Ontvlooien ontwormen binnenkat

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Ontvlooien ontwormen binnenkat

Bericht door Camoth »

Het komt er dus op neer dat het een theorie is van jou dat de middelen schadelijk zijn voor lever en nieren. Dat wilde ik alleen even weten.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Anne82
Lynx
Lynx
Berichten: 173
Lid geworden op: 12 okt 2009 18:58
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ontvlooien ontwormen binnenkat

Bericht door Anne82 »

Ik ontvlo ze in de zomer elke maand. Ik gebruik Stonghold en het zal ook best wel een beetje schadelijk zijn, maar ik geef mijn katten goed voer en volgens de dierenarts zijn ze kerngezond. Ik heb vorig jaar toen Barney hier kwam als kitten een ware vlooienplaag gehad en het heeft 3 maanden geduurd voordat dat helemaal weg was. Dus ik ontvlo ze liever elke maand (in de zomer dan) dan dat ze weer die ongewenste huisgenoten krijgen want ik kan je vertellen, dat was ook echt niet leuk voor ze!! En als het echt zo slecht zou zijn, dan zou het toch niet zo in Nederland verkocht mogen worden?! In de herst en winter ontvlo ik ze minder vaak... Ze hebben ook eigenlijk nooit vlooien maar sinds die vlooien toen Barney kwam heb ik steeds een doemsenario in mijn hoofd dat als ik ze niet ontvlo dat ze dan meteen vlooien krijgen....
Groetjes Anne en een pootje van Max, Tommie , Barney en Lizzie!!!
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Ontvlooien ontwormen binnenkat

Bericht door sandy »

Ik moet ze elke maand een pipetje advantage geven in de zomermaanden omdat 1 van onze katten een vlooienalllergie heeft, dus ik heb gewoon geen keus.
Ontwormen doe ik echter nooit want dat vind ik overbodig tenzij er een infectie is geconstateerd, dat gif krijgen ze dan echt alleen als het noodzakelijk is.
Preventief ontwormen bestaat gewoon niet, een week na het zogenaamde preventieve ontwormen kunnen ze alsnog wormen krijgen en moet je weer die rotzooi toedienen.

Anne, ga is om je heen kijken, kritisch lezen en op verpakkingen kijken van alles wat te koop is en vertel me dan nog maar een keer dat als iets niet goed is het dan ook vast niet verkocht zou mogen worden..
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Anne82
Lynx
Lynx
Berichten: 173
Lid geworden op: 12 okt 2009 18:58
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ontvlooien ontwormen binnenkat

Bericht door Anne82 »

Tja, als je dat gaat doen dat vindt je in alles wel iets wat minder goed voor je is...
Groetjes Anne en een pootje van Max, Tommie , Barney en Lizzie!!!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ontvlooien ontwormen binnenkat

Bericht door Adriana »

..., ga is om je heen kijken, kritisch lezen en op verpakkingen kijken van alles wat te koop is en vertel me dan nog maar een keer dat als iets niet goed is het dan ook vast niet verkocht zou mogen worden..
dit is een erg ingewikkelde zin, waarvan ik nog niet goed begrijp wat er wordt bedoeld.
op iedere bijsluiter van ieder anti worm/vlooienmiddel staat een hele reeks van situaties, waarbij wordt afgeraden het middel toe te passen. fabrikanten dekken zich namelijk op alle mogelijk manieren in, zodat ze nooit aansprakelijk kunnen worden gesteld.
vrijwel niemand leest die bijsluiters en soms krijg je die (bij de dierenarts bijvoorbeeld) niet eens in handen. en sommige mensen wìllen het ook gewoon niet weten, die hebben een probleem dat zo snel mogelijk moet worden opgelost, denk ik..
middelen mogen in Nederland worden verkocht omdat een hele reeks van toepassingen in de bijsluiter wordt uitgesloten, dan wel er negatief advies over wordt gegeven!
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... rs#p387190
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Viper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 23 jun 2010 13:47
Contacteer:

Re: Ontvlooien ontwormen binnenkat

Bericht door Viper »

Denk dat iedereen wel begrijpt dat anti-vlooienmiddelen en ontwormingspilletjes geen gezonde vitaminepilletjes zijn. Er gaan niet voor niks vlooien en wormen van dood.

Omdat Viper en Vito nog jong zijn, houd ik het regelmatig bij. Als ze straks volwassen zijn en meer weerstand hebben opgebouwd, dan bouwen wij waarschijnlijk ook de frequenties af.
Eén enkele kat in huis maakt het thuiskomen tot thuis zijn.
Met Vito & Viper is het dus altijd een feest :)
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Ontvlooien ontwormen binnenkat

Bericht door sandy »

Vind het soms erg moeilijk om uit te leggen wat ik bedoel maar in grote lijnen zal ik het proberen:
Alle vlees wat je eet is ongezond, dieren krijgen zooi te eten waar ze doodziek van worden denk maar aan o.a. bse en wat mensen daar van kunnen krijgen
Groentes worden zwaar bespoten, in potjes en blikken(ook dierenvoeding) zitten toevoegingen waarvan wetenschappers niet eens weten wat het is, de beruchte E nummers, met name de smaakversterkers.
Alle medicijnen zijn feitelijk vergif, de bijwerkingen zijn vaak erger dan de kwaal er worden niet voor niks waarschuwingen op gezet.
Aspartaam, vaccins zijn en worden steeds vaker omstreden, amalgaam, witte vullingen zijn net zo slecht volgens onze tandarts.
Denk niet dat de overheid het beste met je voorheeft, anders zou dit al niet toegelaten zijn.
Op leefbewust.com o.a. kan je veel relevante informatie vinden.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ontvlooien ontwormen binnenkat

Bericht door castratenkoor »

Ik denk dat Adriana bedoelt dat ontvlooien en ontwormen niet te rigoreus gedaan moet worden onder het motto baat het niet schaadt het niet. Kijk als je denkt vlooien in huis te hebben dan ontvlooi je.
Zitten je katten op 5 hoog en komen nooit in aanraking met andere dieren en hebben geen vlooien en wormen, dan zou ik persoonlijk ze niet ontvlooien en ontwormen.
Waarom gif door ze heen jagen als daar niet echt een reden voor is.

Toen Timo hier kwam heb ik alle 8 katten moeten ontvlooien en ontwormen.
Toen Teun kwam was die schoon, hij is hier nu een jaar en alles is nog schoon.
Vandaag komt Rik en ik heb de afgelopen twee weken intensief contact met de kittenopvang
gehad. Rik is schoon, daar heb ik alle vertrouwen in.

Ik ga dan ook niet met gif aan de gang bij de grote katten.
Zoals Adriana al aangaf is dat slecht voor lever en nieren, dat ben ik 100% met haar eens.
Dat hoeft ze niet te bewijzen dat IS gewoon zo.
Ik heb hier ook een nierpatient Sjaak. Ik ga pas met anti-vlo aan de gang als ik hier een vlo bespeur.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
berg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 feb 2003 11:11
Locatie: H-S

Re: Ontvlooien ontwormen binnenkat

Bericht door berg »

Hoi,
Ik ontvlooi maandelijks met een pipet Advantage en toch hebben mijn drie katten dit jaar voor het éérst af en toe toch een vlo. Ik merkte het aan het krabben dus toch ook maar met de vlooienkam (ze hebben er wel een hekel aan en rennen heel had weg ;-) Ik heb mijn huis direct 'bespoten' met tapijt en omgevingsspray (vooral de tapijten en de plinten in de 'laminaatgedekte' kamers. Ik heb ooit een vlooienplaag in ons vorige huis gehad met 2 binnenkatten notabene die toch vlooien kregen. Als ik er aan denk krijgt ik nóg de kriebels.... :roll: Ontwormen heb ik de afgelopen 5 jaar 1x gedaan, daarna niet weer. Maar anti-vlooien druppels... gewoon iedere maand in de zomer en 1x in de 6 á 7 weken in de winter.
Groeten,
Jootje.
Ik laat me niet sturen door wat anderen van me denken
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Ontvlooien ontwormen binnenkat

Bericht door puck0906 »

ik geef ze 2 x per jaar pilletjes tegen wormen en voor vlooien heb ik nog nooit gedaan en ze ook nog nooit gehad. Als ik ze heb dan zou ik het wel gaan doen denk ik daarna...
Felhestia
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 jul 2010 16:17
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Ontvlooien ontwormen binnenkat

Bericht door Felhestia »

Ook ik ontworm/ontvlooi niet "preventief", geen onnodig gif als het niet nodig is. Mijn dierenarts vindt het maar raar en vindt het maar niets. Jammer voor hem dat ik zijn portemonnee niet zomaar spek. ;-)
Groetjes van Ester.
"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Ontvlooien ontwormen binnenkat

Bericht door Flo_o »

Bah ik zag net een vlo bij Lynn :S Krijg gelijk overal kriebels ieuwwww
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Ontvlooien ontwormen binnenkat

Bericht door Meowth »

Camoth schreef:Het komt er dus op neer dat het een theorie is van jou dat de middelen schadelijk zijn voor lever en nieren. Dat wilde ik alleen even weten.
Elk medicijn moet worden afgebroken door de lever. Net als alcohol. Dit is voor mensen zo en ik zou niet weten waarom dat anders zou zijn bij dieren/katten.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ontvlooien ontwormen binnenkat

Bericht door Adriana »

Flo_o schreef:Bah ik zag net een vlo bij Lynn :S
met een vlooienkam en een beetje handigheid heb je m zo te pakken hoor!
snellerder en goedkoperder dan welk middel dan ook en kat- en milieu- en euri-vriendelijk!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Ontvlooien ontwormen binnenkat

Bericht door Meowth »

Ja inderdaad. Net als luizenshampoo bij mensen waarvoor ze toch immuun zijn. Goede tekenkam doet z'n werk ook.
Plaats reactie