Ontwormen

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

IloJeM schreef: milbemax is 1 malig, flubenol 2 malig
milbemax is alles in 1 keer, met flubenol moet je nog drontal als extra middel
van milbemax worden katten oha minder misselijk
milbemax is makkelijker toe te dienen.
Flubenol hoort (aan kittens) elke 3 weken te worden gegeven, milbemax maandelijks. Da's ook weer een extra voordeel :wink:
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Wat een onzin van die da van jou. De Drontal staat bekend als alleen maar werkzaam tegen lintwormen, en werkt niet tegen de normale wormen. dus dan moet je nog dubbel ontwormen. Ik geef alleen Drontal (naast de Flubenol) als ik een vermoeden van lintworm heb.
Bij darmproblemen geef ik sowieso geen Drontal omdat dat nogal heftig op de darmen schijnt te werken.
(Bovenstaande is by the way de info die mijn da me verstrekt heeft)

Als je wilt, bestel ik wel Milbemax voor je en stuur het je dan.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Van http://www.dierenkliniekduurstede.nl/ni ... wormen.htm
Drontal tabletten: tegen spoelwormen en lintwormen. Dit is het meest gebruikelijke middel voor de halfjaarlijkse ontworming.

Van http://www.uwapotheker.be/gmw/gmw944.html
Een andere plaag voor kat en hond zijn wormen. De besmettingswegen zijn talrijk: vlooien, prooidieren, rauw voedsel of het moederdier; zo zijn bijna alle pups besmet. Het is aangeraden de dieren om de twee maanden te ontwormen tot ze een jaar zijn (Catminth®, Dogminth®, Flubenol®, Lopatol®, Panacur®, Telmin KF® zuiveren het dier van rondwormen. In aangepaste dosis jagen deze producten - naast Droncit® - op de lintworm.

Oftewel: Drontal doodt niet alles (geen haak- en hartworm), Flubenol en aanverwante ontwormers niet alle soorten lintworm. Milbemax pakt het hele scala aan.
Laatst gewijzigd door Emma Boom op 27 jan 2004 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meisje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 mar 2004 21:38
Locatie: Sfeervol Antwerpen

Wel of niet ontwormd?

Bericht door Meisje »

Hallo,

N.a.v. mijn voorgaande bericht even het volgende:

Ik heb ondertussen 1 Drontal tablet gegeven (gewoon bij apotheek gehaald) en normaal geef ik tabletjes (bv. antibioticum) direct in het bekje zelf. Nu dus ook. Terwijl het nog in haar keel stak, begon er opeens heel bruisend slijm uit haar bekje te lopen (net als een bruistablet). Ze was niet aan het overgeven, het slijm liep er gewoon uit. Het pilletje heb ik niet meer uit haar bekje zien komen, maar toch vraag ik me af of, door dit slijm, het tabletje wel volledig door haar is ingenomen en of ik haar dus volledig ontwormd heb. Komt deze bruisende reactie wel vaker voor bij Drontal? Wie heeft dit ook meegemaakt en heb ik haar nu wel of niet ontwormd? Ik zal haar voor de zekerheid over 2 weken nog 1 tablet geven.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ja hoor deze reactie komt helaas wel vaker voor bij katten. Ik denk wel dat je er vanuit kan gaan dat ze voldoende heeft binnen gehad, maar in ieder geval is het wel handig als je inderdaad nog een keertje herhaalt.
groetjes Sharon
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Herhaling prima, amar Drontal moet je niet zo snel opnieuw geven. Ik zou het over een maandje herhalen. Anders is de aanslag op de darmen wel heel groot.
Hier kwijlen ze ook van Drontal en gooien er wit spul uit, maar ze krijgen desalniettemin voldoende binnen hoor :wink:
Gebruikersavatar
Meisje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 mar 2004 21:38
Locatie: Sfeervol Antwerpen

Bericht door Meisje »

Bedankt voor jullie reacties. Het stelt me enigszins gerust dat ze dan waarschijnlijk toch ontwormd is, ondanks al het gekwijl (m'n arme meisje toch). Is het nu zo dat ik morgen dode wormen in de ontlasting zal vinden en houdt de ontlasting met dode wormen op die manier dan een paar dagen aan of duurt het een paar dagen eer de dode wormen eruit komen? Zal ze ze eruit braken of gaat dat eerder via de ontlasting? Ik neem toch aan dat na een ontwormingskuur de wormen eruit zullen komen? Komen alle wormen eruit na zo'n kuur? Doodt Drontal ontwormingskuur ook de eitjes en larven binnenin?

Trouwens, ik zal de 2e pil pas over een maand geven. Dank voor het advies.
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Vandaag bij de dierenarts geweest voor mijn konijntjes en wilde gelijk Stronghold meenemen voor de katten.
De assistente adviseerde me om Milbemax te nemen, inderdaad vrij nieuw zei ze maar werkte tegen alle wormen waar Stronghold alleen de spoelworm aanpakt (daarnaast is het erg duur en werkt het maar een maand).
Ik wilde geen ontwormingspasta (dat zei ze eerst te nemen) omdat mijn katjes behoorlijke gevoelige darmen hebben. Toen kwam dus Milbemax naar voren (ik heb nu frontline erbij gekocht om ze te beschermen tegen vlooien).

Ze had een dubbele gebruiksaanwijzing erbij zitten en die heb ik meegekregen, een paar punten:
Milbemax is te gebruiken bij de kat voor de behandeling en ter controle van menginfecties van de volgende lintwormen, rondwormen en haakwormen:
*Rondwormen en haakwormen: Ancylostoma tubeaeforme, Toxocara cati
*lintwormen: Dipulidium caninum, Taebia spp., Echinococcus multilocularis

Doseren:
0,5-1 kg: ½ tablet milbemax voor kleine katten en kittens
1-2 kg: 1 tablet voor kleine katten en kittens
2-4 kg: ½ tablet milbemax voor volwassen katten
4-8 kg: 1 tablet milbemax voor volwassen katten
8-12 kg: 1 ½ tablet milbemax voor volwassen katten

Er zijn geen bijwerkingen bekend.

Ik heb rond de € 7,- per pilletje voor betaald.

Ik laat jullie weten hoe ze erop gereageerd hebben als ik het ze vanavond gegeven heb. Ik moet het met wat voer geven volgens de DA.

Danielle
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Hier aten ze het absoluut niet vanzelf op :???: ik heb het dus door hun lepetje blikvoer gemengd maar nee hoor :esnooty: alleen Yeri en Flame hebben hem opgegeten.
Toen ik het in Eres' zijn bekje wilden stoppen ging hij net zo schuimbekken als dat andere vieze ontwormingsmiddel (ben even de naam kwijt). Het was echt doodzielig. Ook Daisy en Myst weigerde, en aangezien ik me hier helemaal niet op had voorbereid en de pilletjes al vies waren gesmolten heb ik het er maar bij gelaten.. Morgen dan toch maar gewoon Vitaminthe voor Daisy, Eres en Myst :???: 3 x € 7,00 weggespoeld :evil:
Gast

Bericht door Gast »

Hi !!

Gisteren met mijn 2 knoedels naar de DA geweest voor de eerste inentingen en ontwormkuur.
Nu heb ik zo´n spuit gekregen van flubenol, maar er staat op de bijsluiter dat ik ze per kg 3 dagen achtereen een hoeveelheid moet geven.
Ik weet niet hoor, maar zo´n klein beetje over 3 dagen verspreid voor 2 katten is toch veel te weinig ????
Heb het net voor de 1e keer toegediend en de hoeveelheid voor 1 kg wat in die tube zit is nu al op !
Moet ik niet gewoon 2 tubes hebben en dan per kat een tube ?

Verders vertikten ze het om hun bekkie open te doen en op de pootjes smeren lukte ook niet want dat negeerden ze gewoon en speelden gewoon verder.
Ik heb het snoetje maar een beetje ingesmeerd dus dat ze met het aflikken van hun snoetje wat binnenkrijgen en wat er over was heb ik maar door het drinkwater gedaan, waar ze overigens gewoon van drinken.
Maar goed, de hoeveelheid die bedoeld is voor 3 dagen is nu op.

Klopt dat of doe ik het nu helemaal verkeerd ?
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Je geeft veel te veel!!!! Jemig, ik schrik er van. Je geeft 1 ml per 2 kilo lichaamsgewicht en dat drie dagen achter elkaar (kittens twee dagen). Er zit 7,8 ml. in de tube. Aangenomen dat je katten elk 3 kilo wegen, dan geef je ze dus 1 1/2 ml per dag en dan kom je dus uit met 1 tube voor twee katten, verspreid over drie dagen.De verwarring komt door het woordje '1 kg' op de spuit maar daar wordt echt iets anders mee bedoeld.
Het is het dus maar goed dat je het spul niet binnen kon krijgen. Overleg even met je dierenarts, want je hebt echt een overdosis gegeven, waarvan ik dus niet weet hoeveel ze binnen hebben gekregen.
Hoe oud zijn je katten?

Overigens moet je het echt achterin hun bekje spuiten, doe dat vanaf de zijkant waar een ruimte tussen de tanden/kiezen zit. Smeer je het langs hun bekje, dan weet je nooit of je voldoende hebt gegeven en werkt het dus vaak niet afdoende. In dit geval ben ik daar erg blij om :shock:

Laat je even weten hoe oud en hoe zwaar je katten zijn???
Gast

Bericht door Gast »

??????
Ik heb 1 spuit en 2 kittens van 9 weken die ieder 1 kilo wegen.
Ik heb nu de hoeveelheid voor 1 kg gebruikt van 1 spuit.

Is dat echt teveel ???
Het leek me zo weinig...2 keer op de spuit drukken en de hoeveelheid is op...
Gast

Bericht door Gast »

Ik bedoel niet een hele tube per kat, hahaha!!! :lol:
Ik bedoel dat 1 hoeveelheid (dus 1 druk op de spuit is ongeveer 1 hoeveelheid) per kat voldoende moet zijn ????

Aan de spuit zit zo'n draaiding voor de kílo's, dat ding zet ik op 1 kilo en die hoeveelheid die ik dan krijg, is dat voldoende voor 2 katten ? Verdeeld over 3 dagen ??

Nee toch ??
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Nee je gebruikt 1 streepje voor elke kat en dat drie dagen achter elkaar. Dat is een grotere dosis dan je denkt (in dat kleine beetje zit echt voldoende om alle wormen te doden). Achter op de spuit staat het woordje 1 kg (als hij helemaal op is) maar dat is verwarrend, dat is niet de hoeveelheid voor een kat van een kilo.

Je draait dus tot een streepje, en die hoeveelheid spuit je per dag in het bekje. De andere kat krijgt ook een streepje (van 01, naar 0,2 bijvoorbeeld).

Als je meer gegeven hebt, moet je echt contact opnemen met je da, want dan hebben ze duidelijk een overdosis gehad. Ik heb geen idee hoe schadelijk dat kan zijn, maar het zal ongetwijfeld effect hebben op hun nog tere darmstelsel.
Gast

Bericht door Gast »

Dus iedere dag een streepje ? Welke streepje dan ?
Bij ieder streepje staat een getal dat overeen moet komen met het gewicht. (staat in de bijsluiter)
Dus bij 1 kg (zoveel wegen ze per kat)

Dit staat op de bijsluiter:
Hoeveel Flubenol KH-pasta moet worden toegediend en hoe vaak ?
1 ml per 2 kg lichaamsgewicht (22 mh/kg)
Honden en katten die met wormsoorten zijn besmet : 1 ml past per 2 kg lichaamsgewicht eenmaal daags, gedurende 3 opeenvolgende dagen.

Voorbeeld: voor een kat van 4 kg is de verstelring vastgezet op 4 kg voor de 1e behandeling, op 8 kg voor de 2e behandeling en op 12 kg voor de 3e behandeling.

Dan is wat ik gedaan heb: de verstelring op 1 kg voor 2 katten en die hoeveelheid die ik dan krijg toch te weinig voor 2 katten verspreid over 3 dagen ???

PFFFFF ik snap er niets van !!!
Is er ook iets anders waarmee ik ze kan ontwormen ???
Plaats reactie