Vlooien ontdekt

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
LolaMuffin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:51

Vlooien ontdekt

Bericht door LolaMuffin »

Heb gisteren kleine beestjes ontdekt, vlooien dus.
Heb de katten gisteren al druppels gegeven, en ga vandaag heel het huis stofzuigen.
Heb het advies gekregen om favoriete plekken extra in te spuiten met een speciale spray, waarnaast ook de plekken waar je slecht bij kan met de stofzuiger.
Al met al een flinke klus dus.
Heeft er iemand nog tips hiervoor, of voor het voorkomen van vlooien.
Heb wel begrepen dat je als je buiten loopt ze zelf ook mee kan nemen, dus voorkomen kan haast niet ben ik bang.
Maar alle tips waar dan ook voor zijn welkom.
Gebruikersavatar
kathy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 aug 2010 16:46

Re: Vlooien ontdekt

Bericht door kathy »

Wij doen frontline combo (vlooien & de eitjes), met regelmaat...

Dat heb je dus al gedaan snapte ik. Stofzuig het hele huis + gooi de stofzuigzak onmiddelijk weg, of maak je stofzuiger leeg (als het zo'n zakloze is).

Zo'n spuitbus gebruiken overal behalve op je huisdier. Niet zomaar wat rond verstuiven maar écht op de mat, kattenkrabpaal, ...
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Vlooien ontdekt

Bericht door daantje »

Voorkomen van vlooien kan je alleen maar bewerkstelligen door op tijd een pipet te geven (wij gebruiken zelf Stronhold) en/of veel te kammen met een vlooienkam.
Sommige mensen verkiezen het kammen boven het geven van een pipet, maar zelf ben ik zeker in de zomermaanden wel voorstander van een pipet (omdat ze hier ook in de tuin aan het rommelen zijn ;-) ). Bovendien kam ik de meiden zeker om de dag met een vlooienkam.
Ik doe dus dubbel omdat vlooien echt mijn ergste nachtmerrie zijn :eshifty: .

Het meenemen van eitjes aan schoenzolen.... Tja, daar geloof ik niet echt heel sterk in, maar mocht dit gebeuren dan ondervang je het snel genoeg door dagelijks kammen en/of pipet.
Uitgekomen eitjes (de nieuwe vlooien) zullen dood gaan wanneer ze op je kat zitten en zo roei je ze toch weer uit.
Plinten en naden in je huis goed spuiten, dekentjes of wasbare ligplekken goed wassen, vloerbedekking sprayen, veel stofzuigen inderdaad en blijven kammen om te zien of er nieuwe vlooien komen.

Ik hoop dat het helpt en dat jij en je kattie er snel vanaf zijn!

Succes!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
kathy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 aug 2010 16:46

Re: Vlooien ontdekt

Bericht door kathy »

Oh, met de spray opletten voor vogels en visjes moest je die hebben ;-)
LolaMuffin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:51

Re: Vlooien ontdekt

Bericht door LolaMuffin »

Heb pas nog 1 vlooi gezien, maar dat was even geleden.
Wel goed om te horen dat hetgene wat ik doe voldoende is.
Ik had het idee dat het nooit goed genoeg is.
Ik heb verder geen huisdieren.
had wel een pak voer staan op tafel tijdens het sprayen, maar heb die dus weggegooid.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9342
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vlooien ontdekt

Bericht door castratenkoor »

Ik gebruik nooit gif, mijn katten komen niet los buiten en ik heb dan ook nooit vlooien.
Wel soms met de aanschaf van een nieuw kitten.
Bij twijfel meteen alle 8 een pipet.
Mijn laatste twee kittens brachten gelukkig geen vlooien mee, dus dit jaar en vorig jaar geen gif
hoeven gebruiken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Vlooien ontdekt

Bericht door Mirjam86 »

Ik sluit maar even bij dit onderwerp aan.

Zojuist heb ik met kammen van Tsuki (bijna 3 mnd) 2 vlooien gevonden.
Ik ga dus zo direct naar de DA om even een veilig middeltje te halen om beide kittens te behandelen.
Moet ik hiernaast nog actie ondernemen zoals een omgevingsspray, beddengoed en dekens van de bank wassen? En moeten ze dan direct ook weer ontwormd worden? Ze zijn twee weken geleden nog ontwormd.

Bedankt voor het meedenken alvast!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Vlooien ontdekt

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou nu ontvlooien, en binnen een week terug ontwormen.
Kittens moeten toch om de 3 weken (was bij mijn middel toch)? Dus dan komt dat mooi uit.
En toch nog een maand of 2-3 elke maand ontvlooien hoor. Mooi op tijd. Anders kunnen ze blijven terugkomen.

Wss hebben ze de vlooien van bij de DA dan, want ze hadden er toch geen van beide toen ze bij je kwamen? Of had er eentje ze wel gehad?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Vlooien ontdekt

Bericht door Mirjam86 »

Alleen Tsuki had 1 vlooitje, maar die hebben we grondig onderzocht en in de gaten gehouden, vandaar dat ik er nu ook achter kwam.
Het zou van de DA kunnen zijn, maar mijn mams is ook een week geweest met de hond toen wij op Cyprus waren, dus het kan ook van hem komen.

Van de DA heb ik 2 pipetjes Frontline Combo voor kittens meegekregen (gratis!).
Kennelijk hier in het Noorden nog geen resistentie.
Als het bevalt haal ik er nog meer van en bleef ik voorlopig even om de maand behandelen.
Ze gaf ook aan dat als ik beddengoed, kussentjes etc. was dat ik (nog) geen omgevingsspray hoef te
gebruiken.

Mijn ontworming is om de vier weken en de assistente adviseerde om nog die 2 weekjes te wachten.
Anders is het wel erg veel in één keer.

Nou ik ga het er maar eens op wagen. Ik wacht even tot ze gaan maffen, want ik moet ze een uur uit elkaar houden zodat ze het niet bij elkaar oplikken. Nu ze zo lekker aan het spelen zijn vind ik dat zielig!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Vlooien ontdekt

Bericht door Mirjam86 »

Nou ik heb toch maar even mijn kiezen op elkaar gehouden en het pipetje bij de dames in de nek gespoten.
Nu zijn ze wel om elkaar aan het miauwen en dat vind ik zo ZIELIG!
Maar goed, ik wil ook niet dat ze het bij elkaar uit de nek likken...
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Vlooien ontdekt

Bericht door Mirjam86 »

Goed, dit kan ik niet over mijn hart verkrijgen. Zitten ze allebei aan de andere kant van de deur naar elkaar te miauwen. Ik heb ze nu maar hier gezet en dan ga ik wel een uur zitten kijken of ze het niet van elkaar aflikken...
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Vlooien ontdekt

Bericht door pearlsofpassion »

Ik doe het hier altijd gewoon allemaal tegelijk hoor.
Nog nooit problemen gehad, ook niet met de twee jongens.
Ik doe het wel op zoveel mogelijk verschillende plaatsen in de hals-schouderstreek, je moet gewoon zien dat ze er zelf niet bij kunnen (heb ik wel eens verkeerd gedaan). En als je het verdeelt blijft het mooi tussen de vacht ipv uit te lopen.
En zo lekker smaakt het niet. ;-)

En als ik je een tip mag geven: probeer de witte vacht te vermijden als het kan. Dat geeft soms vuile vlekken en die blijven wel een paar dagen. Bij Kleintje zit het wit ook net verkeerd, maar ik ga er dan mooi rond...

Frontline Combo kan je trouwens ook goedkoop bij Zooplus krijgen (als ze het nog hebben... :icon_shifty: )
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Vlooien ontdekt

Bericht door Mirjam86 »

Gelukkig zijn de dames allebei zwart in hun nekkie dus van verkleuringen geen sprake.
Ik heb al even rondgekeken en inderdaad gezien dat Frontline Combo via Zooplus het voordeligst is.
Ik kijk eerst even aan of de vlooien echt zo resistent zijn als de DA beweert (word toch onzeker van die verhalen). Als het bevalt bestel ik direct nog 6 of 12 pippetjes.
Ik heb voor mijn eigen gemoedsrust ook toch maar even een omgevingsspray gekocht voor de vloerbedekking etc. Vanavond eerst alles wassen en stofzuigen en dan die spray erop...
Hopen dat het dan snel gedaan is met de vlooien!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Vlooien ontdekt

Bericht door Mirjam86 »

Zeg even iets anders: vallen die dode vlooien nu vanzelf uit de vacht of kan ik die er vanaf morgen uitkammen?
En kan het kwaad als ik nu al aan het kammen sla?
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Vlooien ontdekt

Bericht door pearlsofpassion »

Kammen kan nooit kwaad. Maar niet op de plek waar je het pipet hebt aangebracht als het kan. ;-)
Je zal er zo wel snel vanaf zijn. Als de Frontline werkt natuurlijk...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie