensen die een vraag hier neerleggen om zo stellig te horen dat de dierenarts fout zit. Dat probeerde ik ook uit te leggen, je hebt de kat niet gezien je weet niet wat er precies aan de hand is enz. Maar van de andere kant is het ook vreemd dat mensen hier vragen neerleggen als de kat doodziek is. Maar ik zie ook aan jullie reactie dat jullie daar ook mee zitten. ;-) .
er wordt hier heel erg veel meedenk-werk geleverd door een aantal ervaren kattenliefhebbers.
we leggen uit, lichten toe en dragen ook andere opties aan. en spelen niet voor dierenarts!

als je iets langer meeleest en meeschrijft dan weet je dat we, zodra we maar een sprankje twijfel hebben, iemand onmiddellijk als de heisodemieter naar de dierenarts verwijzen.
dus we houden geen mensen weg bij dierenartsen en dokteren al helemaal niet zelf, is mijn mening en indruk.

en als mensen goeie ervaringen hebben met bepaalde middelen of behandelingsmethodes, dan is het toch niet verkeerd om die met elkaar te delen?
lees eens een stuk in Pluisje, de topic over nierfaalkatten....

en ja, mijn persoonlijke ervaringen, zeker toen als starter, met een aantal dierenartsen is bagger!
en ik ben niet de enige..
en ik ben altijd heel blij als ik van ervaringen van anderen kan leren, net zoals ik mijn ervaringen hier op het Forum zet, zodat anderen.... ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: oormijt

Bericht door kansarmedieren »

Hallo Adriana,

Ik weet dat jullie geen mensen weg houden van de dierenarts maar om ronduit te zeggen dat de dierenarts fout zit daar heb ik moeite mee. Er is misschien een andere behandeling mogelijk maar zoals ik ook al aan Fabienne schreef misschien heeft de dierenarts hier goede ervaringen mee. Vraag het aan de dierenarts, en doe een voorstel voor een andere behandeling of medicijnen. Hou altijd een slag om de arm en wees niet ze stellig, dat vind ik ook van je mening over Metacam. Ik vind het heel goed om mensen te waarschuwen voor het middel maar ik heb nog steeds geen goed alternatief gezien in het hoofdstuk voor alternatieven van metacam. Tenminste voor het langdurig gebruik van metacam. En dan heb je geen keuze.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: oormijt

Bericht door Adriana »

er zijn zat keuzes voor korte/lange termijn pijnstilling in plaats van meloxicam/metacam!
altijd afhankelijk van soort en heftigheid van gewenste pijnstilling.
buprecare werkt geweldig als post-operatieve pijnstiller en is als opiaat veilig voor nieren.

jouw metacam-alternatief is kortdurend: niercrisis en inslapen!
metacam/meloxicam is alleen is uiterst lage dosis redelijk veilig bij gewrichtsellende. en de aangerichte nierschade is soms niet onmiddellijk zichtbaar omdat pas bij 3/4 uitval van de nierfunctie de schade zichtbaar wordt bij bloedonderzoek. en dat weet je waarschijnlijk niet maar zo werkt het wel. beschadigd nierweefsel herstelt nooit meer en is voor altijd verloren.

ja en dat is het verschil. bij mij geen vrees dan wel opzien tegen witte jassen/dierenartsen.
met de goeie heb ik geweldige contacten en langzamerhand wordt een netwerk goeie dierenartsen opgebouwd.

geen slag om de arm? als je hier zoekt op de woorden ''missch'' ''misschien'' ''waarschijnlijk'' dan zie je dat ik een grootverbruiker ben, zal nooooit zo maar iets verkondigen en doorgaans staat de link of bijsluiter of artikel eronder..
maar missch zou je je geroepen kunnen voelen en hier ook topicstarters kunnen gaan opvangen en raad geven en uitleggen en mogelijkheden wijzen.. hoe meer ervaren baasjes bijdragen leveren hoe beter het toch is?

moet wel lachen om je zinnen
"maar ik heb ook een voordeel ben al ruim 30 jaar apothekersassistente in het ziekenhuis dus weet veel van medicijnen en ziektes van mens en dier."
duss wat wil je daarmee zeggen?
en de toevoeging (mens en) dier is ook wel opmerkelijk, want nee, zo werkt het niet. heel heel veel mensenmiddelen moet je juist niet op dieren toepassen!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: oormijt

Bericht door kansarmedieren »

Hallo Adriana,

Ik bedoel met de zin ( ik ben niet helemaal duidelijk geloof ik) dat ik ervaring heb als apothekersassistente en heel veel jaren ervaring met katten waarvan helaas heel wat chronisch zieke katten.

Buprecare is geen middel om lang te gebruiken ik heb een kat met chronische ontsteking in de bek als zij geen metacam geef kan ik haar laten inslapen ik bedoel maar soms heb je geen keuze. En als ik dan jouw berichten lees krijg ik ook een schuld gevoel maar ik hoor graag wat ik dan moet geven.
Plaats reactie