Vlooien bij moederpoes

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Gesloten
Gerry

Vlooien bij moederpoes

Bericht door Gerry »

Wij hebben sinds een week een nestje van 7 kittens en zie ik tot mijn schrik dat ze vlooien hebben. De moeder krijgt altijd Advantage maar daar kan ik in de bijsluiter niet vinden of zij dat nu ook mag gebruiken met de kittens. Graag advies.
Gebruikersavatar
BlackPanther999
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2003 16:12
Locatie: Goeree-Overflakkee
Contacteer:

Bericht door BlackPanther999 »

In dit geval zou ik de dierenarts even bellen, in het geval van een zogende moederpoes kan je niet voorzichtig genoeg zijn.

Advantage is eigenlijk een zogenaamd B-merk, bij de dierenarts zijn wat betere merken te verkrijgen, zoals Stronghold. Volgens mij heeft Stronghold ook een kitten versie, die ook kan worden gebruikt bij zogende poezen. Maar wederom zou ik het navragen bij de dierenarts.
ik ben de trotse eigenaar van 3 katten, namelijk Misty, Ugly en Jamie.
Gebruikersavatar
IloJeM
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 aug 2003 15:32
Locatie: Omg. Utrecht
Contacteer:

Bericht door IloJeM »

Je mag voor zowel moeder als kittens Frontline spray gebruiken.

Een paar voorzorgsmaatregelen:
-laat de buik van de moeder ongemoeid anders krijgen de kittens het via het zogen naar binnen.
-laat de kittens eerst goed opdrogen voordat je ze bij de moeder terugzet, anders krijgt de moeder het bij het schoonlikken naar binnen.
-rustig aan met spuiten van de kittens. Wat ik meestal doe is een minimale hoeveelheid op mijn hand (handschoen) en dat wrijf ik over het kitten.

De moeder zal wel even van streek raken omdat de kittens na behandeling stinken. Wanneer 1 kitten per keer wegneemt, behandelt en laat opdrogen voordat je een volgend kitten doet, gaat het wel goed.

Geen omgevingsspray gebruiken in mandje of ruimte waar de kittens zijn. Goed stofzuigen is de enige oplossing. Als de moeder al helemaal verliefd op haar kittens is, kun je wel proberen de bekleding van de mand heet te wassen maar niet voordat je zeker weet dat de moeder niet gaat slepen met de kittens omdat haar nieuwe mandje niet meer de oude geurstoffen heeft.
Gebruikersavatar
IloJeM
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 aug 2003 15:32
Locatie: Omg. Utrecht
Contacteer:

Bericht door IloJeM »

Overigens, voor zover ik weet mag Stonghold en Advantage niet bij hele jonge kittens. De Frontline spray mag vanaf de geboorte. Het is wel belangrijk dat je maatregelen neemt. Kittens zijn erg gevoelig voor vlooien en aangezien ze maar een relatieve kleine hoeveelheid bloed hebben kan het snel mis gaan.
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Wat Ilojem zegt, klopt helemaal. Het enige middel dat je mag gebruiken bij kittens en zogende moeders, is Frontline spray. Je kan dit middel bij de da kopen.
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

Stronghold mag je ook aan een zogende moederpoes geven. In hoeverre het dan de kittens vlovrij maakt is een beetje onduidelijk op de site. Dit staat er namelijk:

Eén van deze moderne spot-on’s heeft naast die omgevingswerking nog een andere, unieke eigenschap: door maandelijkse toediening van dit product aan drachtige en melkgevende teven en poezen zijn de zogende pups en kittens uit het nest vanaf het moment van geboorte tot de leeftijd van 7 weken volledig vlovrij. Dit concept van nestbescherming is volledig nieuw, en uiteraard is diepgaand onderzocht of het product veilig is voor gebruik bij zwangere en zogende dieren: dat bleek zelfs bij meervoudige overdosering volledig het geval te zijn. Omdat pups en kittens vanaf 6 weken leeftijd al individueel met het product behandeld mogen worden kan op deze manier al direct vanaf de geboorte een effectieve vlooienbestrijding worden gerealiseerd: ideaal voor dieren met een aanleg voor het ontwikkelen van vlooienallergie!

Groetjes Hilde
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

Nog een url over de veiligheid van stronghold:

http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... ghold.html
Gesloten