Ontwormen

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
Gast

Bericht door Gast »

Wij hadden eerst ontwormingspasta van Exil. Bro ging er iedere keer weer van kotsen maar pas na 2 uur. Dierenarts zei dat dit geen kwaad kon als hij het maar minstens 1 1/2 uur binnen had. Was er niet zo blij mee dus pillen (weet het merk niet meer). Daar ging meneer van lopen schuimbekken. Meteen weggedaan. Nu hebben we ontwormingspasta van Bogena en dat houden ze allebei binnen.
Heb ook al veel over Vitaminthe (of ik het goed schijf..... geen idee) gehoord. Kan je waarschijnlijk bij de DA krijgen en schijnt heel goed te zijn en de katten vinden het kennelijk lekker ook.
Nog een tip die ik ooit gekregen heb: Als je alleen bent en je hebt 2 handen nodig om een pil of iets dergelijks te geven, kan je ook twee wasknijpers in het nekvel van je kat zetten. De kat heeft het idee dat jij hem vasthebt en jij hebt twee handen vrij.
Ik heb het zelf nog nooit hoeven uit te proberen dus ik weet niet of het werkt.
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Uhm, wij hebben ook flubenol gekregen...
Volgens de dierenarts moet ik de katten gewoon bij hun nekvel pakken, bijna in een wurggreep zegt ze, zodat hun kopje vanzelf helemaal naar achter gaat en ze niet anders kunnen doen dan slikken...
Waarom heeft iedereen het dan over worstelen met handdoeken en zo?

*you're scaring me*

ps: flitsie heeft amper nekvel...
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Wij hebben een pasta en lossen het meestal op dat 1 iemand de kat stevig vasthoudt en de tweede de paste heel ver in de muil spuit. Dan kat zoveel mogelijk proberen stilhouden (anders klodders overal :oops: ) en het bekje wat proberen dichthouden. Smeer dan nog de overgebleven en rondgestrooide pasta terug op mijn vinger en dwing ze dat ook min of meer op te likken. Meestal lukt het vrij goed alles in beschouwing genomen en dwanbuis-acties-met-handdoek hebben we nog niet nodig gehad :grin:

Een kleine tip : ik geef altijd minimum een streepje meer pasta dan voorgeschreven omdat ze toch nooit alles binnenhebben....

Succes !
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Hey iedereen,
we hebben Zap en Flits net hun ontwormingspasta gegeven, en dat was helemaal geen probleem... Ze vinden het niet lekker maar ze deden niet moeilijk. Niks van krabben en niet eens miauwen (flitsie wel maar die heeft dus geen nekvel en dan moet je haar nogal hardhandig aanpakken om ze stil te houden)

Ik ben heel erg trots op ze!


Emma, nog een klein vraagje... Jij gebruikt toch ook Flubenol he? Kunnen wij dat bijhouden tot de volgende keer dat ze ontwormd moeten worden of is het dan niet meer goed?

Groetjes
skatje
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Flubenol kun je volgens mij gewoon bewaren. Maar ja, ik ontworm elke 3 weken en heb dan per keer 3 tot 4 tubes nodig, dus bij mij wordt dat spul niet oud :???:
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Hm ja ok dat had ik wel kunnen raden... Zal het eens aan de DA vragen dan maar!

Moet dat eigenlijk daadwerkelijk om de drie maanden? Ook als je katten niet buiten komen?
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Als je katten niet buitenkomen niet volgens mijn DA. Een keertje of twee - drie per jaar is ruim voldoende, omdat ze toch eens een vlieg ofzo verorberen en dat dan weer risico geeft op wormpjes.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik heb geen gebruiksaanwijzing, maar ik geef 1x per twee maanden 1 tablet (bij 1 - 2 kilo). Het doodt ook alle lintwormen dus Drontal is daarbij overbodig (dat moet bij lintworm naast Flubenol gegeven worden).
Wat ik er van gezien heb, is het veel minder agressief dan Flubenol: ze kotsen en poepen niet ineens grote hoeveelheden wormen uit zoals je dat met Flubenol wel ziet.

Overigens geef je Flubenol inderdaad twee dagen achter elkaar (bij kittens elke 3 weken), maar bij ernstige wormen geef je het 3 dagen achter elkaar.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik heb het middel nu 2x gebruikt en ik ben er erg tevreden over. De da vroeg me ook door te geven wat ik ervan vond omdat het zo nieuw is. Ik kan het iedereen met schuwe dieren aanraden; de T-tjes en O-tjes zien er goed uit met een glanzende en zachte vacht.
Ze hebben nog wel voortdurend wat diarree, maar dat hadden ze voordat ik dit gaf, ook. Het bespaart ze in ieder geval heel veel stress en ons ook :wink:
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Drontal geef je alleen als je vermoedt dat er sprake is van lintworm (dus rijstkorrelachtige eitjes vinden of ernstige vermagering).

Ik zou er zeker naar vragen!
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Als ik het goed begrijp ben je met dit middel dus tegen alle normaal voorkomende wormen beschermd? Lijkt me veel makkelijker!
En is het duurder dan stronghold?
groetjes Sharon
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik denk niet dat Milbemax ook Stronghold vervangt, maar in het geval van de schuwe kittens heb ik geen keus :???:
Gast

Bericht door Gast »

ik heb net afgelopen week 2 milbemax pillen gekocht. heb de rekening nog hier. 2 pillen voor een grote kat (2,1 - 12 kg) was voor mij ?17.29 Ze zijn dus wel een stukje duurder maar ik kon hem veel makkelijker geven want ze zijn stukken kleiner. En ze werken ook voor meer soorten wormen. Nu kan ik me voorstellen dat als je meerdere katten of zelfs veel katten hebt dat het dan wel gauw duur wordt.
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Misschien een stomme vraag maar hoe werkt het middel tegen Giardia?
Anonymous

Bericht door Anonymous »

yedamy schreef:Misschien een stomme vraag maar hoe werkt het middel tegen Giardia?
niet. De stoffen die werkzaam zijn op giardia zijn metronidazol en fenbendazol, volgens mij zitten beiden niet in dit middel. Dan moet je toch echt middelen als Stomorgyl of Panacur hebben...
Plaats reactie