Ontvlooien ontwormen binnenkat

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
djm008
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jun 2010 12:44

Ontvlooien ontwormen binnenkat

Bericht door djm008 »

Is het verstandig om binnenkatten ook te ontworpen en te ontvlooien? En indien ja om de hoeveel tijd doen jullie dat?

Is het ook mogelijk dit bij echte raskatten te doen? Of moet dat dan via een echte dierenarts gaan?
Gebruikersavatar
Viper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 23 jun 2010 13:47
Contacteer:

Re: Ontvlooien ontwormen binnenkat

Bericht door Viper »

Wij ontvlooien regelmatig en ontwormen Viper(ras- en binnenkat) gewoon volgens schema. Puur ter preventie, onze katten of hond hebben nog nooit vlooien of (zichtbare verschijnselen van) wormen gehad.
Toch kan je wormen- en vlooieneitjes meenemen onder de schoenen of door bezoek.
Waarom zou een 'echte raskat' minder kans hebben op wormen en vlooien? Viper krijgt nu 2x per jaar een ontwormingspilletje en ongeveer elke 6 wkn een pipet tegen vlooien.
Eén enkele kat in huis maakt het thuiskomen tot thuis zijn.
Met Vito & Viper is het dus altijd een feest :)
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Ontvlooien ontwormen binnenkat

Bericht door sandy »

Ontwormen doe ik hier alleen aan als ik een infectie heb geconstateerd, preventief ontwormen bestaat namelijk niet.
Ze krijgen wel nu elke maand een pipetje advantage, ennumm dat naar binnen lopen loopt wel los hoor, dat risico is toch wel zo nihil.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Anne1988
Lynx
Lynx
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 mei 2010 20:28
Locatie: Hoofddorp

Re: Ontvlooien ontwormen binnenkat

Bericht door Anne1988 »

Ontwormen heb ik gedaan zodra ze bij mij in huis kwamen. Ontvlooien begon ik ook op dat moment mee, daarna nog één keer herhalen en dan om de 2 à 3 maanden.
-- Ayla 06-04-2010 -- Ik wou dat ik twee katjes was.
-- Nala 06-04-2010 -- Dan kon ik samen spelen.
Gebruikersavatar
Anne82
Lynx
Lynx
Berichten: 173
Lid geworden op: 12 okt 2009 18:58
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ontvlooien ontwormen binnenkat

Bericht door Anne82 »

Ik ontworm ze hier niet preventief. Alleen toen Lizzie hier kwam met 8 weken heb ik haar volgens schema ontwormt omdat zij nog nooit was ontwormt/ ontvlooid. Dus met 8, 10 en 12 weken en dan na een half jaar. Toen heb ik de rest van mijn katten ook voor de zekerheid ontwormt, omdat ze haar vaak wassen en ik dacht dat ze daar misschien wel door besmet werden. Maar Lizzie is nu helemaal wormvrij. Ik ontvlo ze wel elke maand met Stronghold. Dat werkt ook tegen wormen (behalve lintworm). In de zomer doe ik het elke maand en in de herfst/ winter elke 2 maanden.
Groetjes Anne en een pootje van Max, Tommie , Barney en Lizzie!!!
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1302
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Ontvlooien ontwormen binnenkat

Bericht door Camoth »

Hier worden ze elke 4 a 5 maanden ontwormt met Milbemax en elke 2 maanden krijgen ze een pipetje Advantage.

De meest voorkomende wormen varianten krijgen ze van vlooien, dat heeft dus weinig met buiten of binnen leven te maken (want ook binnenkatten kunnen vlooien krijgen, die neem je zelf mee van buitenaf). Preventief ontwormen (alsin: nu een pilletje geven en dan krijgen ze de komende x tijd geen wormen) kan niet, maar je doodt dan wel de wormen die ze op het moment van het pilletje misschien hebben. Ik heb niet zo'n zin om te wachten tot de wormen uit de kattenbak kruipen of uitgekotst worden voordat ik ga ontwormen. Daarbij zijn sommige wormen ook besmettelijk voor mensen. Dat is voor ons geen ramp, al zit ik er niet op te wachten, maar als je kleine kinderen hebt moet je wel uitkijken daarmee.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ontvlooien ontwormen binnenkat

Bericht door Adriana »

wij zijn niet zo van de chemische oorlogsvoering :pdtduel: die ontwormen/ontvlooien heet.
je merkt snel genoeg als je kat een vlo heeft, vlooienkammetje, paar keer herhalen en klaar is kees. dan is de kans op wormen indd. stukken kleiner, dus dat doen we alleen als er iets ergens mankeert of zichtbaar is en dat is in al die jaren nog nooit gebeurd.

als je het zelf uit de hand laat lopen, dan zul je grove middelen moeten inzetten, maar het is allemaal gif en een belasting voor katzels. dus hier liever niet en ook nog veel goedkoper..

en voor de afdeling: ik ben niet zo handig... oefening baart kunst!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Ontvlooien ontwormen binnenkat

Bericht door JLC »

Mijn DA raadt aan om elke drie maanden te ontwormen. Dat doe ik niet. Ontwormen doe ik twee tot drie keer per jaar. Pilletjes geven aan Jaap is een drama. Met een pipetje gaat het wat beter, maar het houdt niet over. Ontvlooien doe ik een keer per 3 of 4 maanden. Het is inderdaad allemaal gif. Goed stofzuigen en goed kammen lijkt mij in eerste instantie beter.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
kattengomez+trixie
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 jun 2010 13:04
Locatie: Cuijk

Re: Ontvlooien ontwormen binnenkat

Bericht door kattengomez+trixie »

Ik krijg bij de DA telkens een andere dierenarts dus de een zegt om de 3 mnd en een ander zegt weer iets anders. Ik heb binnenkatten en Ik ontworm mijn katten 2 x per jaar. Ontvlooien doe ik niet, want de kans dat je vlooien enz. meeneemt van buiten naar binnen is erg klein.
groetjes v Malu en katten Gomez en Trixie miaauw
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ontvlooien ontwormen binnenkat

Bericht door Adriana »

langzamerhand was ik toch wel benieuwd hoeveel worminfecties er gedurende al die jaren van berichten van De Kattensite waren gemeld, dus hoe ernstig het wormen-probleem nou echt was...

op worminfectie: nul resultaat
op wormen: vooral berichten over middelen tégen wormen
dikke buik/wormen: vrijwel altijd: zwanger!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1302
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Ontvlooien ontwormen binnenkat

Bericht door Camoth »

Ik ben het op een ander kattenforum regelmatig tegengekomen. Maar wat wil je hiermee zeggen eigenlijk Adriana? Dat het een fabeltje/zeldzaam is dat katten wormen krijgen?

Overigens is het helemaal niet moeilijk om vlooien van buiten mee naar binnen te nemen. Ik heb het al twee keer meegemaakt dat mijn binnenkatten vlooien hadden.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ontvlooien ontwormen binnenkat

Bericht door Adriana »

de meeste berichten bij barfplaats en bij dat 'andere kattenforum' kplz gaan over middelen tégen wormen. ik kwam een wormeninfectie tegen bij een opvangpoes. t komt voor en dat heb ik ook niet ontkend..............

en verder heb ik niet geschreven dat het niet voorkomt en ik heb ook niet geschreven dat het onmogelijk is om een vlo mee naar binnen te nemen.

wat ik wèl vind is dat het gif in die middelen schadelijk kan zijn, zeker in een dergelijk hoge frequentie toegepast, voor lever en nieren van een kat en schade aan lever en/of met name nieren is vele male ernstiger dan het risico accepteren dat een kat misschien/misschien een keer een wormeninfectie oploopt.
ook vriendelijker voor je portemonnee!

kat goed in de gaten houden op krabben en vermageren enzo en ieder toegewijd baasje doet dat, toch?
djm008 schreef:Is het ook mogelijk dit bij echte raskatten te doen? Of moet dat dan via een echte dierenarts gaan?
wat bedoel je eigenlijk bij 'echte' raskatten en wat wil je zeggen als je het over een 'echte' dierenarts hebt?

een kat is een kat is een kat is een kat (en op vlooien-wormengebied is er geen verschil)

een dierenarts is een dierenarts is een dierenarts (beroep is beschermd) en bij dierenartsen is er groot verschil en daar hebben we leuke topics over!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ontvlooien ontwormen binnenkat

Bericht door castratenkoor »

Ik heb ooit een collega gehad met katten die aan mijn eiland zat. Dan wipte er opeens een vlo over het bureau. Zekers, toen nam ik ze helaas ook mee naar huis.
Tegenwoordig al jaren geen vlo meer in huis gehad. Op 4 jaar geleden na. Toen nam ik Timo uit een kitten-opvang en Timo had vlooien wormen, oormijt en ontstoken ogen.
Dat was de laatste keer dat ik alle katten heb moeten behandelen tegen vlooien en voor de zekerheid ook tegen wormen. Vorig jaar kwam Teun en die heb ik op schema ontwormd. Vanaf dat hij een jaar was niet meer. Ik hou de katten goed in de gaten en ga vaak kijken als ze wat op de XXXL kattenbak doen. Als een kat wormen heeft zie je dat heel gauw aan de algehele conditie, vacht staat lelijk e.d.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1302
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Ontvlooien ontwormen binnenkat

Bericht door Camoth »

Adriana schreef:de meeste berichten bij barfplaats en bij dat 'andere kattenforum' kplz gaan over middelen tégen wormen. ik kwam een wormeninfectie tegen bij een opvangpoes. t komt voor en dat heb ik ook niet ontkend..............
Ja, maar wat is je punt dan als het niet is dat wormen zelden voorkomen?
Ik kan overigens op het andere forum op de eerste twee pagina's al 3 mensen zien met wormen te maken hebben gehad. Al is mijn theorie dat de reden is dat je het weinig ziet, is omdat mensen over het algemeen hun katten regelmatig ontwormen en dat ze daarom weinig posten dat hun kat wormen heeft......
Adriana schreef: en verder heb ik niet geschreven dat het niet voorkomt en ik heb ook niet geschreven dat het onmogelijk is om een vlo mee naar binnen te nemen.


Dat bedoelde ik ook niet tegen jou, maar tegen kattengomez+trixie, was misschien niet helemaal duidelijk, sorry.

Adriana schreef: wat ik wèl vind is dat het gif in die middelen schadelijk kan zijn, zeker in een dergelijk hoge frequentie toegepast, voor lever en nieren van een kat en schade aan lever en/of met name nieren is vele male ernstiger dan het risico accepteren dat een kat misschien/misschien een keer een wormeninfectie oploopt.
Hoe weet je dat het schadelijk is voor lever en nieren? Waar heb je dat gelezen/gehoord? Want daar heb ik nog nooit iets van gehoord op geen enkel forum, dat door ontvlooi/ontworming katten lever en nierproblemen hebben gekregen.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ontvlooien ontwormen binnenkat

Bericht door Adriana »

als je iets weet over nieren en lever en chemisch beetje onderlegd bent, dan kun je begrijpen dat de stofjes die in die middelen zitten, moeten worden afgebroken.
als je weet wat er allemaal al schadelijk is voor een nierkat dan zul je begrijpen dat gezond nierweefsel daar ook schade van ondervindt. trouwens geen enkele middel mag op zeer jonge katjes worden toegepast..
(op mijn vragen aan een paar fabrikanten over het ontwormen van een nierkat heb ik zonder uitzondering negatief advies gekregen ('wij staan niet in voor de gevolgen', 'wij bevelen het niet aan', wij hebben daar geen onderzoek over' en meer van dat soort ontwijkends) en dat zegt mijn genoeg.
ik baseer mijn uitspraken doorgaans niet op 'horen zeggen' hoor!

vrijwel niemand laat op jonge leeftijd het functieverlies van de nieren van zijn kat via bloedonderzoek onderzoeken, meestal krijgen we die gevallen op het Forum als ze al boven 300 creatinine zitten.
schade aan nierweefsel is onomkeerbaar en pas bij 3/4 functieverlies ga je het merken. schade op jonge leeftijd wordt dus niet opgemerkt maar dat functieverlies ben je dus wel voor altijd kwijt.

dat jìj daar nog nooit iets over gehoord/gelezen hebt is voor mij zeker geen argument dat het niet voorkomt maar gewoon een kwestie van verschil in ervaring, veel (uit)zoeken en leren over nierkatten..
en fabrikanten zullen er zeer terughoudend over zijn en dat is heel logisch, dat zijn ze over al dat soort middelen.
kwestie van omzet en voor een aantal dierenartsen idem.
en verder ga ik geen welles/nietus discussies voeren over dit punt, iedereen kiest maar hoeveel risico op welk front men wil lopen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie