Ontwormen

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Ik heb toch het ID dat het binnenste reageert met vocht, dat het dan stroperig/slijmerig wordt en dat er daarom een rood beschermlaagje omheen zit. Maar toen ik het had gesmolten om door de melk te doen was dat er al af natuurlijk. En Rosa weigert ook altijd zodanig lang met slikken dat het laagje er waarschijnlijk ook al af was. Kan geen kwaad maar het ziet er smerig uit en lijkt me ook heel smerig voor de poes in het bekje..
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Volgens mij is 1 van onze poezen ook wat aan de dunne sinds de wormenpil. Niet echt waterdun hoor, maar wel erg zacht. Verder merk je absoluut niks aan haar is hartstikke levendig en eet normaal. Zou dat dan tóch een bijwerking zijn vd wormepil? Vroeger was dat algemeen bekend dat ze konden kotsen/diarree krijgen van een wormekuur maar tegewoordig zie je weinig bijwerkingen meer staan in de bijsluiters.
Gebruikersavatar
telefoonklep
Lynx
Lynx
Berichten: 139
Lid geworden op: 05 aug 2005 12:20
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Bericht door telefoonklep »

Ik heb de dierenarts gisteren het volgende gemaild over de ontworming:

Hallo,
>
> Onze katten moeten binnenkort weer ontwormd worden. Normaal deden we dat
> met
> de pasta die we bij u meekregen. Dat was altijd een hele strijd. enzo en
> simba vonden dat geen succes.
>
> Nu hoorde ik laatst van een nieuw(?) middel: Milbemax. Een pilletje die
> ontwormd en een lekkere smaak heeft voor katten. Ik heb ook internet gezocht
> nar informatie maar kan niet vinden of het nu echt goed werkt of niet.
>
> Kennen jullie dit middel? en zo ja wat zijn jullie ervaringen daarmee??
>
> Met vriendelijke groet
>
> Bianca


Nu kreeg ik vanmorgen het volgende terug:

Dag Bianca,

Over smaak valt niet te twisten, zeker als het katten betreft.

Smakelijke tabletten zijn te proberen als ze zo slim zijn om pilletjes die verstopt zijn in wat blikvoer weer uitspugen.

Als antwoord op je vraag: Milbemax is een prima ontwormmiddel. Wij hebben deze niet in ons assortiment.

Wel hebben we vermintel; de kleinste wormtabletjes die tegen alle belangrijke wormen werken. Die zou je kunnen proberen.

Als dat niet gaat is er nog stronghold. Ideaal want deze werkt zowel tegen vlooien als tegen de spoelwormen met wat druppels in de nek! Geen gevecht dus, en de kat hoeft dan ook geen frontline meer tegen de vlooien. Nadeel:
werkt niet tegen de lintworm. In de praktijk lijkt dit geen bezwaar als blijkt dat de vlooien goed onder controle zijn.


Hij kent Milbemax dus wel, maar zij verkopen het niet. Hij vind het wel goed maar probeert me toch iets uit hun assortiment aan te praten.

Maar ik ben nu een beetje in de war. Ik gebruik al stronghold. Hoef ik dan nu geen ontworming meer te gebruiken?? Volgens mijn DA dus niet, maar wat vinden jullie hiervan??

Ik word zo langzamerhand :silly: van alle info..
Een wekker is een mechanisch instrument om mensen te wekken die geen kinderen hebben.
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Maar ontwormingsspul kan je toch gewoon bij de apotheker kopen?

En natuurlijk probeert je DA je iets van hem/haar aan te praten :roll:
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Ja, hier in Belgie, kan je dat, maar weet niet hoe dat in Nederland is....

Stronghold zit ook ontworming in, maar beschermt niet tegen alle wormen, dacht ik, dan moet je er nog iets anders gaan bijgeven.

liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik geef jongere katten naast Stronghold wel degelijk ontworming, want Stronghold doodt het meeste, maar niet altijd alles. En lintworm ook niet, dus dan moet je er Drontal bijgeven.
Bovendien doodt Stronghold oormijt, maar dat gaat ook niet in alle gevallen op, dus pas altijd op met deze dingen.

In Nederland zijn de apotheken hiervoor alleen bij da-praktijken gevestigd. De zaken die de dierenwinkel verkoopt, zijn vaak B-merken en daarvan heb je meer nodig, terwijl het minder effect heeft.
Gebruikersavatar
Sophie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 jan 2006 11:09
Locatie: België

Ontwormen

Bericht door Sophie »

Hey, Marie is nu bijna 7 maanden oud. Ik weet dat ze ontwormd is toen ze nog bij mama poes woonde, ondertussen al een 4-tal maanden geleden. Moet ik Marie nog ontwormen? Zo ja, wanneer? De DA heeft er niks over gezegd, maar ik vroeg het me toch af. =]
Foul Smelling Pig
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 03 dec 2003 10:08

Bericht door Foul Smelling Pig »

Mijn dierenarts heeft de stelregel dat er om het half jaar ontwormd moet worden.
QVOD PRO VIAE FIT PRO VIA
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Hai Sophie,

Als ze niet buiten komt, zou ik de regel van FSP ook hanteren. Komt ze wel buiten, dan zou ik haar eens per kwartaal ontwormen, omdat ze buiten meer kans op vlooien en dus op wormen heeft.

Er zijn meerdere topics over ontwormen, maar ze verschillen allemaal. Daarom blijft deze open, zodat we een verzamelpunt voor vragen over ontwormen krijgen.

h.g.
Emma
Gebruikersavatar
Sophie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 jan 2006 11:09
Locatie: België

Bericht door Sophie »

Hey! Bedankt voor het antwoord. Marie gaat vaak overdag buiten, maar 's avonds en 's nachts zit ze altijd binnen. En als het slecht weer is (zoals nu dus) heeft ze ook geen zin om buiten te gaan. ;) 'k vind het vreemd dat mijn dierenarts er niks over gezegd heeft... Dus ontwormen en ontvlooien dan?
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Ja, als ze buiten komen gewoon ontwormen en ontvlooien!
Er zijn topics over welke antiworm en welke anti vlo het best bevallen
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Onze poezen komen ook (alleen overdag) buiten en ik ontworm ze 2x per jaar en onvlooi ze in de zomer elke 6 weken en in de winter elke 8 weken.
Zo doen we dit nu 2,5 jaar en ik heb gelukkig nog nooit een vlo of worm bij ze kunnen ontdekken! :smile:
Gebruikersavatar
Sophie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 jan 2006 11:09
Locatie: België

Bericht door Sophie »

En vanwaar haal je het ontvlooiings/ontwormingsmiddel? Bij de apotheker? En hoe gaat dat in zijn werk? Is dat gewoon een pilletje dat ze moeten opeten? Bedankt al in elk geval voor de antwoorden! =]
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

In Nederland kun je beide artikelen in de dierenwinkel kopen. Zelf haal ik het bij de dierenarts omdat ik die producten beter vind.
Het onvlooiingsmiddel dat ik gebruik is van Stronghold, daarvan krijgen ze een klein pipetje met een paar druppeltjes in de nek. Om te ontwormen gebruik ik soms tabletten en soms pasta.

Misschien kan een Belgische mede-forummer je vertellen hoe je in Belgie aan deze spullen kunt komen. Je kunt ook je dierenarts even bellen. ;-)
Gebruikersavatar
Sophie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 jan 2006 11:09
Locatie: België

Bericht door Sophie »

Okido! Bedankt voor de informatie! :)
Plaats reactie