Oormijt

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: oormijt

Bericht door castratenkoor »

Sneu voor jou en sneu voor de poes dat jullie deze weg af moeten leggen.
Ik hoop dat er toch kans is en blijft, elke dag haar vertrouwen voor je te winnen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
fabieke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 27 okt 2011 19:45
Locatie: ANTWERPEN

Re: oormijt

Bericht door fabieke »

Ja, Dinie, Smokey geeft geen zieke indruk, helemaal niet. Ze slaapt wel veel maar dat zal de herfst zijn. Deze morgen heeft ze 15 min met speelgoed gespeeld, ze eet goed en de stoelgang is ook normaal. Ik heb nog steeds haar vertrouwen. Als de gele olie in de oren is dan verdwijnt ze een half uurtje maar nadien staat ze er weer alsof er niets gebeurd is.
Een dier neem je niet voor even maar voor een heel leven !
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: oormijt

Bericht door castratenkoor »

Gelukkig!!!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5460
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: oormijt

Bericht door nellebel »

guusje had ook oormijt. de DA heeft 1x iets in haar oor gedaan en ik moest het 1 of 2x herhalen (1x per week).
volgens hem waren er 3 keuzes. of dagelijks, maar dat vinden de meeste katten vervelend. of 1malig maar dan heb je geen infektiebestrijding (soms is het gebied geinfecteerd van de mijten) of wat wij hadden 2of 3 weken 1x per week, dan had je tevens infektiebestrijding. ik mocht het evt ook door de DA laten doen als het mezelf niet lukte.
guusje vond het vreselijk, maar gelukkig was ze erna snel alles vergeten. ik mag nu zelfs weer aan haar oortjes zitten . dat heeft wel weken geduurd voordat het minder gevoelig was.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
fabieke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 27 okt 2011 19:45
Locatie: ANTWERPEN

Re: oormijt

Bericht door fabieke »

Hello Wendy, juist naar de DA gebeld. Ze blijft erbij dat het product tweemaal per dag toe te dienen en gedurende 12 dagen het meest doeltreffende is dat er is. Daarna 7 dagen stoppen en dan terug 12 dagen toedienen. Ze zei dat ik door een moeilijke periode moet maar dat het dan helemaal gedaan zal zijn. Ze zei ook dat al de andere producten niet doeltreffend zijn. Ik moet vandaag of morgen ook stoelgang (wormen) en urine (ze heeft een blaasontsteking/gruis gehad) binnenbrengen.
Vervelende periode ...
Groetjes, Fabieke
Een dier neem je niet voor even maar voor een heel leven !
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: oormijt

Bericht door Mirjam86 »

Ik vind het echt een vreemd advies. Ik heb nog nooit gehoord van iemand bij wie de Otimectin niet werkte, en sommige mensen gebruiken niet eens iets speciaal tegen mijten, maar alleen Stronghold...

Ik zou eens bellen met een andere DA in de buurt om advies in te winnen. Wel fijn dat ze de ontlasting even na kijkt, als het goed is weet je dan ook welk soort wormen ze heeft.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5460
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: oormijt

Bericht door nellebel »

hmmm vreemd. misschien dat er andere producten zijn in belgie. lijkt me erg vervelend als het zo door moet nog zoveel dagen.Moet je los in het oor druppelen? ik moest de zalf echt in het gehoorgangetje doen, en dat is een heel klein gaatje bij de kat (niet het "grote" gat wat je zou verwachten) dus het werd heel gericht behandeld. maar dat zou ik echt niet zoveel dagen doen. dat is echt verschrikkelijk om te doen. maar omdat het zo gericht is hoeft het ook maar een paar keer.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: oormijt

Bericht door Mirjam86 »

Persoonlijk zou ik het advies van je DA in de wind slaan en zelf Otimectin bestellen en gebruiken.
Maar dat is natuurlijk omdat ik al ervaren heb dat het goed werkt, ik kan me voorstellen dat je onzeker wordt van de tegenstrijdige adviezen.. maar ik blijf het een slecht advies vinden. ;)
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: oormijt

Bericht door kansarmedieren »

fabieke schreef:Hello Wendy, juist naar de DA gebeld. Ze blijft erbij dat het product tweemaal per dag toe te dienen en gedurende 12 dagen het meest doeltreffende is dat er is. Daarna 7 dagen stoppen en dan terug 12 dagen toedienen. Ze zei dat ik door een moeilijke periode moet maar dat het dan helemaal gedaan zal zijn. Ze zei ook dat al de andere producten niet doeltreffend zijn. Ik moet vandaag of morgen ook stoelgang (wormen) en urine (ze heeft een blaasontsteking/gruis gehad) binnenbrengen.
Vervelende periode ...
Groetjes, Fabieke
Oormijt kan erg hardnekkig zijn, de dierenarts heeft in de oren gekeken en weet wat daar aan de hand is. Ik zou het gewoon doen zoals de dierenarts zegt, en de kat flink belonen lekkere snoepjes of zoiets als je de oren behandeld hebt. Maar als je het niet vertrouwd zal je naar een andere dierenarts moeten die als het een goede dierenarts is ook in oren van de kat wil kijken. Aan jouw de keuze.

En het advies om het niet zo lang te doen is niet slim dat is hetzelfde als een antibiotica kuur niet afmaken je zit resistentie te kweken bij de oormijten en helpt straks geen enkel product meer om de mijten te bestrijden.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5460
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: oormijt

Bericht door nellebel »

guusje haar oren zaten echt propvol mijt. haar hele gehoorgang was pikzwart. die werden eerst flink schoongespoeld en toen gezalfd. maar ik denk dat de druppels in het hele oor gaan en niet puur en alleen in de gehoorgang.
ik ben eht wel eens dat als je voor de huidige methode kiest je hem ook goed moet afmaken als kuur anders haal je je alle tramelant voor niks op je hals. half behandelen werkt niet.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: oormijt

Bericht door Mirjam86 »

kansarmedieren schreef:
En het advies om het niet zo lang te doen is niet slim dat is hetzelfde als een antibiotica kuur niet afmaken je zit resistentie te kweken bij de oormijten en helpt straks geen enkel product meer om de mijten te bestrijden.
We adviseren ook niet om het korter te doen (dat heeft nooit zin) maar om een ander middel te gebruiken dat minder vaak toegediend hoeft te worden. Even lezen...
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: oormijt

Bericht door kansarmedieren »

ik vind het vreemd dat er altijd zo agressief gereageerd wordt op mijn antwoorden, als ik het zo lees doen meer mensen dat denk ik. ik vind het ook vreemd dat er zomaar aangeraden wordt om buiten de dierenarts om een ander middel te gebruiken. dit vind ik verkeerd en een meer provisionele reactie vind ik wel op zijn plaats. Oormijt is een ernstige en vervelende aandoening waar een dierenarts naar moet kijken en niet zelf gedokterd moet worden. Tenminste dat is mijn mening.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: oormijt

Bericht door pearlsofpassion »

kansarmedieren schreef:En het advies om het niet zo lang te doen is niet slim dat is hetzelfde als een antibiotica kuur niet afmaken je zit resistentie te kweken bij de oormijten en helpt straks geen enkel product meer om de mijten te bestrijden.
AB werkt zowiezo niet tegen oormijten. ;-)
Het kan helpen tegen eventuele infectie van wonden die ze veroorzaakt kunnen hebben. En een kuur niet afmaken is inderdaad resistentie kweken, maar 1 keertje maar half toedienen is niet echt een kuur niet afmaken. De poes ging namelijk heel snel met haar kopje schudden, dus er is veel kans dat er niet erg veel in haar oor de kans heeft gekregen om te werken.
Dat vind ik minder erg dan middenin de kuur er niet meer in slagen die af te maken omdat je de poes niet meer kan benaderen! Je blijft wel met een dier bezig, en als er wat anders mogelijk is...

Steeds andere middelen is ook niet goed tegen resistentie van de oormijten zelf dan (niet de AB, het gewone werkende middel), maar daarbij geldt weer hetzelfde als hierboven.
En zolang deze oormijten maar uiteindelijk allemaal verdwijnen en ze niet in contact komt met andere, geldt dat resistentieverhaal ook niet meer. Het is maar als er oormijten kunnen overleven dat ze resistentie kunnen doorgeven.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: oormijt

Bericht door kansarmedieren »

Als er oormijten overleven dan zijn ze resistent voor het middel dus heeft de kat waar de oormijten in zitten een probleem. het gaat niet over het doorgeven maar in de kat zelf die ermee besmet is, en nu even eerlijk zou jij zonder dat je weet wat er precies in het oor aan de hand is een ander middel gaan geven zonder advies van de dierenarts?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: oormijt

Bericht door Adriana »

fabieke schreef: Ik heb nog steeds haar vertrouwen. Als de gele olie in de oren is dan verdwijnt ze een half uurtje maar nadien staat ze er weer alsof er niets gebeurd is.
als je de bijsluiter van otimectin leest dan zie je dat het niet twee maal daags maar 1 maal per week moet worden ingemasseerd.
dat scheelt dus meer dan 6 dagen stress-ellende.

in het eerste bericht heet het toedienen een nachtmerrie en dat is intussen kennelijk een stuk makkelijker geworden, want -zie boven-
in een vorig bericht van fabieke staat dat betr dierenarts alle andere middelen niet betrouwbaar vindt.... lijkt me vreemde uitspraak.. maar je hebt in iedere geval iets achter de hand als de hele operatie met de gele flubberolie niet afdoende werkt...

overigens.... we hebben hier al heel wat raadselachtige (aardig gezegd) stunts van dierenartsen meegemaakt en een beetje meedenken en kritisch zijn kan m.i. geen kwaad..

agressieve reacties.... valt toch wel mee...? ;-) we zijn het nog wel eens niet met elkaar eens of lezen niet goed of beide maar het is toch altijd goed bedoeld..? ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie