Ontwormen

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ontwormen

Bericht door Adriana »

hoi lydia en welkom ;-) op het Forum,
ik heb hier dezelfde situatie en al het ontworm- en vlooienspul is giftig en moet door de kat zijn nieren worden afgebroken :-| . ik heb een kat van 16 jaar al 10 jaar lang niet meer ontwormd, dan wel tegen vlooien behandeld.
als er ooit een vlo etc. dan zie ik dat onmiddellijk en vang ik hem wel met de hand en vlooienkam weg.
nee dus, lijkt me niet, zonde van het geld en beter voor zijn lever en nieren!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 787
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Ontwormen

Bericht door loek »

Ik doe het ontwormen wel. (en ontvlooien ook zo meteen weer eenmalig omdat ze naar een pension gaan) Ontwormen slechts twee keer per jaar voor binnenkatten. Vlooien zou ik normaal gesproken doen als ik er 1 zie. (als kitten zaten ze onder dus herken het wel ;-)). Maar ja, wormen kan ik van de buitenkant niet zien dus doe dat wel voor de zekerheid.

Ik wist alleen niet dat dit zo slecht is. Heb je daar wat meer info over Adriana?
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Ontwormen

Bericht door Nyncke »

Ik zou in deze situatie zeker niet geven.
De kans dat hij vlooien krijgt is erg klein ( maar die kun je inderdaad erg goed vangen, op de Adriana manier ) en als je geen vlooien hebt is de kans op wormen zowiezo al vele malen kleiner.

Er wordt altijd net gedaan of het onschuldige spullen zijn maar het is gewoon gif, dus alleen gebruiken als het nodig is.
Als ik twijfel laat ik mestonderzoek bij holistische dierenarts doen.
Dan kijken ze of hij wormen heeft, want dan alleen heeft ontwormen zin, preventief is gewoon niet mogelijk. Als je kat dan morgen met wormen in aanraking komt, heeft ie ze alsnog.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ontwormen

Bericht door Adriana »

loek schreef:Ik wist alleen niet dat dit zo slecht is. Heb je daar wat meer info over Adriana?
staat op iedere bijsluiter en anders hier op het Forum even bij bijsluiters kijken. en dan met iets andere ogen lezen. het is troep en daarom werkt het, en als je het kunt vermijden is dat altijd beter, dus zo min mogelijk en zeker niet preventief want dat helpt indd niet.
maar ik weet ook dat de meeste da's het vragen en voorstander zijn omdat zij het produkt leveren. vlooien kun je heel makkelijk wegvangen met bakje heet water met beetje afwasspul en lampje op tafel. vlooien gaan naar de warmte van het lampje en komen dan uit de oksels en van de buik af en vlooienkam erdoor, vinger erop en plons in het water. door het sop zinken ze naar de bodem. deze tak van sport een paar weken af en toe volhouden voor de jonkies en ook weer opgelost en dier-, pecunia- en milieuvriendelijk.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 787
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Ontwormen

Bericht door loek »

Hoi Adriana
Maar ja als je bijsluiters leest, van wat dan ook, dan wordt je nooit echt vrolijk. Wat moet, dat moet. Maar inderdaad is het de vraag of dit moet...preventief is inderdaad een beetje gek. Maar zul je het echt merken als ze wel wormen hebben vraag ik me af. Ik heb begrepen dat het al heel ernstig is al je ze kan zien....
Maar is het altijd zo: zonder vlooien ook geen wormen? Want dan zou ik op mijn vlooienopspoor technieken kunnen vertrouwen.
(nu moet het even want is eis van pension, wat ik ook wel begrijp)

Ik heb ze als kitten wel een middel gegeven tegen vlooien. Dat was ook echt niet normaal hoe zielig, als ik er aan terug denk. Je kent het misschien wel dat al je de kam er door haalt dat je een paar zwarte puntjes (vlooienpoepjes heb ik begrepen) ziet. Nou ik schraapte dus echt een hele laag van ze af! En ik zag vanalles springen vanaf een afstand. Echt heel zielig. En dat redt je dan niet meer met een kammetje hoor. (maar heb je het wel al ver laten komen....Voor de duidelijkheid zo heb ik ze gekregen he, compleet met beestjes.;-))
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
polichinelle
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:13

Re: Ontwormen

Bericht door polichinelle »

Hoi,

ik heb mijn poes van 4 maanden net ontwormd met Flubenol en ze is nu al een uur heftig aan het kwijlen/speekselen en heeft af en toe een beetje stuiptrekkingen. Ze rent de hele kamer door als een bezetene met een lange sliert kwijl en af en toe staat ze opeens stil met haar hoofd stil omlaag en rug omhoog. Ik heb haar hier al eerder mee ontwormd en toen had ze nergens last van. Kan dit gevaarlijk zijn?

Ook is ze net ontvlooid met advantage.
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Ontwormen

Bericht door Dafpoetser »

Oei, dat lijkt me iets teveel van het goede voor wat betreft chemische oorlogvoering. Ik zou langs de DA gaan!
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Ontwormen

Bericht door MarjanR »

Het kan zijn dat ze iets in haar bekkie gekregen heeft.
Ik heb dat namelijk ook een keer verkeerd in de nek gedaan met het zelfde resultaat.
Laat haar even stieren en raar doen. Als het na 30 minuten niet goed is DA bellen.
Laat haar drinken (speel met water kijk of ze dat ook leuk vindt)

En ja, zoals Rob al zei... iets te veel chemicaliën misschien in een korte periode?
Laat ongeveer 2 weken tussen de beide behandelingen zitten.

Overigens hebben ze een mix pipetje bij de DA, kun je er in 1x vanaf zijn ;)
Edit;

sorry te snel op bevestigen gedrukt.

De juiste plek voro het druppelen is tussen de schouder bladen.
Niet iets daarboven, want dan zit je in d'r nek.
Ook kan het zijn dat haar vacht het vocht niet goed vasthoudt en het daarom naar beneden druppelt. Volgende keer tussen de schouderbladen, dan even deppen (ja, met de vingers) zodat het niet wegloopt.
En daarna goed je handen wassen met zeep.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
polichinelle
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:13

Re: Ontwormen

Bericht door polichinelle »

Dank jullie voor de reacties! Ik heb gezorgd dat ze wat heeft gedronken en ze ligt nu rustig te slapen, mocht ze weer zo gaan kwijlen dan bel ik alsnog de DA.

Het pipetje heb ik goed aangebracht.. kan dit misschien komen omdat ik de vlooienbehandeling en ontwormingskuur in 1 keer gegeven? De vorige keer zaten er twee dagen tussen.

Met de ontwormingskuur die ik heb voor haar moet ik het morgen nog een keer herhalen, denken jullie dat dit verstandig is om te doen na dit hele fiasco?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Ontwormen

Bericht door pearlsofpassion »

2 dagen na elkaar ontwormen? Is dat normaal niet met minstens 3 weken tussen?
Ale bon, als je DA het zegt, maar ik vind het wel heel erg kort achter elkaar.

Ik doe hier de ontworming vaak samen met de ontvlooiing en ik heb nog nooit problemen gehad... Ik weet dat alle vlooienproducten vergif zijn, maar ik vind en spot on al veel katvriendelijker dan die sprays van vroeger! Ik kan het druppeltje bij Kleintje wel niet tussen de schouders aanbrengen omdat ze daar witte vacht heeft en dat brengt zo'n lelijke vieze vlek teweeg omdat al het stof en zand daar dan in blijft hangen. Ik doe het iets hoger of lager waar haar vacht zwart is, en dus ook verder geen problemen...
En Cuzco is uiterst lenig, ik mag het aanbrengen waar ik wil, hij geraakt er toch nog steeds aan.... maar ook nooit geveel speeksel of dufheid gezien. Ik vraag me echt af hoe dat het komt dat ze hier zo anders reageren dan bij jullie.
Ale bon, ik zou het bij een binnenkat ook niet zoveel doen, maar als ze buiten iets vangen kunnen ze daar ook wormen van krijgen, dus hier gebeurt het wel regelmatig.
En ik zou nooit wachten tot je wormen ziet. Vroeger heb ik er wel eens bij Kleintje gezien, toen ze echt nog heel veel ving buiten, wss dagelijks. Dan zag ik er wel geregeld eens aan haar anus. Aan haar zelf zag je nog niets. En dan waren het platwormen, maar ik denk dat spoelwormen niet gaan blijven hangen en delen van een lintwormen al helemaal niet.
Dus ik vind niet dat je daarop kan wachten, enkel als de kans dat ze er krijgen erg klein is (altijd binnen). Aja, en voor iemand zich dat begint af te vragen, ik denk dat het wel erg belangrijk is om kittens te ontwormen (om de 3 weken tot ze 4 maand zijn) omdat ze erg vaak wormen hebben (bijna altijd schijnt het) en omdat ze daar erg zwak van kunnen worden als het er te veel zijn. Erg harde dikke buikjes bij kittens wijst meestal op wormen, en dan is het wel dringend.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
polichinelle
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:13

Re: Ontwormen

Bericht door polichinelle »

Ja, Flubenol moet twee dagen elkaar voor volledige werking..
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Ontwormen

Bericht door Anne »

Even een heel andere vraag tussendoor en nou maar hopen dat hij hier goed staat :???:
Ik was zonet bezig hun poep en plasplekje in de tuin ( we hebben een klein stukje grond daarvoor afgezet) uit te scheppen en ik ontdekte een worm in een van hun drollen :???:
Ze zijn ongeveer een maand geleden allemaal ontwormd hier dus nu vraag ik me af of ik me zorgen moet maken om die ene levende worm in die tuin-drol?
In de aarde zitten vaker wormen toch? En weet iemand of dit besmettelijk is voor de katten?
En hoe krijg ik wormen weg uit tuin-aarde? :???:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Ontwormen

Bericht door pearlsofpassion »

Ok.
In de grond zitten ringwormen zoals regenwormen. Die zitten daar van nature en kunnen absoluut geen kwaad voor je kat. Verder zitten er ook nog nematoden maar die zie je niet met het blote oog in grond zitten, in water nog net. Ook volledig onschadelijk.

Soorten die wel schadelijk zijn voor katten zijn die soorten die parasitair in katten leven, vaak gaat dit via een tussengastheer. Ze nemen de wormen dus niet gewoon op uit de grond maar door het eten van een dier waar de wormenlarven binnengedrongen zijn (muis, slak...) Dit is de normale weg, natuurlijk kunnen ze ze ook krijgen als ze eitjes opeten die op gras terecht zijn gekomen of zo. Maar eigenlijk zijn de wormen in de grond niet gevaarlijker dan gewoon gras in de tuin. Ook denk ik niet dat je ze op een of andere manier weg kan krijgen, zelfs als je dat zou willen, zonder de hele grond te vergiftigen, en dat kan veel gevaarlijker zijn voor je katten. En naar mijn denken doe je dat gewoon niet, er zit zoveel leven in...

Nu vraag ik dus aan jou: wat voor worm was het? Als het zoals een regenworm is, is er niets aan de hand. Als het een kleine platte witte, worm (uitgerekt ruitvormig) was, dan zijn het platwormen. Ook kan het een vierkant wit of doorzichtig stukje zijn, dan heeft ze lintworm. Als het wit of doorzichtige ronde kleine wormpjes zijn die vaak een deel oprollen zijn het spoelwormen. Ik denk dat dat zowat de belangrijkst voorkomende wormen bij katten zijn...
Als je dus zo'n wormen vind, weet je dat je kat met wormen zit...
Je moet dan je kat ontwormen en niet de grond!
Na een gewone ontworming is er geen bescherming. Ze kunnen in principe de volgende dag alweer opnieuw wormen opdoen (sommige middelen werken wel langer). Als je je kat om de zoveel tijd ontwormd zou ze er geen gezondheidsproblemen van moeten krijgen, maar eens je ze uit de anus of uitwerpselen ziet komen, zou ik toch een ontworming uitvoeren. Tis dat ze er niet te veel in haar lichaam krijgt he...
Als je onzeker bent of het al mag, zo snel na de vorige kan je beter de bijsluiter lezen en/of de DA bellen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Ontwormen

Bericht door Anne »

bedankt voor je reactie Pearl!!
Eind augustus zijn ze hier allemaal ontwormd en heb ik het stukje grond waar ik dus die worm heb gevonden gisteren, helemaal uitgegraven en er nieuwe potgrond ingedaan..
Ik denk dat het een lintworm was, hij leek in ieder geval op de worm die ik eind augustus vond :-x
Ik zal morgen voor de zekerheid de dierenarts bellen want wat als het nog een worm is die al zolang in de tuin leeft sinds eind augustus?
maar goed, zeker nu met de kleintjes hier, is het wel verstandig om de boel weer te ontwormen natuurlijk!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Ontwormen

Bericht door ]-marjolein-[ »

De meeste ontwormingsmiddelen werken maar kort. Vlooienpipetjes werken bijv meestal 3-4 weken maar ontwormingsmiddelen alleen maar op het moment dat je ze ontwormd. Alles wat er dan zit gaat dood, maar ze kunnen dus bij wijze van binnen een week weer wormen krijgen...
Preventief ontwormen doe je dus eigenlijk om op die momenten te zorgen dat de op dat moment aanwezige wormen dood te laten gaan, maar het wil dus niet zeggen dat ze tot een voglende ontworming worm-vrij zijn.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Plaats reactie